Сучасні дидактичні концепції навчання

Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 8.011.00.M.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Дольнікова Любов Василівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування у молодих науковців компетентностей, що базуються на наукових фахових знаннях та уміннях в галузі педагогіки загалом і в сучасних дидактичних концепціях зокрема, здатностях перетворення знань, необхідних для активної професійно-педагогічної і наукової діяльності, ознайомлення з сучасними дидактичними концепціями в організуванні освітнього процесу у вищій школі, набуття елементів педагогічної компетентності в галузі застосування сучасних дидактичних концепцій з метою ефективної реалізації цільового і результативного компонентів педагогічного процесу.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освітньо-наукового рівня компетентностей: інтегральної компетентності: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодівати методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у галузі освіти, педагогіки на міжнародному та національному рівні. фахової компетентності: ФК8. Здатність аналізувати сучасні вітчизняні та зарубіжні педагогічні концепції, методики викладання педагогіки, демонструвати глибокі знання закономірностей, принципів та методів навчання
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни «Сучасні дидактичні концепції» здобувач освітньо-наукового рівня повинен бути здатним продемонструвати програмні результати навчання, які корелюються з компетентностями за освітньо-науковою програмою підготовки доктора філософії: знання: ЗН1. Демонструвати концептуальні та методологічні знання усталених наукових концепцій в галузі освіта/педагогіка та правила розробки ефективних моделей науково-педагогічного дослідження; уміння: УН10. Бути здатним здійснювати викладацьку діяльність у закладах вищої освіти
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки Професійна педагогіка Супутні і наступні навчальні дисципліни Академічна доброчесність і якість освіти Якість вищої освіти (формування внутрішніх систем забезпечення якості)
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання поняття сутності концепції як філософської категорії, характеристики дидактичних систем у закладах освіти, аналізуються сучасні дидактичні технології у вищій школі, ознаки технологічності освітнього процесу, структура і характеристика елементів дидактичної технології, характеристика інноваційних технологій навчання у сучасному закладі освіти. (технологій диференційованого, проблемного, активного, інтерактивного, евристичного, модульного навчання; ігрові технології навчання; інформаційні технології навчання; концепції технологізації педагогічного процесу; особистісно орієнтований, компетентнісний, андрагогічний та контекстний підходи як концептуальна основа сучасних технологій навчання у вищій школі). Акцентовано увагу на видах і стилях навчання та концептуальних принципах побудови програми підготовки фахівця, а також розробці на цій основі методологічних, теоретичних та методичних проблем становлення висококваліфікованого фахівця; основних дидактичних підходів до формування і розвитку умінь і навичок та забезпечення якісного освітнього процесу у закладі вищої освіти на основі сучасних дидактичних технологій.
Опис: Тема 1. Концепції теорії навчання. Дидактичні системи. Поняття концепції як філософської категорії. Сутність педагогічної концепції. Системний підхід у дидактиці. Дидактичні системи у закладах освіти і їх характеристика. Тема 2. Структура дидактичної системи, її основні елементи та їх характеристика. Дидактична система , основні елементи дидактичної системи та їх взаємозв’язок і характеристика. Педагогічне управління. Класифікація цілей. Вплив внутрішніх і зовнішніх чинників на досягнення результатів діяльності по досягненню цілей. Тема 3. Дидактичні технології у вищій школі. Сучасні підходи до трактування поняття і сутності дидактичної технології. Дидактичні технології у вищій школі. Ознаки технологічності освітнього процесу. Тема 4. Структура педагогічної технології. Види педагогічних технологій. Основні компоненти структури педагогічної технології. Характеристика технології дистанційного навчання, технології модульного навчання. Принцип модульності. Тема 5. Характеристика інноваційних технологій навчання у сучасному закладі освіти. Характеристика технологій диференційованого, проблемного, активного, інтерактивного, евристичного, модульного навчання. Ігрові технології навчання. Інформаційні технології навчання. Особистісно орієнтований, компетентнісний, андрагогічний та контекстний підходи як концептуальна основа сучасних технологій навчання у вищій школі. Тема 6. Види і стилі навчання. Догматичне навчання. Пояснювально-ілюстративне навчання. Проблемне навчання. Програмоване навчання. Репродуктивний стиль навчання. Творчий стиль навчання. Тема 7. Концептуальні принципи побудови програми підготовки фахівця. Сучасне трактування закону, закономірності та принципу навчання. Поняття про програму навчальної дисципліни, її типи та способи побудови. Робоча програма дисципліни як основний орієнтир викладання навчальної дисципліни, специфіка її розробки. Сучасні підходи до структурування змісту освіти у програмі навчальної дисципліни. Структура робочої програми дисципліни.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності до занять здобувача третього освітньо-наукового рівня доктора філософії у таких формах: індивідуальна активізуючи співбесіда на початку заняття; індивідуальна перевірка виконання практичних робіт; оцінка активності здобувача освітньо-наукового рівня під час занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо. Контрольні запитання поділяються на: ? тестові завдання – вибрати одну правильну відповідь; ? проблемні завдання – створення і розв’язання ситуацій проблемного характеру; ? питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; ? ситуаційні завдання – визначити відповідь відповідно до певної ситуації; ? питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення; Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю, виконання індивідуального науково-дослідницького завдання та підсумкового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна «Сучасні дидактичні концепції навчання» передбачає вивчення сутності концепції як філософської категорії, характеристики дидактичних систем у закладах освіти, сучасних інноваційних дидактичних технологій у вищій школі, видів і стилів навчання та концептуальних принципах побудови програми підготовки фахівця, а також формуванню на цій основі методологічних, теоретичних та методичних умінь застосування сучасних дидактичних технологій для організування ефективного освітнього процесу. Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення. Самостійна робота передбачає опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що представлені в методичних рекомендаціях до самостійної роботи, роботу у віртуальному навчальному середовищі, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, підготовку до практичних занять, виконання завдань, передбачених методичними рекомендаціями до практичних занять, а також виконання індивідуального науково-дослідного завдання. Поточний контроль - 50 балів, екзаменаційний контроль- 50 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Методичні рекомендації до виконання практичних робіт з навчальної дисципліни «Сучасні дидактичні концепції» для здобувачів вищої освіти третього освітньо-наукового рівня 011 Освітні, педагогічні науки / Укл. Дольнікова Л.В.– Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2021. 2.Методичні вказівки для самостійної роботи з дисципліни «Сучасні дидактичні концепції» для здобувачів вищої освіти третього освітньо-наукового рівня спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки / Укл. Дольнікова Л.В.– Львів: НУ «Львівська політехніка», 2021. 3.Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни «Сучасні дидактичні концепції» для здобувачів вищої освіти третього освітньо-наукового рівня 011 Освітні, педагогічні науки / Укл. Дольнікова Л.В. розміщений у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка» 8. Рекомендована література Базова 1.Березюк, О. С., & Власенко, О. М. (2017). Дидактика: теорія і практика. Житомир, Україна: Вид–во ЖДУ ім. І. Франка. 2.Бойченко, В. В. (2013). Дидактичні системи у вищій освіті. Умань, Україна: ПП Жовтий О. О. 3.Бондар,В.І.(1996). Дидактика: ефективні технології навчання студентів. Київ, Україна. 4.Дичківська, І. М. (2004). Інноваційні педагогічні технології. Київ, Україна: Академвидав. 5.Калашнікова, Л. М., Жерновникова, О. А. (2016). Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях. Харків, Україна. 6.Каменєва, Т. М. (2018). Теоретичні основи навчання. Київ, Україна: МНУЦ. 7.Козловський Ю.М. Педагогіка: підручник /Ю.М. Козловський, В.Л. Ортинський, Л.В. Дольнікова. – львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 372с. 9.Туркот, Т. І. (2011). Педагогіка вищої школи. Київ, Україна: Кондор. 10.Фіцула, М. М. (2014). Педагогіка вищої школи. Київ, Україна: Академвидав.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).