Архелогічне джерелознавство

Спеціальність: Історія та археологія
Код дисципліни: 8.032.00.M.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: проф. Терський С.В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у докторантів теоретичних і практичних знань про джерелознавство археології України як нормативну навчальну дисципліну, що вивчає способи вивчення пам’яток матеріальної культури України, систематизовані за тематико-хронологічним, і має на меті сприяти докторантам історичних спеціальностей в оволодінні знаннями про комплекси археологічних джерел з історії країни, їх зміст, репрезентативність і значення для історичного дослідження. Результатом вивчення повинно стати формування вмінь та навичок наукового аналізу джерел з археології України, спрямованих на забезпечення самостійного осмислення закономірностей історичного розвитку, а також поглиблення історичних знань докторантів шляхом ознайомлення із комплексами археологічних та писемних джерел з археології України та їх інтерпретацією в наукових дослідженнях.
Завдання: Гнучкість мислення. Опанування навичок проведення аналітичної та експериментальної наукової діяльності; організація, планування та прогнозування результатів наукових досліджень. Генерування нових ідей (креативність), абстрактне мислення, вміння пристосовуватись до нових умов та ситуацій; - фахові компетентності: Здатність роботи у дослідницькому середовищі: розуміння контексту проведеного дослідження в історії та археології; дотримання норм поведінки у взаємодії з іншими дослідниками - дотримання конфіден-ційності, наукової етики, поваги до авторських прав власності на інформацію; дотримання стандартів дослідницької практики; хороша працездатність.
Результати навчання: 1. Здатність продемонструвати систематичні знання сучасних методів проведення досліджень в області історії та археології; 2. Здатність продемонструвати поглиблені знання у вибраній області наукових досліджень; 3. Здатність продемонструвати розуміння впливу історичних процесів та етнокультурних процесів в археології в суспільному і соціальному контексті; Глибокі обґрунтовані знання основних історичних подій та процесів: детальні знання спеціальної області дослідження у контексті загальної наукової дискусії та внеску до індивідуальної області дослідження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки Аналітичні та чисельні методи досліджень Сучасні теоретико-методологічні аспекти археології
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення докторантами спеціальності «Історія та археологія» навчальної дисципліни «Археологічне джерелознавство» передбачає набуття ними вмінь та навичок наукового аналізу джерел з археології України, спрямованих на забезпечення самостійного осмислення закономірностей історичного розвитку, а також поглиблення історичних знань докторантів шляхом ознайомлення із комплексами археологічних та писемних джерел з археології України та їх інтерпретацією в наукових дослідженнях.
Опис: 1. Археологічне джерелознавство — наука про археологічні джерела 2. Дослідження і використання археологічних джерел. 3. Загальна характеристика археологічних джерел. 4. Пам'ятки кам’яної доби, як джерела до вивчення історії України найдавнішого часу. 5. Пам'ятки мідно-бронзової доби, як джерела до вивчення сіспільства періоду зародження перших переддержавних організмів 6. Пам'ятки ранньозалізної доби, як джерела до вивчення перших держав на території України 7. Пам'ятки слов’янської доби (І тис. по Р.Хр.), як джерела до вивчення початків української державності 8. Пам'ятки доби Київської та Галицько-Волинської держав, як джерела до вивчення середньовічного суспільства в Україні 9. Пам'ятки козацької доби, як джерела до вивчення ранньомодерного суспільства в Україні.
Методи та критерії оцінювання: лекції, семінарські заняття, самостійна робота; групова робота, презентації, тощо
Критерії оцінювання результатів навчання: Правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Терський С.В. Археологія України (середньовічна доба). Навч. посібник. Київ, 2021. 256 с. 2.Haggis, D. C., & Antonaccio, C. M. (2016). Classical Archaeology in Context: Theory and Practice in Excavation in the Greek World. Berlin, Germany: De Gruyter. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=999655 3. Барсков, И. С. Методика и техника полевых палеонтолого-стратиграфических исследований: учеб. пособие. 2-е изд., перераб. и доп. Москва: ИНФРА-М, 2017. 4. Сорокин, А. Н. Очерки источниковедения каменного века. Москва: ИА РАН, 2016. 247 с. 5. Этика в археологии [Электронный ресурс]: сборник научных трудов. Электрон. дан. Уфа: БГПУ имени М. Акмуллы, 2016. 203 с. Режим доступа: https://e.lanbook.com/book/93042 6. Междисциплинарная интеграция в археологии (по материалам лекций для аспирантов и молодых сотрудников) / отв. ред. Е.Н. Черных, Т.Н. Мишина. М.; ИА РАН, 2016. 384 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).