Ґенеза української музейної справи в контексті національного культурного розвитку
Спеціальність: Історія та археологія
Код дисципліни: 8.032.00.M.010
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: к.і.н. Банах В. М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність роботи та діалогу з різними цільовими аудиторіями, з використанням відповідної лексики, методів та прийомів, технічних засобів; набуття ораторської майстерності для публічного представлення і захисту наукових результатів, публічного виступу на вітчизняних та міжнародних наукових форумах, конференціях та семінарах; ефективна підтримка інших науковців в процесі навчання.
Застосування сучасних інформаційних і комунікаційних технологій, включаючи методи отримання, обробки та зберігання наукової інформації.
Спроможність управління дослідженням: застосування ефективного проектного менеджменту при постановці дослідницьких цілей з історії та археології; оптимальне поєднання поточних і пріоритетних видів діяльності в історичному та археологічному середовищі; системність аналізу і порівняння інформації; пошук та аналіз джерел необхідної інформації; грамотне використання інформаційних технологій
Спроможність аналізувати, оцінювати та порівнювати різноманітні парадигми, теорії, концепції та підходи з предметної сфери наукового дослідження, вміння робити відповідні висновки, формулювати пропозиції та рекомендації.
Використання оригінальних наукових досліджень з питань історії та археології на високому фаховому рівні, досягнення наукових результатів, що створюють нові знання, з акцентом на актуальних загальнодержавних проблемах з використанням новітніх методів наукового пошуку.
Результати навчання: 1. Здатність продемонструвати поглиблені знання у вибраній області наукових досліджень;
2. Здатність продемонструвати розуміння впливу історичних процесів та етно-культурних процесів в археології в суспільному і соціальному контексті.
3. Здатність продемонструвати знання нормативно-правової бази визначеної вітчизняним та міжнародним законодавством з історії та археології;
4. Здатність продемонструвати методику пошуку та опрацювання різнотипних історичних джерел, фахової історичної та археологічної літератури.
У результаті вивчення дисципліни студенти повинні вміти:
1. Здійснювати пошук, аналізувати, порівнювати і критично оцінювати інформацію з різних джерел;
2. Уміння написати наукову роботу-дослідження, розуміння послідовності роботи по підготовці наукового дослідження;
3. Уміння адаптувати результати наукових досліджень під час написання дисертації;
4. Вміння працювати в архівних установах із різнотипними писемними історичними документами;
5. Вміти використовувати професійно-профільовані знання в галузі історії та археології для обробки результатів досліджень;
6. Здатність адаптуватись до нових умов, самостійно приймати рішення та ініціювати оригінальні дослідницько-інноваційні комплексні проекти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: історія державності та культури України
Короткий зміст навчальної програми: Навчальний курс «Ґенеза української музейної справи в контексті національного культурного розвитку» дозволяє прослідкувати в складних, а іноді й суперечливих процесах формування модерного націоналізму, етапи розвитку музейництва в Україні, від появи тут перших колекцій до періоду масового створення мережі музеїв. Даний курс сприяє більш глибокому розумінню історико-культурних процесів ХІХ – ХХ ст., формує широку наукову ерудицію, допомагає складанні логічних схем ґенези історії музейної справи в Україні.
Опис: Колекціонування та складання первісних музейних колекцій в Україні (XVII– XVIIІ ст.).
Музеї Півдня України у XIX ст.
Музеї Правобережної України (XIX ст.).
Музеї Лівобережної та Слобідської України (ХІХ ст.).
Музеї Львова (XIX ст.) .
Музеї Львова та Західного регіону України у міжвоєнний період (1921 – 1939 роки).
Музейна справа в УСРР – УРСР в 1920-х – 30-х роках.
Музейне будівництво у післявоєнний період (1945 – 1989 рр.).
Методи та критерії оцінювання: Лекції, семінарські заняття, самостійна робота; групова робота, презентації, тощо. Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою: поточний контроль – 40 балів (опитування. презентації, відповіді усні, письмові); підсумковий контроль – 60 балів (письмовий екзамен).
Критерії оцінювання результатів навчання: Правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань;
якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Вербицька П. В. У лабіринтах наративів: досвід музеїв Литви та України : колективна монографія / П. В. Вербицька, В. М. Банах, Р. Я. Кузьмин, Ю. М. Курдина, І. І. Гнідик, Я. Б. Лисейко, І. Я. Хома, Рута Шермукшнітє, Рімвидас Лаужікас, Сальвіюс Кулявічюс, Одета Жакаускєнє, С. В. Конюхов. – Vilnius, Lithuania: Vilnius University Press, 2019. – 240 c. (Курдина Ю. М., Гнідик І. І., Лисейко Я. Б., Конюхов С. В.)
2. Банах В. М., Нагірняк А. Я. Музейна співпраця Наукового товариства ім. Т. Шевченка у Львові (1921 – 1939 рр.): напрямки й особливості // Емінак. Науковий щоквартальник. №3(23) (липень-вересень). 2018. Том 2. С. 124 – 130.
3. Банах В. М. Музей НТШ у Львові (1912 – 1939): науково-фондова робота / Василь Банах // Історико-культурні студії –№1 (4) – 2017 – С. 21 – 26.
4. Терський С. В. З історії колекціонування археологічних пам'яток львівськими науковими та музейними осередками у XIX—1-а пол. XX ст. (за архівними матеріалами та колекціями Львівського історичного музею) // Історичні пам'ятки Галичини.
Матеріали Третьої наукової краєзнавчої конференції (19 листопада 2004 р.).— Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2005.
5. Przewodnik wystawy starozytniczej Lwowskiej urzadzonej przez Zaklad Narodowy im. Ossolinskich w r. 1861.— Lwow: w drukarni zakladu narod. im. Ossolinskich, 1861.— 32 s
6. Mekiski R. Muzeum Narodowe im.Krola Jana III we Lwowie. Przewodnik po zbiorach.– Lwow, 1936.– 130 s
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).