Дослідницький семінар у галузі соціальних та поведінкових наук

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Доктор психологічних наук, професор Карпенко Зіновія Степанівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дослідницький семінар у галузі соціальних і поведінкових наук є інтегративною навчальною дисципліною в комплексі дисциплін фундаментального й організаційно-методичного спрямування здобувачів наукового ступеня «доктор філософії» в царині соціально-поведінкових наук. На семінарі буде: здійснено порівняльний аналіз провідних психологічних теорій; розглянуто історичні, соціокультурні та феноменологічні передумови конструювання і верифікації наукового психологічного знання; систематизовано методи кількісного і якісного досліджень та обгрунтовано доцільність їх застосування в реалізації конкретного наукового проєкту; аргументовано способи критерії унормування дослідницьких фактів і переведення їх у розряд наукових тощо.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ) – здатність продукувати інноваційні наукові ідеї в різних психологічних галузях, розв'язувати складні наукові завдання й проблеми та впроваджувати отримані результати у практичну діяльність, проводити психологічні дослідження на замовлення стейкхолдерів, фізичних і юридичних осіб. Загальні компетентності (ЗК): ЗК 1. Здатність до оволодіння філософськими компетентностями, спрямованими на формування системного наукового світогляду, професійної етики та загального культурного кругозору; застосування сучасних інформаційних технологій у науковій діяльності. ЗК 4. Здатність розв’язувати комплексні проблеми психології на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності. Спеціальні (фахові) компетентності (CК): СК 1. Здатність виокремлювати, систематизувати та прогнозувати актуальні психологічні проблеми, чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості, груп і організацій на різних рівнях психологічного дослідження. СК 5. Здатність оцінювати рівень власної фахової компетентності, саморозвиватися і самовдосконалюватися протягом життя, підвищувати професійну кваліфікацію, бути професійно мобільним. СК 7. Уміння толерувати невизначеність і доводити унікальність власного наукового пошуку в умовах інформаційного / цифрового суспільства.
Результати навчання: РН 1. Мати передові концептуальні та методологічні знання щодо обраної для дослідження проблеми у сфері психології / на межі предметних галузей, а також дослідницькі уміння, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні світових досягнень з психології. РН 3. Виокремлювати, систематизувати, розв’язувати, критично осмислювати та прогнозувати значущі психологічні проблеми, формулювати і перевіряти гіпотези, визначати чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості, груп і організацій на різних рівнях психологічного дослідження. РН 6. Критично і системно оцінювати результати власної науково-дослідної роботи і результати інших дослідників у контексті усього комплексу сучасних знань щодо досліджуваної проблеми, визначати перспективи подальших наукових розвідок.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки. Статистичні методи психологічного дослідження. Управління науковими проєктами. Методологія підготовки наукових публікацій. Наукові дослідження в психологічній науці.
Короткий зміст навчальної програми: Дослідницький семінар для аспірантів у галузі соціальних і поведінкових наук спрямовано на орієнтування індивідуальної та колективної науково- дослідної діяльності аспірантів відповідно до: а) сучасного контексту наукової методології психологічних досліджень; б) напрямів науково-психологічної діяльності кафедри теоретичної та практичної психології; в) тематики дисертаційних досліджень аспірантів; г) критеріїв валідності, репрезентативності, прогностичності, евристичної цінності результатів психологічних досліджень; д) формальних вимог до структури та оформлення текстів дисертацій. Підхід викладача до роботи з аспірантами полягає в організації активної дослідницької взаємодії та обговорення базових проблем і поточних питань виконуваних досліджень.
Опис: Тема 1: Основні атрибути теоретико-методологічного аналізу в психології 1. Співвідношення понять «наука», «теорія», «метод», «методологія», «парадигма», «філософія», «світогляд». 2. Рівні методологічної роботи – філософсько-епістемологічний, рівень загальнонаукової методології, конкретно-науковий, рівень методу і методики дослідження. 3. Методологічні настановлення у психологічних дослідженнях – ригоризм, лібералізм, плюралізм, монізм, амбівалентність тощо. Тема 2: Методологічний паралелізм у психології та способи методологічного синтезу 1. Об’єктивний і суб’єктивний методи. 2. Номотетичний та ідіографічний підходи. 3. Природничо-наукова і гуманітарна парадигми. 4. Пояснювальна й описова психології. 5. Q та R – методології. 6. Гіпотетико-дедуктивний та емпірико-індуктивний методи. 7. Методологічна тріангуляція та змішана методологія. 8. Метамодернізм і холістичний підхід. Тема 3: Принцип детермінізму, його історичні модифікації та практичні імплікації 1. Поняття про детермінізм і причинність. 2. Класифікація причин, за Аристотелем (матеріальна, рушійна, формальна, цільова). 3. Типи раціональності як епістемологічні моделі, за В.С. Стьопіним (класична, некласична, постнекласична). 4. системи психології, за Н. Смітом (органоцентризм, соціоцентризм, енвайроцентризм, нонцентризм). 5. Аfter-постмодернізм, метамодернізм та відродження ідеї холархічного влаштування сущого. Тема 4: Метод моделювання у психологічних дослідженнях 1. Специфіка метафоричного пізнання дійсності. 2. Візуально-геометричне моделювання і просторові моделі у психології. 3. Дигітальні (цифрові) моделі як засоби методологічної роботи. 4. Зв'язок типів раціональності з видами концептуального моделювання у психології. 5. Картографія персоногенезу як процесу становлення інтегральної суб’єктності людини. Тема 5: Методологічні критерії валідизації та презентації результатів психологічних досліджень 1. Вимоги до валідності результатів експериментальних (кількісних) досліджень. 2. Особливості валідизації результатів описових (якісних) досліджень. 3. Принцип доповнюваності у психологічних дослідженнях. 4. Форми презентації результатів психологічних досліджень. 5. Змістові та формально-технічні вимоги до дисертації.
Методи та критерії оцінювання: 1. Огляд релевантної джерельної бази на тему дисертації. 2. Порівняльний аналіз 3-х концептуальних моделей психологічних досліджень, пов’язаних із темою дисертації аспіранта. 3. Рецензування програм емпіричних досліджень інших науковців та їх узгодженості із запропонованою ними концептуальною моделлю. 4. Підготовка та презентація плану-проспекту власного науково-психологічного дослідження. 5. Групова дискусія з проблемних питань.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Огляд літератури – 10 балів. 2. Порівняння концепцій – 20 балів. 3. Рецензування програм емпіричних досліджень – 20 балів. 4. План-проспект власного дослідження – 30 балів. 5. Участь у груповій дискусії – 10 балів. Залік – 100 балів, являє собою суму балів, отриманих за кожне з виконаних завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Балл Г.О. Раціогуманістична орієнтація в методології людинознавства. К.: Вид-во ПП «СКД», 2017. 204 с. 2. Велитченко Л.К., Подшивалкіна В.І. Методологічні та теоретичні проблеми психології: програмний конспективний довідник. Одеса: СВД Черкасов, 2009. 279 с. 3. Вітакультурна методологія: антологія. До 25-річчя наукової школи професора А.В. Фурмана: колективна монографія. Тернопіль: ТНЕУ, 2019. 980 с. 4. Карпенко 3. Аксіологічна психологія особистості. 2-ге вид., перероб., доповн. Івано-Франківськ: ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2018. 720 с. 5. Савчин М. Методологеми психології. К.: Академвидав, 2013. 224 с. 6. Татенко В. Методологія суб’єктно-вчинкового підходу: соціально-психологічний вимір. К.: Міленіум, 2017. 184 с. 7. Титаренко Т.М. Сучасна психологія особистості. К.: Каравела, 2013. 312 с. http://www.bronnikov.kiev.ua – бібліотека психологічної літератури. http://vuzlib.com/content/category http://www.nbuv.gov.ua/ http://lib.kture.kharkov.ua/ http://www.psy-science.com.ua/PsInsUa.html http://www.social-science.com.ua/jornal_content/ http://chitalka.info/ps_26/index.html https://www.ted.com/talks http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Psihol/_Index.php http://krotov.info/spravki/essays/16_p/psihologia.htm http://www.nbuv.gov.ua/ - Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського. http://upsihologa.com.ua/ - портал професійних психологів України http://pl.bookos.org/ - електронна англомовна бібліотека https://www.worldhealth.net/e-journal/ https://uk.wikipedia.org/wiki https://www.worldhealth.net/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).