Теоретичні та практичні проблеми психології особистості

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.032
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Сняданко І.І., доктор психологічних наук, професор
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у здобувачів вищої освіти системи компетенцій психології особистості, її теоретичних та практичних проблем психології особистості.
Завдання: ІНТ. Здатність продукувати інноваційні наукові ідеї в різних психологічних галузях, розв'язувати складні наукові та науково-педагогічні завдання й проблеми та впроваджувати отримані результати у практичну діяльність, проводити психологічні наукові дослідження на замовлення стейкхолдерів у особі фізичних і юридичних осіб на регіональному, національному й міжнародному рівнях. ФК.1. Здатність осмислювати концептуальні та методологічні знання в галузі психології, розуміти теоретичні та практичні проблеми сучасної психологічної науки. ФК.2. Здатність до оволодіння психологічної термінології досліджуваного наукового напряму. ФК.3. Здатність формулювати наукову проблему, гіпотези досліджуваної проблеми, наукові завдання в галузі психології. ФК 4. Здатність збирати, опрацьовувати та критично оцінювати наукову інформацію з різних джерел та використовувати її в дослідженнях з дотриманням академічної та професійної доброчесності. ФК. 5. Здатність у процесі підготовки, здійснення та інтерпретації результатів наукового дослідження спиратися на глибинні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження психологічних і соціальнопсихологічних явищ. ФК. 6. Здатність до розробки та реалізації дослідницьких завдань в різних наукових парадигмах. ФК. 7. Здатність до планування, здійснення психологічного супроводу особистості в різних умовах життєдіяльності на основі результатів дослідження. ФК. 11. Здатність здійснювати професійну та особистісну самоосвіту, проектувати подальший освітній шлях та професійну кар’єру.
Результати навчання: ЗН 1. Володіти сучасними знаннями методології наукового пізнання: філософського, загально-предметного, конкретно предметного і технологічно-методичного рівнів. ЗН 2. Знати основні вітчизняні та закордонні психологічні концепції, парадигми, теоретичні та практичні проблеми сучасної психології. ЗН 3. Володіти іноземною мовою для усного та письмового представлення результатів наукових досліджень, ведення фахового наукового діалогу, повного розуміння іншомовних наукових текстів. УН 1. Здійснювати обґрунтування, аналіз, оцінку та синтез знань з різних предметних сфер для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній сфері психологічної діяльності та у конкретному психологічному дослідженні УН 3. Продукувати нові вміння, навички і методи психологічних та соціально-психологічних досліджень і психологічної практики, за їх допомогою розв'язувати нагальні психологічні проблеми, які розширюють і переглядають існуючі психологічні знання. УН 4. Працювати в групі науковців для розв’язання спільних дослідницьких завдань, дотримуватися норм академічної доброчесності, етичних норм та принципів наукової діяльності та міжособистісної взаємодії. КОМ 1. Здійснювати спілкування діловою науковою та професійною мовою з науковою спільнотою та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійній діяльності. КОМ 3. Презентувати результати своїх досліджень на наукових заходах, використовувати українську та/або іноземну мову (в першу чергу – англійську) у науковій, інноваційній та педагогічній діяльності. АіВ 1. Вміти діяти відповідально та свідомо, на основі етичних засад, з дотриманням норм академічної та професійної доброчесності АіВ 2. Вміти вчитися самостійно, розробляти власну траєкторію саморозвитку та самовдосконалення. АіВ 4. Проявляти повагу до мультикультурності та різноманіття, демонструвати толерантність щодо релігійних, расових та гендерних приналежностей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Психологія особистості. Глибинна психологія. Дослідницький семінар у галузі соціальних та поведінкових наук.
Короткий зміст навчальної програми: У процесі вивчення дисципліни розглядають специфіку дослідження та оцінки в психології особистості: основні методи. Аналізується психодинамічний напрям психології особистості та трансформації психоаналітичної теорії особистості. Розглядається диспозиційний напрям в теорії особистості та підхід до особистості з позиції факторного аналізу. Аналізується біхевіоральні, екзистенційні та гуманістичні теорії особистості. Розглядається когнітивний напрям в теорії особистості. Феноменологічний напрямок в теорії особистості. Сучасні вітчизняні теорії особистості. Американські та вітчизняні орієнтири у багатоманітті персонологічних визначень особистості. Нові перспективи в теоретичному та емпіричному дослідженні особистості.
Опис: Специфіка дослідження та оцінки в психології особистості: основні методи. Психодинамічний напрямок в теорії особистості. Трансформації психоаналітичної теорії особистості. Диспозиційний напрям в теорії особистості. Підхід до особистості з позиції факторного аналізу. Біхевіоральні теорії особистості. Когнітивний напрямок в теорії особистості.Гуманістичні теорії особистості. Феноменологічний напрямок в теорії особистості. Екзистенційні теорії особистості. Вітчизняні теорії особистості. Американські та вітчизняні орієнтири у багатоманітті персонологічних визначень особистості. Нові перспективи в теоретичному та емпіричному дослідженні особистості.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни є такі: – усне опитування на практичних заняттях; – письмовий контроль: розв’язання практичних завдань; – індивідуальна перевірка виконання практичних робіт; – дискусії: під час практичних та індивідуально-консультативних занять; – експрес-тестування та підсумкове тестування; – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестрова оцінка є сумарною оцінкою результатів ПК усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни, та складенням іспиту. Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється на кожному семінарському занятті за 5-бальною шкалою і заноситься в журнал обліку академічної успішності. Неготовність до заняття або незадовільна відповідь також підлягають відповідній оцінці і студенту виставляється «0» балів. Отримані у такому разі «0» балів потребують відпрацювання та оцінка, одержана під час відпрацювання враховуються при визначенні середнього балу поточної успішності. Якість контрольної роботи оцінюється за такими критеріями: відповідність змісту контрольної роботи завданню та вимогам навчально-методичних рекомендацій щодо його виконання; самостійність розв’язання поставленої задачі; наявність елементів науково-дослідного характеру. На іспиті студент може максимально набрати 60 балів. Розподіл балів у 100-бальній шкалі: Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 40 балів; усна компонента – 20 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бочаріна Н.О. Психологія особистості / Н, О. Бочаріна// навчальний посібник. – Переяслав-Хмельницький, 2014. – 188 с 2. Москалець В.П. Психологія особистості [текст] підручник, 3-тє вид., перероб., доповн. / В. П. Москалець. – Київ: Видавництво Ліра-К, 2020. – 364 с. 3. Психологія особистості:Хрестоматія: Навч. посіб./ О.Б.Мельничук, Р.Ф.Пасічняк, Л.М.Вольнова та ін. – К.: . НПУ імені М.П.Драгоманова, 2009. – 532 с. 4. Столяренко О. Б. Психологія особистості. Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 280 с. 5. Чумак О. А. Психологія особистості: Навчальний посібник для організації навчальної роботи з курсу для студентів, що навчаються за кваліфікаційними рівнями «бакалавр», «спеціаліст» психологічних та непсихологічних спеціальностей. / О. О. Чумак ; Держ. закл. „Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка”. – Старобільськ : Вид-во ДЗ „ЛНУ імені Тараса Шевченка”, 2016. – 289 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).