Наукові дослідження у психологічній науці
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Доктор психологічних наук, професор Сняданко Ірина Ігорівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі
комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-
інноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати
методологію наукової та педагогічної діяльності, а також
проводити власне наукове дослідження, результати якого
мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
ЗК 1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК 4. Здатність розв’язувати комплексні проблеми психології
на основі системного наукового світогляду та загального
культурного кругозору із дотриманням принципів професійної
етики та академічної доброчесності.
СК 1. Здатність виокремлювати, систематизувати та
прогнозувати актуальні психологічні проблеми, чинники та
тенденції функціонування й розвитку особистості, груп і
організацій на різних рівнях психологічного дослідження.
СК 7. Уміння толерувати невизначеність і доводити
унікальність власного наукового пошуку в умовах
інформаційного / цифрового суспільства.
Результати навчання: РН 1. Мати передові концептуальні та методологічні знання
щодо обраної для дослідження проблеми у сфері психології /
на межі предметних галузей, а також дослідницькі уміння,
достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на
рівні світових досягнень з психології.
РН 3. Виокремлювати, систематизувати, розв’язувати,
критично осмислювати та прогнозувати значущі психологічні
проблеми, формулювати і перевіряти гіпотези, визначати
чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості,
груп і організацій на різних рівнях психологічного
дослідження.
РН 6. Критично і системно оцінювати результати власної
науково-дослідної роботи і результати інших дослідників у
контексті усього комплексу сучасних знань щодо
досліджуваної проблеми, визначати перспективи подальших
наукових розвідок.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Дослідницький семінар у галузі соціальних та поведінкових наук,
Статистичні методи психологічних досліджень,
Теоретичні та практичні проблеми психології благополуччя
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Наукові дослідження у психологічній науці» покликаний дати аспірантам уявлення про специфіку психологічного дослідження, про особливості, можливості та обмеженнях застосування основних методів психологічного дослідження. Курс дозволяє здобути практичні навички розробки програми, планування й реалізації психологічного дослідження з використанням різних методів і методичного інструментарію. Курс має виражену інтегративну й прикладну спрямованість. У його основу покладені сучасні уявлення про емпіричну психологію, враховані останні досягнення у галузі теорії та практики психологічного дослідження. Безпосереднє практичне значення навчальний курс має для підготовки аспірантами підсумкової кваліфікаційної роботи та подальшої самостійної наукової діяльності. Даний курс сприяє формуванню дослідницького мислення, інтересу до професійної сфери й закріпленню професійних етичних установок майбутнього фахівця.
Опис: Тема Наука як система знань і сфера людської діяльності.
Поняття про науку. Описова, прогностична, проектно-конструкторська, технологічна та інші функції науки. Наука як соціальний інститут. Історичні передумови виникнення науки. Етапи розвитку науки. Наукові революції. Класифікація наук. Організація наукової діяльності в Україні.
Тема Загально-методологічні основи наукових досліджень.
Наукове дослідження як форма здійснення і розвитку науки. Класифікація наукових досліджень. Загальнонаукові принципи: єдності теорії і практики, детермінізму, доповнювальності, самоорганізації, системності, інваріантності. Вимоги до методів наукових досліджень. Классифікація методів. Проблема понятійно-категоріального апарату наукових досліджень.
Тема Загальнопсихологічні і конкретнопсихологічні принципи організації і проведення психологічного дослідження.
Загальнопсихологічні принципи дослідження. Принцип єдності психіки і діяльності. Принцип єдності особистості та її життєдіяльності. Принцип особистісного підходу. Принцип об’єктивності психологічного дослідження. Принцип історизму. Принцип дослідження психологічних явищ у їхньому розвитку. Принцип саморозвитку. Принцип суб’єктності. Принцип системності. Конкретно-психологічні принципи дослідження.
Тема Теоретичні методи психологічного дослідження.
Методи психології. Типологія методів. Методика. Теоретичне дослідження в психології. Теоретичні методи дослідження в психології, зокрема аналіз, реконструкція, моделювання, прогнозування. Операціоналізація понять у теоретичних дослідженнях. Теоретичне значення дослідження. Оформлення теоретичної частини роботи. Порядок опрацювання літературних джерел.
Тема Емпіричні методи психологічного дослідження.
Емпірична частина дослідження. Види експерименту. Методи здобуття емпіричного матеріалу. Визначення змінних. Поняття про вибірку досліджуваних. Вимоги до вибірки. Пілотажне дослідження. Інструктування. Процедура експерименту. Обробка емпіричних даних. Обробка та аналіз даних дослідження.
Тема Понятійно-категоріальний апарат психологічного дослідження
Теорія і її категоріальна основа. Розробка понятійно-категоріального апарата як перший етап психологічних наукових досліджень. Обґрунтування актуальності теми дослідження. Визначення проблемної ситуації. Вивчення теоретичного і практичного стану розробки проблеми. Визначення об’єкту та предмету дослідження. Визначення мети та завдань дослідження. Формулювання робочої гіпотези. Вибір методів дослідження. Прогнозування наукової новизни, теоретичної та практичної значущості результатів дослідження.
Тема Види психологічних досліджень та етапи їх проведення
Види психологічних досліджень. Етапи проведення психологічних досліджень. Розробка понятійно-категоріального апарату дослідження. Розробка та експериментальна перевірка моделі, головних ідей, концептуальних положень, що покладені в основу дослідження. Проведення дослідження. Обробка даних дослідження та оформлення результатів. Аналіз і інтерпретація результатів дослідження. Висновки.
Тема Представлення та впровадження результатів психологічного дослідження.
Форми відображення результатів наукового дослідження. Поняття про наукову статтю та її структуру. Тези доповіді на науковій конференції. Особливості підготовки наочного матеріалу для захисту результатів дослідження: комп’ютерні презентації, слайдові доповіді, стендові доповіді. Впровадження результатів дослідження.
Методи та критерії оцінювання: 1. Огляд джерельної бази сучасної психології.
2. Порівняльний аналіз концептуальних моделей психологічних досліджень.
3. Рецензування програм сучасних емпіричних досліджень науковців.
4. Групова дискусія з проблемних питань.
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Огляд літератури – 10 балів.
2. Порівняння концепцій – 10 балів.
3. Рецензування програм емпіричних досліджень – 10 балів.
4. Участь у груповій дискусії – 10 балів.
Іспит – 100 балів, являє собою суму балів, отриманих за аудиторну роботу (40 балів) та іспит (60 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бочелюк В.Й., Бочелюк В.В. Методика та організація наукових досліджень із психології : Навчальний посібник. К.: Центр учбової літератури, 2008. 360 с.
2. Методологічні та теоретичні проблеми психології : навчальний посібник для слухачів та студентів вищих навчальних закладів / Корольчук М.С. та ін. К. : Ніка-Центр, 2008. 336 с.
3. І.М. Рассоха. Конспект лекцій з навчальної дисципліни “Методологія та організація наукових досліджень” для студентів 5 курсу денної форми навчання освітньо-кваліфікаційного рівня “магістр”. Х.: ХНАМГ, 2011. 76 с.
4. Климчук В.О. Математичні методи у психології. К., 2009. 288 с.
5. Носенко Е. Л., Аршава І. Ф. Сучасні напрями зарубіжної психології: психологія особистості: підручник за ред. С. Д. Максименка Д.: Вид-во ДНУ. 2010 с. 193-202.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).