Теоретичні та практичні проблеми соціальної психології

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.033
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: доктор психологічних наук, професор Нігора Вікторівна Хазратова
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета навчальної дисципліни полягає в розгляді теоретичних та практичних проблем сучасної соціальної психології, р рамках соціальної групи та особистості
Завдання: ІНТ. Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі комплексні проблеми професійної та/або дослідницько- інноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК4. Здатність розв’язувати комплексні проблеми психології на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотримання принципів професійної етики та академічної доброчесності.
Результати навчання: РН 1. Мати передові концептуальні та методологічні знання щодо обраної для дослідження проблеми у сфері психології / на межі предметних галузей, а також дослідницькі уміння, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні світових досягнень з психології. РН 3. Виокремлювати, систематизувати, розв’язувати, критично осмислювати та прогнозувати значущі психологічні проблеми, формулювати і перевіряти гіпотези, визначати чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості, груп і організацій на різних рівнях психологічного дослідження. РН 7. Розробляти та реалізовувати наукові та/або інноваційні проєкти у сфері психології, які дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику і розв’язувати значущі наукові та прикладні проблеми психології з урахуванням соціальних, економічних, етичних і правових аспектів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки Теоретичні та практичні проблеми психології благополуччя Дослідницький семінар у галузі соціальних та поведінкових наук Теоретичні та практичні проблеми психології особистості
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Теоретичні та практичні проблеми соціальної психології» розглядає науково-методологічні засади соціальної психології; регулятивні механізми соціальної поведінки, можливостей її пояснення і передбачення. Розглядає психологію міжособистісних стосунків та міжособистісної взаємодії; групу та міжгрупові відносини як соціально-психологічні феномени; психологію вплив; психологію великих груп та масових явищ; психологію середніх та малих груп; соціальну психологію особистості. Вивчає практичний інструментарій соціальної психології.
Опис: Тема. Науково-методологічні засади соціальної психології Предмет і проблематика соціальної психології. Історія становлення і розвитку соціальної психології Методологія та методи соціальної психології Тема. Регулятивні механізми соціальної поведінки, можливостей її пояснення і передбачення. Соціальне настановлення як регулятор соціальної поведінки Цінності та ціннісні орієнтації Принцип ситуаційності та його роль у поясненні і передбаченні соціальної поведінки Тема. Психологія міжособистісних стосунків та міжособистісної взаємодії Сутність і форми стосунків та взаємодії між людьми Соціальна перцепція: взаємосприймання і взаєморозуміння Комунікація як вияв міжособових стосунків Тема. Психологія впливу Вплив як предмет соціально-психологічного інтересу Вплив у типологічному вимірі Суб’єктно-вчинкова природа впливу людини на людину Соціально-психологічні механізми впливу Системна модель механізмів впливу і критерії його ефективності Тема. Група і міжгрупові відносини як соціально-психологічні феномени Феномен групи та його вивчення соціальною психологією. Психологічні параметри вивчення групи Динамічні процеси в групах Міжгрупові відносини Тема. Психологія великих груп та масових явищ Наукові уявлення про структуру психіки та розвиток великої групи Основні різновиди і психологічні особливості великих груп Маса і масові явища Тема. Психологія середніх та малих груп Психологічна специфіка та структура середніх і малих груп Проблема продуктивності малої і середньої групи Групова динаміка в малих групах Організація як середня соціальна група Тема. Соціальна психологія особистості Соціальна природа особистості та її життєвий світ Психологічний простір особистості Особистісний час і можливості життєздійснення Самосвідомість та ідентифікація Особистісна ефективність і задоволеність життям Тема. Практичний інструментарій соціальної психології Соціально-психологічне консультування Активні соціально-психологічні методи PR-технології, іміджмейкінг та ефекти масових комунікацій як практичний інструментарій соціальної психології
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання здобувачів вищої освіти з навчальної дисципліни «Теоретичні та практичні проблеми соціальної психології» є такі: 1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння здобувачами вищої освіти знань, навичок, вмінь і здатності 2) письмовий контроль: письмові експрес-опитування; контрольна робота для здобувачів вищої освіти; 3) побічне спостереження: під час семінарських занять, рольових та ділових ігор та ін.; 4) дискусії: під час семінарських та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів; 5) метод проблемних ситуацій; 6) педагогічне тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних заняттях.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних, самостійної роботи, індивідуальних завдань та має за мету перевірку рівня знань, умінь, навичок, цінностей та інших особистих якостей, засвоєних здобувачем вищої освіти під час занять. Поточне оцінювання виконаної здобувачем вищої освіти навчальної роботи здійснюється за національною шкалою та фіксується науково-педагогічним працівником у журналі обліку роботи академічної групи. За результатами поточного оцінювання робіт, виконаних здобувачем вищої освіти упродовж семестру, виводиться підсумкова поточна оцінка, яка фіксується у журналі обліку роботи академічної групи та у відомості обліку успішності і визначається за формулою: ППО = (сума оцінок)/(кількість оцінок)*20
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Історіографічні та методологічні координати теорій соціальної психології : / М. М. Слюсаревський, В. В. Жовтянська, М. М. Скорик, Н. В. Хазратова та ін.; за наук. ред. М. М. Слюсаревського; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т соц. та політ. психології. – Кіровоград, 2013. Кальницька Ю. С. Становлення соціально-психологічної думки в Україні у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття: Дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.05. – К., 2013. Москаленко В. В. Соціальна психологія: Підручник. – 2-ге вид., випр. та доп. – К., 2008. Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія: Посібник. – К., 2003. Основи соціальної психології : підручник для закладів вищої освіти / П. П. Горностай, М. М. Слюсаревський, В. О. Татенко, Т. М. Титаренко, Н. В. Хазратова та ін. ; за ред. М. М. Слюсаревського. – Київ : Талком, 2018. – 580 с. Слюсаревський М.М., Хазратова Н.В. Соціальна психологія. Навчальний посібник. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. 352 с. Татенко В. О. Соціальна психологія впливу. – К., 2008.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).