Сучасні підходи до психологічної допомоги

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Книш Анастасія Євгенівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета навчальної дисципліни полягає в оволодінні теоретичними та практичними основами сучасних методів психологічної допомоги, що ґрунтуються на вмінні інтегрувати підходи різних психотерапевтичних напрямів з метою надання допомоги людині, групі людей, професійній команді та забезпечують здатність до гнучкого використання психологічних прийомів для побудови найбільш дієвих стратегій психологічної допомоги або психологічної інтервенції.
Завдання: Інт. Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. СК 2. Здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у психології та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах, та забезпечувати якість виконуваних досліджень. СК5. Здатність оцінювати рівень власної фахової компетентності, саморозвиватися і самовдосконалюватися протягом життя, підвищувати професійну кваліфікацію, бути професійно мобільним.
Результати навчання: РН 1. Мати передові концептуальні та методологічні знання щодо обраної для дослідження проблеми у сфері психології / на межі предметних галузей, а також дослідницькі уміння, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні світових досягнень з психології. РН 5. Застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення та аналізу інформації, статистичні методи аналізу даних, спеціалізовані бази даних та інформаційні системи, розробляти інноваційні дослідницькі методики у сфері психології, перевіряти їх ефективність. РН 7. Розробляти та реалізовувати наукові та/або інноваційні проєкти у сфері психології, які дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику і розв’язувати значущі наукові та прикладні проблеми психології з урахуванням соціальних, економічних, етичних і правових аспектів. РН 8. Визначати свої професійні можливості та завдання підвищення професійної кваліфікації й професійної мобільності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки Теоретичні та практичні проблеми психології благополуччя Теоретичні та практичні проблеми соціальної психології Теоретичні та практичні проблеми психології особистості
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна « Сучасні підходи до психологічної допомоги » розглядає загальні питання психологічної допомоги, види психологічної допомоги та професійні напрямки надання психологічної допомоги з урахуванням потреб клієнтів. Розглядає сучасні прийоми та підходи надання першої психологічної допомоги. Розглядає можливості використання прийомів когнітивно-поведінкової терапії та трансакційного аналізу при наданні психологічної допомоги. Вивчає вплив коучінгу на сучасну психотерапію та аналізує можливості його використання в роботі з приватними клієнтами та командами. Досліджує сферу Digital Health та сучасні напрямки її розвитку в Україні та світі.
Опис: Тема 1. Вступ в дисципліну. 1. Поняття психологічної допомоги в сучасній науці. Історія, сучасний стан. 2. Основні напрями психологічної допомоги. 3. Фахівці, що надають психологічну допомогу: вимоги до освіти, особистості та компетентностей. 4. Перша психологічна допомога та травмофокусована допомога. Тема 2. Прийоми когнітивно-поведінкової терапії в системі психологічної допомоги. 1. Історія когнітивно-поведінкової терапії. 2. Прийоми та техніки когнітивно-поведінкової терапії, що інтегруються в систему загальної психологічної допомоги. 3. Сфери застосування прийомів когнітивно-поведінкової терапії. Тема 3.Трансакційний аналіз. 1. Поняття та історія розвитку трансакційного аналізу. 2. Уявлення про людину та процес терапії в трансакційному аналізі. 3. Прийоми трансакційного аналізу в системі надання психологічної допомоги. Тема 4. Коучинг в системі психологічної допомоги 1. Поняття і історія розвитку коучингу. 2. Основні інструменти та стратегії коучингу. 3. Вплив коучингу на систему психологічної допомоги. Тема 5. Digital Health в системі психологічної допомоги. 1. Поняття та історія Digital Health в психології. 2. Вплив Digital Health на уявлення про психологічну допомогу у сучасному світі. 3. Обмеження Digital Health.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання здобувачів вищої освіти з навчальної дисципліни « Сучасні підходи до психологічної допомоги » є такі: 1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння здобувачами вищої освіти знань, навичок, вмінь і здатності 2) письмовий контроль: письмові експрес-опитування; контрольна робота для здобувачів вищої освіти; 3) побічне спостереження: під час семінарських занять, рольових та ділових ігор та ін.; 4) дискусії: під час семінарських та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів; 5) метод проблемних ситуацій; 6) педагогічне тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних заняттях.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних, самостійної роботи, індивідуальних завдань та має за мету перевірку рівня знань, умінь, навичок, цінностей та інших особистих якостей, засвоєних здобувачем вищої освіти під час занять. Поточне оцінювання виконаної здобувачем вищої освіти навчальної роботи здійснюється за національною шкалою та фіксується науково-педагогічним працівником у журналі обліку роботи академічної групи. За результатами поточного оцінювання робіт, виконаних здобувачем вищої освіти упродовж семестру, виводиться підсумкова поточна оцінка, яка фіксується у журналі обліку роботи академічної групи та у відомості обліку успішності і визначається за формулою: ППО = (сума оцінок)/(кількість оцінок)*20
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мушкевич М. І. Основи психотерапії : навч. посіб / М. І. Мушкевич, С. Є. Чагарна ; за ред. М. І. Мушкевич, Вид. 3-тє., Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 420 с. 2. Бріер Д., Скот К. Основи травмофокусованої психотерапії. – Львів : Свічадо, 2015. 448 с. 3. Гридковець Л. М., Вашека Т. В. Психологічне консультування: посібник /за ред. Гридковець Л. М. Київ : Літера, 2015. 207 с. 4. Осика О. В. Транзактний аналіз Е. Берна у психокорекційній роботі зі студентами. Проблеми сучасної психології. 2014. №24. С. 564-574. 5. Іванова Т., Бабич К. Коучинг та когнітивно-поведінкова психотерапія: взаємодія та співпраця. Соціально-гуманітарні аспекти розвитку сучасного суспільства. Суми : Сумський державний університет, 2021. С. 390-394. 6. Віхляєва Я.Є. Терапевтичні інтервенції когнітивно-поведінкової терапії і Моріта-терапії: порівняльний аналіз. «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). Випуск № 5(5) 2021. С. 713-724. 7. Кульчицька А. В. Психологія коучингу. Волинський національний університет імені Лесі Українки, факультет психології, кафедра педагогічної та вікової психології. Луцьк, 2021. С. 14. 8. Братко, М. Академічний коучинг зміст, поняття, сутність, діяльність . Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., 37 (1), 2022. С. 6-13. 9. Гавриловська К.П., Дем’янчук Ю.Ю. Коучинг у професійному консультуванні: Методичні рекомендації для студентів. Житомир, Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2022. 37 с. 10. Mathews, S. C., McShea, M. J., Hanley, C. L., Ravitz, A., Labrique, A. B., & Cohen, A. B. (2019). Digital health: a path to validation. NPJ digital medicine, 2(1), 38. 11. Kwasnicka, D., Keller, J., Perski, O., Potthoff, S., Ten Hoor, G. A., Ainsworth, B., ... & Sanderman, R. (2022). White Paper: Open Digital Health–accelerating transparent and scalable health promotion and treatment. Health Psychology Review, 16(4), 475-491.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).