Методологія наукових досліджень в обліково-аналітичній сфері знань

Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 8.071.00.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: Проф. Яремко І.Й
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни «Методологія наукових досліджень в обліково-аналітичній сфері знань» формування наукового світогляду здобувачів наукового ступеня доктора філософії у предметній сфері знань, оволодіння методологією і методами наукового дослідження, поглиблення знань зі спеціальності на основі теорії пізнання, розвиток творчого мислення та індивідуальних здібностей аспірантів у вирішенні науково-прикладних завдань, пов’язаних з розвитком та удосконаленням систем бухгалтерського обліку. Вивчення цієї дисципліни спрямоване на формування знань і вмінь науковців з бухгалтерського обліку використовувати науково-методологічні підходи до аналізу розроблених обліково-аналітичних систем з метою підготовки висококваліфікованих докторів філософії, здатних до розробки адаптивних глобальній економіці методологічних засад обліку, аналізу, аудиту та споріднених до них систем.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: • глибинні знання історичних засад становлення і розвитку теорії та практики організації системи бухгалтерського обліку та оцінно­ аналітичного інструментарію, ідейних вчень фундаторів облікових теорій, фундаментальних постулатів та парадигм у сфері обліку та оподаткування, новітніх прогресивних тенденцій розвитку оцінно­ аналітичного інструментарію управління підприємством фахові компетентності: • грунтовні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження соціально-економічних явищ та процесів у різних сферах обліку та оподаткування; • глибинні знання теоретико-прикладних засад різних видів систем бухгалтерського обліку (стратегічний, управлінський, креативний), концептуальних основ й методів оцінна-аналітичних інструментів та податкового планування фахові компетентності: • грунтовні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження соціально-економічних явищ та процесів у різних сферах обліку та оподаткування; • глибинні знання теоретико-прикладних засад різних видів систем бухгалтерського обліку (стратегічний, управлінський, креативний), концептуальних основ й методів оцінна-аналітичних інструментів та податкового планування
Результати навчання: 1) знання особливостей наукового способу пізнання та його складові при дослідженні систем бухгалтерського обліку, моделей аналізу та аудиту, принципових підходів до дослідження їх концептуального базису; 2) уміння обирати й практично застосовувати адекватні методи наукового пізнання; 3) уміння аргументовано оцінювати сильні сторони і дискусійні положення в методологічній основі різних облікових систем, відповідність практичним потребам сформованої в них інформації та результативних показників при її опрацюванні оцінно-аналітичними системами; 4) уміння обґрунтовувати функціонально-пізнавальну роль наукового апарату у з’ясуванні тенденцій розвитку обліково-аналітичної сфери знань; 5) застосовувати вміння критичної оцінки зібраного матеріалу, обґрунтування своєї точки зору стосовно тих чи інших теорій та наукових праць відомих вчених з бухгалтерської науки, викладення власних висновків з опрацьованого матеріалу; 6) застосовувати теоретичні та практичні знання щодо здійснення науково-дослідницької діяльності та оформлення її результатів у формі рефератів, наукових статей, дисертаційних робіт тощо.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Новітні теорії в бухгалтерському обліку Обліково-звітна система в архітектоніці сучасної економіки
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна спрямована на формування у студентів системи знань з інтерпретації теоретичних основ науки, методологічних параметрів наукових досліджень, генерування й ідентифікації наукових ідей, категоріального апарату наукових досліджень, організаційного й інформаційного забезпечення наукових досліджень, специфіки методичного інструментарію та особливостей його застосування, презентації результатів наукових досліджень, ефективності науково-дослідної роботи, ідентифікації навчально-виховного процесу, спектру методів навчання, методології викладання облікових дисциплін. Теоретичний матеріал охоплює теми, в яких висвітлено найважливіші аспекти організації наукового дослідження, використання наукових способів пізнання та методів, обґрунтування результатів дослідження в економіко-обліковій галузі знань.
Опис: Наукова діяльність та її організація. Методологія і методи наукових досліджень. Організація наукових досліджень в обліково-економічній сфері знань. Наукові ідеї, напрями і теми облікових наукових досліджень. Інформаційно-аналітичне забезпечення наукових досліджень у сфері обліку. Методологія і методи наукових досліджень балансових теорій. Методика оцінки і відображення об’єктів капіталу в обліку і звітності. Методи і способи дослідження засадних принципів обліку активів. Дослідження результатних показників ефективності діяльності підприємства. Сучасні наукові дослідження облікових шкіл України. Узагальнення, оцінка ефективності і якості науково- дослідної роботи (НДР) та звітність про цю роботу.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: усне опитування, виконання індивідуального науково-дослідного завдання; екзаменаційний контроль: тестова і усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: усне опитування на практичних заняттях - 10 балів, індивідуальне науково-дослідне завдання - 20 балів. Заліковий контроль - 70 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни «Організація та методологія наукових досліджень» для аспірантів (здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії) / уклад.: О. Г. Данильян, О. П. Дзьобань. – Харків : Право, 2019. – 40 с. 2. Методологія та організація наукових досліджень : навч. посібник / О.І. Гуторов; Харк. нац. аграр. ун-т ім. В.В. Докучаєва – Х.: ХНАУ, 2017. – 272 с. 3. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів / за ред. А. Є. Конверського. — К.: Центр учбової літератури, 2010. - 352 с 4. Методологія наукових досліджень [Текст]: навч.посіб./ В.С. Антонюк, Л.Г.Полонський, В.І.Аверченко, Ю.А. Малахов. – К.: НТУУ «КПІ», 2015.-276 с. 5. Розвиток теоретико-методологічних засад обліку, аналізу, контролю і аудиту: монографія / під заг. ред. А.А. Пилипенко, Г.Ф. Азаренкова. – Харків: ВД «Інжек», 2012. – 640 с. 6. Гальченко С. І. Основи наукових досліджень: Навчально-методичний посібник / С. І. Гальченко, О. З. Силка . – Черкаси : АММО, 2015. – 93 с. 7. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. / С. Е. Важинський, Т І. Щербак. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 260 с. 8 Каламбет С.В. Методолія наукових досліджень: Навч. посіб. / С.В. Каламбет, С.І. Іванов, Ю.В. Півняк Ю.В. – Дн-вськ: Вид-во Маковецький, 2015. – 191 с 9.Легенчук С.Ф. Бухгалтерське теоретичне знання: від теорії до метатеорії: [монографія] / С.Ф. Легенчук. – Житомир: ЖДТУ, 2012. – 336с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).