Методологічні засади аналізу і контролю розвитку підприємства

Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 8.071.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: канд. екон. наук, професор Чубай Володимир Миколайович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування у науковців системних знань і вмінь з аналізу та контролю розвитку підприємства, оволодіння методологією їх здійснення та формування здатності продукувати інноваційні наукові ідеї щодо різних їх аспектів з врахуванням останніх національних та зарубіжних наукових досліджень та успішних практик управління розвитком підприємств.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері обліку, аналізу і оподаткування на міжнародному та національному рівні. фахові компетентності: - грунтовні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження соціально-економічних явищ та процесів у різних сферах обліку, аналізу та оподаткування; - здатність виявляти та розуміти причинно-наслідкові зв’язки між економічними явищами та процесами на підприємстві, ідентифікувати та оцінювати фактори впливу.
Результати навчання: знання: концептуально-теоретичних аспектів розвитку підприємства, інструментарію його аналізу і контролю; методологічних засад визначення рівня розвитку підприємства та аналізу впливу на нього факторів зовнішнього і внутрішнього середовища; механізму аналізу альтернативних моделей та стратегій розвитку підприємства, а також ефективності їх реалізації з врахуванням тенденцій економічних та інших процесів на мікро- та макрорівні; методології здійснення контролю за розвитком підприємства тощо. вміння: проаналізувати рівень і перспективи розвитку підприємства; проаналізувати рівень і достатність потенціалу підприємства для реалізації конкретної його моделі чи стратегії розвитку; проаналізувати достатність конкурентних переваг для досягнення поставлених стратегічних цілей і якість взаємовідносин з контрагентами в контексті забезпечення ефективного розвитку підприємства, здійснювати контроль за ним; організувати систему контролю за розвитком підприємства тощо.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит: «Методологія наукових досліджень в обліково-аналітичній сфері знань». - кореквізит: «Обліково-звітна система в архітектоніці сучасної економіки».
Короткий зміст навчальної програми: В навчальній дисципліні «Методологічні засади аналізу і контролю розвитку підприємства» розглядаються концептуально-теоретичні та практичні аспекти аналізу і контролю розвитку підприємства як інструментів забезпечення ефективного управління економічними процесами, розкривається методологія аналізу і контролю розвитку підприємства з врахуванням останніх національних та зарубіжних наукових досліджень та успішних практик управління розвитком підприємств.
Опис: Аналіз рівня розвитку підприємства. Аналіз конкурентних переваг і їх впливу на розвиток підприємства. Аналіз якості взаємовідносин підприємства з контрагентами в контексті забезпечення його розвитку. Аналіз альтернативних моделей і стратегій розвитку підприємства. Аналіз реалізації обраної моделі та стратегії розвитку підприємства. Формування і оцінювання функціонування системи стратегічного контролю розвитку підприємства. Організація і методика контролю за параметрами розвитку підприємства.
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (30%): перевірка індивідуального науково-дослідного завдання, усне опитування. - підсумковий екзаменаційний контроль (70%): письмова та усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: - практичні заняття – 5 балів (оцінювання правильності вирішення дослідницьких завдань та аргументованості обгрунтування власної наукової думки щодо питань в розрізі тем дисципліни і формування висновків на основі різнопланової інформації, оцінювання вмінь визначати причинно-наслідкові зв’язки у розвитку підприємств різних галузей з подіями і станом мезо-, макро- і глобального середовищ тощо); - індивідуальне науково-дослідне завдання – 25 балів (18 балів виконання і 7 балів захист). Критерії оцінювання цього завдання наведені в методичних рекомендаціях до виконання індивідуального науково-дослідного завдання з дисципліни. - порядок і критерії оцінювання письмового тестування наведені у ВНС дисципліни в електронному документі «Критерії оцінювання з дисципліни «Методологічні засади аналізу і контролю розвитку підприємства» під час залікового контролю».
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Афанасьєва М. А. Удосконалення механізму контролю діяльності в управлінні сталим розвитком підприємств : монографія / М. А. Афанасьєва ; Нац. техн. ун-т «Харків. політехн. ін-т». – Харків : Основа, 2020. – 310 с 2. Методичні підходи до стратегічного управління діяльністю підприємства : монографія / П. П. Микитюк, В. Я. Брич, М. М. Федірко [та ін.] ; за заг. ред. П. П. Микитюка. – Тернопіль : ТНЕУ, 2017. – 399 с. 3. Управління стратегіями випереджаючого інноваційного розвитку : монографія / за ред. к.е.н., доцента Ілляшенко Н.С. — Суми : Триторія, 2020. — 440 с. 4. Загородній А. Г., Партин Г. О. Обліково-аналітичне забезпечення менеджменту підприємства: монографія. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 248 с. 5. Актуальні аспекти розвитку суб’єктів підприємництва в умовах глобальної економіки : монографія / за заг. ред. Т. Гринько. – Дніпро : Видавець Біла К. О., 2021. – 416 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).