Розвиток теорії хімічних реакцій: механізм, кінетика, термодинаміка

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 8.161.00.M.043
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Професор Мельник Степан Романович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: засвоєння здобувачами наукового ступеня відомостей про взаємозв’язок будови, реакційної здатності та механізмів хімічних реакцій
Завдання: загальні компетентності: 1) уміння ефективно спілкуватися з широкою науковою спільнотою в міжнародному контексті та громадськістю з актуальних питань хімічної технології та інженерії і суміжних галузях; фахові компетентності: 1) здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати новітній системний підхід, враховувати нетехнічні аспекти під час проведення експериментальних досліджень та розв’язанні інженерних задач; 2) здатність розробляти та реалізовувати наукові та науково-технічні проекти, включаючи результати власних досліджень, які дають можливість переосмислювати загальноприйняті положення про механізми і принципи хімічних та фізико-хімічних перетворень речовин, перетворення енергії в них та створювати нові знання та наукові принципи; 3) здатність аргументувати вибір методу розв’язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення.
Результати навчання: • знати основні теорії, які стосуються хімічних перетворень речовин; • розуміти сутність хімічних і фізичних явищ, що мають місце під час хімічних реакцій; • розуміти взаємозв’язок будови речовини та її вплив на хімічну реакцію і термодинамічні параметри цієї реакції; • аналізувати вплив сольових ефектів і розчинника на хімічну реакцію; • знати основні типи механізмів перетворень органічних речовин; • знати основні закономірності радикальних реакцій
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Методи досліджень у хімічній технології та інженерії • Каталіз в хімії та хімічній технології • Наукові аспекти удосконалення існуючих і створення нових технологічних процесів органічного синтезу
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні розглянуто питання розвитку теорії перехідного стану та її прикладне значення, розвиток уявлень про будову органічних речовин, зв’язок їх будови з реакційною здатністю, вплив будови речовин на зміну ентальпії та ентропії, вплив розчинника і сольових ефектів на перебіг хімічної реакції, основні типи механізмів хімічних реакцій.
Опис: Розвиток теорії перехідного стану та її прикладне значення. Метод стаціонарних концентрацій. Рівняння Міхаеліса-Ментен. Вплив асоціативної рівноваги. Сольові ефекти у хімічних реакціях. Вплив розчинника на перебіг хімічної реакції. Функції кислотності та швидкість хімічної реакції. Швидкості реакції за участю кислот і основ. Вплив будови речовин на зміну ентальпії та ентропії. Ізокінетичні залежності в хімічних реакціях. Залежність між будовою та реакційною здатністю речовин. Рівняння Гамета. Рівняння Тафта. Нуклеофільне заміщення. Електрофільне та нуклеофільне приєднання. Реакції елімінування. Карбаніони та їх реакції. Карбкатіони та їх реакції. Радикали та їх реакції.
Методи та критерії оцінювання: реферат та іспит
Критерії оцінювання результатів навчання: поточний контроль: реферат (30 %) підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (70 %)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Sykes P. A Guidebook to Mechanism in Organic Chemistry. Pearson Education, 1986, 428 p. 2. Schmid R., Sapunov V. N. Non-formal Kinetics: in Search for Chemical Reaction Pathways. Weinheim: Verlag Chemie, 1982, 199 p. 3. Піх З. Г. Теорія хімічних процесів органічного синтезу. Підручник. Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2002, 396 с. 4. Hammett L. P. Physical Organic Chemistry: Reaction Rates, Equilibria, and Mechanisms. McGraw-Hill, 1970, 420 p. 5. Effets de Sels en Chimie Organique et Organometallique: by A. Loupy and B. Tchoubar, Ed. Dunod, Paris 1988, 311 p. 6. Reichardt C., Welton T. Solvents and Solvent Effects in Organic Chemistry, Fourth Edition. Wiley?VCH Verlag GmbH & Co, 2011, 692 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).