Кристалохімія силікатів

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 8.161.00.M.035
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: проф. Луцюк Ірина Володимирівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: засвоєння здобувачами наукового ступеня основних положень кристалохімії силікатів, понять будови та структури основних силікатних матеріалів, вивчення методів синтезу нових сполук та мінералів і способів модифікування їх властивостей.
Завдання: загальні компетентності: 1) систематичні знання сучасних методів проведення досліджень в галузі хімічної технології та інженерії і в суміжних галузях; 2) критичний аналіз, оцінка та синтез нових ідей; 3) соціальна відповідальність за результати прийняття стратегічних рішень; 4) ініціювання оригінальних дослідницько-інноваційних комплексних проектів; 5) лідерство та здатність до автономної та командної роботи під час реалізації проектів фахові компетентності: 1) знання про сучасні тенденції розвитку з найважливіших наукових досягнень в області хімії, хімічної технології та інженерії та суміжних галузях; 2) систематичні знання і розуміння сучасних наукових теорій і методів та вміння їх ефективно застосовувати для синтезу нових хімічних сполук, технологічних процесів, безвідходних хімічних технологій та хімічного обладнання, енергозбереження й екологічної безпеки; 3) здатність ефективно застосовувати сучасні методи аналізу, чисельного моделювання, виконувати експериментальні дослідження з об'єктами хімічної технології в лабораторних і промислових умовах; 4) здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати новітній системний підхід, враховувати нетехнічні аспекти під час проведення експериментальних досліджень та розв’язанні інженерних задач; 5) здатність розробляти та реалізовувати наукові та науково-технічні проекти, включаючи результати власних досліджень, які дають можливість переосмислювати загальноприйняті положення про механізми і принципи хімічних та фізико-хімічних перетворень речовин, перетворення енергії в них та створювати нові знання та наукові принципи
Результати навчання: - знання зовнішньої та внутрішньої будови кристалів, дефектів структури кристалів та встановлення взаємозв?язку “склад-структура-властивості” матеріалів; - володіння основними методиками визначення елементів симетрії кристалів і встановлення класифікаційного положення кристалу в загальній систематиці кристалічних тіл; - здатність аналізувати зовнішню форму кристалів і визначати морфологічні особливості їх зовнішнього огранення; - знання кристалохімічних властивостей мінералів залежно від геологічних процесів формування, фазового і хімічного складів мінералоутворюючого середовища та термодинамічних параметрів у надрах земної кори та на її поверхні; - здатність використовувати знання, уміння й навички щодо діагностики порід і мінералів під час розвідувальних і експлуатаційних робіт; - знання областей, умов та особливостей застосування силікатних матеріалів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інноваційні процеси в хімічних технологіях Чисельне моделювання процесів хімічної технології Фізико-хімічні методи аналізу силікатів Хімічна технологія силікатів
Короткий зміст навчальної програми: Основні поняття про структуру кристалів. Визначення і підрахунок кількості атомів в елементарних комірках. Елементи симетрії кристалічних граток. Рентгенівські промені і структура кристалів. Типи хімічних зв?язків. Найщільніші заповнення в кристалічних структурах. Структурні типи кристалів. Систематика кристалохімічних типів кристалів за характером фізико-хімічних зв?язків. Систематика структурних типів за координаційними ознаками. Кристалохімія силікатів. Поліморфізм. Ізоморфізм і тверді розчини. Тверді розчини другого роду. Дефекти гратки. Дефекти будови кристалів. Виникнення і зростання кристалів. Зонарні кристали. Структура граней кристала. Розчинення і регенерація кристалів. Чинники, що впливають на зовнішній вигляд кристалів. Концентраційні потоки.
Опис: Елементи симетрії кристалічних многогранників ив їхня взаємодія. Точкові групи. Типи хімічних зв’язків в кристалі. Ефективні радіуси іонів. Координаційні числа і координаційні поліедри. Теорія щільних упаковок. Систематика кристалохімічних типів кристалів за характером фізико-хімічних зв’язків. Систематика структурних типів за координаційним ознаками. Головні структурні типи кристалів. Основи кисталохімії силікатів. Дефекти кристалу. Методи синтезу силікатів.
Методи та критерії оцінювання: контрольна робота (40%); іспит (письмово-усна форма, 60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: контрольна робота - 20 балів іспит - 80 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Куровець М. І. Кристалографія і мінералогія : у 2-х част. – Ч. 1 : Кристалографія мінералів : навч. посіб. / М. І. Куровець. – Львів : Світ, 1996. – 236 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).