Системи автоматизованого проєктування технічних засобів автоматизації

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 8.174.00.M.013
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: професор, д.т.н. Лесовой Леонід Васильович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: - знання сучасних концепцій, методів проведення досліджень в області автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій; - здатність продемонструвати поглиблені знання у вибраній області наукових досліджень; - застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу систем автоматизації, комп’ютерно-інтегрованих технологій та їх елементів; - досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних системах автоматичного керування організаційними та технологічними процесами; - застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи нетехнічні аспекти, під час розв’язання теоретичних та прикладних задач обраної області наукових досліджень; - оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу систем автоматичного керування технологічними процесами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Автоматизація проектування комп’ютерно-інтегрованих технологій • Проектування систем автоматизації в енергетиці • Метрологічне забезпечення технологічних вимірювань в енергетиці
Короткий зміст навчальної програми: Основні поняття та визначення САПР. Класифікація САПР за призначенням та функціональними можливостями. Життєвий цикл продукту. Основні етапи створення системи автоматизованого проектування технічних засобів вимірювань. Синтез та аналіз розробки системи автоматизованого проектування технічних засобів вимірювань. Мета та задачі розроблюваної системи автоматичного проектування технічних засобів вимірювань. Структурна схема системи автоматичного проектування технічних засобів вимірювань. Мета та задачі застосування "САПР "Расход - РУ". Основні характеристики "САПР "Расход - РУ". Система автоматизованого розрахунку і проектування витратомірів змінного перепаду тиску - "САПР "Расход - РУ". Характеристика "САПР "Расход - РУ". Структура "САПР "Расход - РУ". Початкове меню "САПР "Расход - РУ". Основне меню "САПР "Расход - РУ". Математичні моделі технічних засобів вимірювань. Основні рівняння для визначення параметрів та коефіцієнтів, що входять у рівняння фізичної величини, яка вимірюється непрямим методом за допомогою технічних засобів вимірювань. Конфігурація технічних засобів вимірювань за способом вимірювань. Рівняння невизначеності результату вимірювання фізичної величини за допомогою технічних засобів вимірювань. Математичні моделі витратоміра змінного перепаду тиску. Основні рівняння для визначення витрати газоподібного середовища та коефіцієнтів рівняння витрати середовища, яка розраховується за методом змінного перепаду тиску. Конфігурація витратомірів змінного перепаду тиску. Рівняння невизначеності результату вимірювання витрати газоподібного середовища. Застосування оптимізаційних моментів при створенні САПР технічних засобів автоматизації. Система вводу вхідних даних у системі автоматичного проектування технічних засобів вимірювань. Характеристика помилок та зауважень. Побудова інтерфейсу їх виправлення. Розробка системи виводу результатів розрахунку параметрів і коефіцієнтів, що входять у рівняння вимірюваної величини, а також метрологічних характеристик технічних засобів вимірювання Розробка системи виводу графіків та бланків.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль (контрольний захід - іспит): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Норенков И. П. Основы автоматизированного проектирования: учеб. Для вузов / И. П. Норенков. – 4-е изд., перераб. И доп. – М. : Изд-во МГТУ им. Н. Э. Баумана, 2009. – 430 с. 2. Автоматизированное проектирование систем автоматического управления /Под ред. В.В.Солодовникова - М.: Машиностроение ,1990. 3. Комп’ютерна програма «САПР «Расход-РУ»: посібник користувача / [Пістун Є. П., Лесовой Л. В., Матіко Ф. Д. та ін.]. – Львів: Вид-во ЗАТ «Інститут енергоаудиту та обліку енергоносіїв», 2007. - 128 с. 4. Пантелеев А.В. Методы оптимизации в примерах и задачах. / Пантелеев А.В., Летова Т.А. – М.: Высш. шк., 2005.