Ймовірнісні методи в задачах автоматизації
Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 8.174.00.M.012
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: Пістун Євген Павлович, д.т.н., професор
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: - знання сучасних концепцій, методів проведення досліджень в області автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій;
- здатність продемонструвати поглиблені знання у вибраній області наукових досліджень;
- застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу систем автоматизації, комп’ютерно-інтегрованих технологій та їх елементів;
- самостійно виконувати експериментальні дослідження та застосовувати дослідницькі навички для опрацювання результатів експериментів;
- оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу систем автоматичного керування технологічними процесами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
- Сучасні методи досліджень технологічних об’єктів та формування керуючих впливів
Кореквізити:
- Системи автоматизованого проектування технічних засобів автоматизації
- Застосування методів оптимізації в задачах автоматизації
- Презентація результатів наукових досліджень
Короткий зміст навчальної програми: Метою дисципліни є вивчення та застосування ймовірнісних та кореляційних методів для аналізу та синтезу автоматизованих систем керування технологічними процесами та комп’ютерно-інтегрованих технологій. Розглянуто випадкові процеси та їх основні характеристики, теорію вибігів випадкових процесів та її застосування в задачах автоматизації.; інженерні методи та алгоритми розрахунку кореляційних та спектральних функцій. Представлено способи побудови математичних моделей об’єктів керування за допомогою ймовірнісних методів. Розглянуто застосування ймовірнісних та кореляційних методів в задачах вимірювання технологічних параметрів та їх метрологічного забезпечення.
Методи та критерії оцінювання: - письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, 35%;
- контрольний захід – екзамен, 65%.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Бендат Дж., Пирсол А. Применение корреляционного и спектрального анализа. – М.: Мир, 1983. – 312 с.
2. Каленюк П.І. та ін. Теорія ймовірностей і математична статистика. - Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2005. - 240 с.
3. Современные методы идентификации систем / под ред. Ейкхоффа. – М.: Мир, 1983. – 400с.
4. Кашьян Р.Л., Рао А.Р. Построение динамических стохастических моделей по экспериментальным данным. – М.: Мир, 1983. – 384 с.
5. Семенов А.Д., Артамонов Д.В., Брюхачев А.В. Идентификация объек¬тов управления: учеб. пособ. – Пенза: Изд-во Пенз. гос. ун-та, 2003. – 211 с.
6. Стенцель Й.І. Математичне моделювання технологічних об'єктів керування: навч. посіб. – К.: ІСДО, 1993. – 328 с.