Автоматизація проєктування комп'ютерно-інтегрованих технологій

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 8.174.00.M.008
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: Матіко Федір Дмитрович, д.т.н., професор
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: - знання сучасних концепцій, методів проведення досліджень в області автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій; - здатність продемонструвати поглиблені знання у вибраній області наукових досліджень; - застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу систем автоматизації, комп'ютерно-інтегрованих технологій та їх елементів; - досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних системах автоматичного керування організаційними та технологічними процесами; - застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи нетехнічні аспекти, підчас розв’язання теоретичних та прикладних задач обраної області наукових досліджень; - оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу систем автоматичного керування технологічними процесами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: - Сучасні методи досліджень технологічних об’єктів та формування керуючих впливів Кореквізити: - Системи автоматизованого проектування технічних засобів автоматизації - Застосування методів оптимізації в задачах автоматизації - Презентація результатів наукових досліджень
Короткий зміст навчальної програми: Метою дисципліни є вивчення методів автоматизованого проектування комп’ютерно-інтегрованих технологій, зокрема на основі програмних пакетів для побудови систем керування та збору даних (SCADA-пакетів); розглянуто критерії для вибору та оптимізації структури багаторівневих систем керування за допомогою сучасних систем автоматизованого проектування, способи масштабування багаторівневих та розподілених системи керування. Представлено порівняльний аналіз типових мов програмування та рекомендації щодо вибору мови програмування для реалізації проекту. Розглянуто алгоритми візуалізації, архівування даних, оперативного контролю процесів та комп’ютерно-інтегрованих технологій та приклади їх реалізації програмними засобами автоматизованих систем проектування (SCADA-пакетів).
Методи та критерії оцінювання: - письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, 35%; - контрольний захід – екзамен, 65%.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Karl-Heinz John,·Michael Tiegelkamp. IEC 61131-3: Programming Industrial Automation Systems. Concepts and Programming Languages, Requirements for Programming Systems, Decision-Making Aids. – Second Edition. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2010. – 389 p. 2. Keith Stouffer, Joe Falco, Karen Kent. Guide to Supervisory Control and Data Acquisition (SCADA) and Industrial Control Systems Security. Recommendations of the National Institute of Standards and Technology. Spec. Publ. 800-82. September 2006. - 164 pages. 3. Андреев Е.Б., Кунцевич Н.А., Синенко О.В. SCADA-системы: взгляд изнутри. – М.: Издательство «РТСофт», 2004. – 176 с. 4. Hans Berger. Automating with SIMATIC S7-300 inside TIA Portal: Configuring, Programming and Testing with STEP 7 Professional. 2nd edition, 2014. – 721 pages. 5. Норенков И.П. Основы автоматизированного проектирования: учеб. для ВУЗ-ов. – 4-е изд., перераб. и доп. – М.: Изд-во МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2009. – 430 с.