Наукові основи та практика вдосконалення засобів метрологічного забезпечення
Спеціальність: Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка
Код дисципліни: 8.175.00.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: Яцук Василь Олександрович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
- здатність здійснювати технічні заходи із забезпечення метрологічної простежуваності, правильності і повторюваності та відтворюваності результатів вимірювань і випробувань за міжнародними стандартами;
фахові компетентності:
- здатність застосовувати сучасні методи і засоби забезпечення єдності вимірювань в кібер-фізичних системах
Результати навчання: Підготовлений фахівець повинен вміти оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій під час проектування інтелектуальних систем вимірювання, управління забезпеченням єдності вимірювань, переносних метрологічних засобів, створення засобів вимірювання, комплексів та систем та їх оперативного метрологічного контролювання.
Аргументувати вибір методів розв’язування науково-прикладної задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Метрологія та інженерія якості
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються основні вимоги до можливостей побудови засобів оперативного контролювання метрологічного стану найсучасніших інформаційно-вимірювальних систем, в тому числі використовуваних для автоматизації процесів виготовлення, продажу та обслуговування систем управління якістю продукції, послуг. Вивчається топологія побудови кіберфізичних систем, види та виконання інтелектуальних засобів для їх метрологічного забезпечення. Значна увага приділяється нормативному забезпеченню, включаючи оперативне визначення поточного метрологічного стану, дистанційного калібрування та можливості метрологічної перевірки на місці експлуатації в реальному масштабі часу.
Опис: Сучасний стан забезпечення єдності та простежуваності вимірювань
Порівняльна характеристика методів автоматичного оперативного контролювання засобів вимірювальної техніки
Теоретичне визначення граничних можливостей методів автоматичного оперативного контролювання
Теоретичне дослідження можливостей забезпечення потрібної точності вимірювань з використанням адитивних тестів
Шляхи зменшення динамічних похибок вимірювань
Аналіз метрологічних властивостей класичних багатозначних кодокерованих мір напруги, опору та провідності
Аналіз метрологічних властивостей кодокерованих мір-імітаторів електричного опору з коригуванням похибок
Аналіз можливостей забезпечення єдності вимірювання опору в кіберфізичних системах
Встановлення граничних можливостей кодокерованих мір напруги з коригуванням похибок
Аналіз шляхів забезпечення єдності фізико-хімічних вимірювань
Шляхи коригування додаткових похибок пристроїв оперативного контролювання вимірювальних засобів на місці експлуатації
Теоретичні можливості апаратно-програмного коригування похибок сучасних вимірювально-інформаційних систем на місці експлуатації
Методи та критерії оцінювання: Використовуються такі методи оцінювання рівня знань:
- поточний контроль, розв’язування задач,;
- підготовка і захист індивідуальни наукових робіт;
- проведення семестрового іспиту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів в 100 бальній шкалі.
Екзаменаційний контроль - 70 балів.
Екзаменаційний контроль (письмова частина ) - 50 балів.
Екзаменаційний контроль (усна частина )- 20 балів.
Поточний контроль - 30 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Поліщук Є.С. Метрологія та вимірювальна техніка: підручник / Є.С. Поліщук, М.М. Дорожовець, В.О. Яцук, В.М. Ванько, Т.Г. Бойко; за ред. проф. Є.С. Поліщука. – 2-е вид., доп. та переробл. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. – 544 с.
2. ДСТУ ISO 10012:2005 (ISO 10012:2003, IDT). Система керування вимірюваннями. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання. – Держспоживстандарт України, 2007. - Київ. - 20 с.
3. Яцук В.О., Малачівський П.С. Методи підвищення точності вимірювань. Львів, «Бескид-біт», 2008. – 368 с.
4. Cyber-Physical Systems. Metrological Issues, Editors S. Yatsyshyn, B. Stadnyk, IFSA Publishing, Barcelona, Spane, 2016.
5. F. Davoli, N. Meyer, R. Pugliese, S. Zappatore, Grid- Enabled Remote Instrumentation, Springer, New York, 2008.
6. Кіберфізичні системи: технології збору даних. Монографія: А.О. Мельник, О.Ю. Бочкарьов, Я.С. Парамуд, В.А. Голембо, В.О. Яцук; за ред. проф. А.О. Мельника. Львів: «Магнолія 2006», 2019.
8. Микийчук М.М. Активні імітатори електричного опору / Микийчук М.М., Яцук В.О., Стахів Р.І., Яцук Ю.В. – Львів: Растр-7, 2020. – 168 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).