Вибрані питання опрацювання результатів вимірювань та вимірювальних сигналів
Спеціальність: Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка
Код дисципліни: 8.175.00.M.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: Професор Дорожовець Михайло Миронович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: знати:
положення теорії похибок та непевності результату вимірювання, методики оцінювання непевності;
класифікацію похибок (основна і додаткова; випадкова, методична систематична тощо)
методи мінімізації похибок;
методи усунення систематичних складових похибок:
формування вибірки;
вміти:
аналізувати чинники впливу,
формувати бюджет непевності результату вимірювання;
критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Управління науковими проектами;
Технологія написання та оформлення наукових праць та дисертації.
Короткий зміст навчальної програми: Оцінювання похибок та непевності й подання результату вимірювання згідно з керівним документом ISO.
Непевність, її джерела та складові. Оцінювання непевності.
Джерела похибок і способи аналізу їх впливу.
Методи перевірки засобів вимірювання. Нормування похибок, та процедури перевірки.
Спеціальні методи усунення систематичних складових похибок.
Формування виборок отриманих результатів.
Інструментальні складові непевності. Складові непевності, зумовлені зовнішніми чинниками.
Метод Монте-Карло для моделювання непевності.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: (усне опитування, контрольні заходи (30%))
Підсумковий контроль (70%, іспит):письмово-усна форма
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Є.С. Поліщук: Засоби та методи вимірювань неелектричних величин. Підручник / Є.С. Поліщук, М.М.Дорожовець, Б.І.Стадник, О.В.Івахів, Т.Г.Бойко, А.Ковальчик, за ред. проф. Є.С.Поліщука – Львів: «Бескид Біт», 2008, - 618 с.
2. Дорожовець М. Опрацювання результатів вимірювань. Навч. посібник. / М. Дорожовець. – Львів : Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2007. — 624 с.
3. Coleman H. W. Experimentation, Validation, and Uncertainty Analysis for Engineers / Hugh W. Coleman, W. Glenn Steele. Hoboken : John Wiley & Sons, Inc., 2009, 317 p.
4. JCGM 100:2008, Evaluation of measurement data — Guide to the expression of uncertainty in measurement.- 1995. – 134 р.
5. JCGM 101:2008, Evaluation of measurement data — Supplement 1 to the “Guide to the expression of uncertainty in measurement” — Propagation of distributions using a Monte Carlo method. – 2008. – 90 р.
6. JCGM 104:2009, Evaluation of measurement data — An introduction to the “Guide to the expression of uncertainty in measurement” and related documents. JCGM 2009. – 2009. – 28 р.