Геоінформаційні системи в охороні довкілля

Спеціальність: Технології захисту навколишнього середовища
Код дисципліни: 8.183.00.M.021
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: Доктор технічних наук, професор Мокрий В.І.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Теоретична і практична підготовка з використання сучасних геоінформаційних систем (ГІС) та інформаційних технологій для охорони довкілля, управління екологічною безпекою, природокористуванням, заходами в надзвичайних ситуаціях, формування загальнонаукового світогляду, виконання науково-дослідних робіт, глибокого розуміння екологічних процесів і явищ в природо-заповідних та природно-техногенних комплексах, контролю якості життя людства і збереження природного середовища.
Завдання: Загальні компетентності: 1. здатність застосовувати знання на практиці 2. вміння планувати та управляти часом; 3. здатність до адаптації в нових ситуаціях; 4. міжособистісні навички, пов'язані зі здатністю взаємодіяти з іншими людьми та залучати їх до командної роботи ; 5. уміння вирішувати проблеми та самостійно приймати рішення; 6. здатність зібрати та аналізувати інформацію із різних джерел та навички управління інформацією; ? здатність збирати та інтерпретувати наукові дані та формулювати судження, які включають відображення наукових та практичних проблем; 7. здатність комунікувати із поінформованою аудиторією стосовно інформації, ідей, проблем та рішень; 8. здатності до навчання на рівні, який дозволяє їм продовжити навчання із достатнім ступенем автономності. Фахові компетентності: 1. Здатність обґрунтовувати, здійснювати підбір, розраховувати, проектувати, модифікувати, інформаційні технології для контролю, захисту та раціонального використання повітряного та водного середовищ, земельних ресурсів, поводження з відходами; 2. Здатність застосування ГІС-технологій в завданнях управління екологічною безпекою, природокористуванням, заходами в надзвичайних ситуаціях; 3. Здатність здійснювати контроль за забрудненням повітряного басейну, водних об’єктів, ґрунтового покриву та геологічного середовища методами і засобами ГІС-технологій.
Результати навчання: ПР3. Використовувати сучасні комунікаційні, комп’ютерні технології у природоохоронній сфері, збирати, зберігати, обробляти і аналізувати інформацію про стан навколишнього середовища та виробничої сфери для вирішення завдань професійної діяльності. ПР9. Оцінювати загрози фізичного, хімічного та біологічного забруднення біосфери та його впливу на довкілля і людину, вміти аналізувати зміни, що відбуваються в навколишньому середовищі під впливом природних і техногенних факторів. ПР10. Оцінювати вплив промислових об’єктів на навколишнє середовище, наслідки інженерної діяльності на довкілля і пов’язану з цим відповідальність за прийняті рішення, планувати і проводити прикладні дослідження з проблем впливу промислових об’єктів на навколишнє середовище. ПР14. Проектувати системи і технології захисту навколишнього середовища.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Новітні інноваційні технології- Екологічна безпека Екологія Технології захисту заповідних територій Інформатика Дистанційне зондування Землі
Короткий зміст навчальної програми: Геоінформаційні технології в сучасному суспільстві. Структура, компоненти та функції ГІС. Апаратне та програмне забезпечення геоінформаційних систем і технологій. Атрибутивна інформація в ГІС. Методи формалізації просторово-розподіленої інформації . Технології введення просторових даних. Аналітичні можливості сучасних інструментальних ГІС. Програмні засоби ГІС. Сучасні геоекоінформаційні системи.
Опис: 1. Технології введення просторових даних у ГІС. Джерела вхідних даних для ГІС. Картографічні матеріали. 2 Технології введення просторових даних у ГІС. Дані дистанційного зондування Землі. Дані електронних геодезичних приладів. 3 Технології введення просторових даних у ГІС. Джерела атрибутивних даних. Технології цифрування вхідних даних. Сканування. Векторизування. Геокодування. Контроль якості створення цифрових карт. 4 Використання ГІС– технологій для моніторингу Міжнародного біосферного резервату «Західне Полісся». 5 Використання ГІС– технологій для моніторингу Регіонального ландшафтного парку «Равське Розточчя». 6 Використання ГІС– технологій для моніторингу Міжнародного біосферного резервату «Розточчя». 7 Інформаційне забезпечення моніторингу екологічної безпеки Стебницького гірничо-промислового району. 8 Використання ГІС– технологій для вирішення екологічних задач. ГІС-модель екологічної безпеки Червоноградського гірничо-промислового району.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (30%) – усне опитування, виконання практичних завдань, - Контрольна робота за результатами виконання індивідуального завдання (70%) – іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Знання студентів з дисципліни оцінюють за такими видами контролю: 1) оцінювання знань студентів на практичних заняттях; 2) Екзаменаційний контроль. Оцінювання знань студентів під час практичних занять проводять за такими формами: • опитування теоретичного матеріалу; • оцінювання виконання ситуаційних вправ та завдань під час заняття; • оцінювання участі у дискусіях, підведеннях підсумків з питань, які розглядали на практичному занятті. За практичні заняття виставляють максимальну кількість балів за такими критеріями: • опитування – за повну і ґрунтовну відповідь на задане запитання з теми заняття; • виконання ситуаційних вправ та завдань – за запропонований правильний алгоритм (послідовність) вирішення завдання; за знання теоретичних основ проблеми, поставленої у завданні; за володіння формулами та математичними методами, необхідними для розв’язання завдання; за отриманий правильний результат. • участь у дискусіях, підведеннях підсумків з питань, що розглядаються, - за знання теоретичних основ проблеми, вміння аргументувати свою точку зору, вміння коректно проводити дискусію.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Каркульовський В.І. Методи та засоби комп?ютерних інформаційних технологій. / Львів: Видавництво НУ "Львів. політехніка", 2007 – 62 с. 2. Лопандя А.В., Немтинов В.А. Основы ГИС и цифрового тематического картографирования / Тамбов: ТГТУ, Педагогический Интернет-клуб, 2011 – 75 с. 3. Геоінформатика: конспект лекцій. Ч.ІІ. / Укл. Цепенда М.В. – Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2010. – 48 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).