Екологічний транспорт

Спеціальність: Транспортні технології (за видами)
Код дисципліни: 8.275.00.M.022
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри транспортних технологій Максим Афонін
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Використовуючи наявну інформацію щодо діяльності транспортних систем міст в минулому та планів на майбутнє, оволодіти методами забезпечення сталого розвитку, менеджменту мобільності, розвитку без автомобілів та впровадження технологій «чистого пального».
Завдання: Сформувати у здобувачів освіти такі фахові компетентності: 1. Поглиблені знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння дисциплін, що забезпечують знання за обраною спеціальністю та дисциплін вільного вибору аспіранта; 2. Поглиблені знання в галузі транспорту, необхідні для освоєння дисциплін, що забезпечують знання за обраною спеціальністю та дисциплін вільного вибору аспіранта; 3. Поглиблені знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення устаткування та засобів у сфері транспорту; 4. Поглиблені знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі транспорту; 6. Знання основ охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки при організації транспортних технологій; 9. Здатність з’ясовувати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати й узагальнювати зовнішню і внутрішню управлінську інформацію для здійснення планування, організовування, мотивування працівників та контролю за діяльністю підлеглих в підрозділах транспортних систем.
Результати навчання: 1. Отримання знань для дослідження та розроблення комплексу технічних засобів розвитку транспортних систем, визначення закономірностей впливу їх і природнього довкілля (ЗН2); 2. Розуміння інструментів та стратегій, що мають відношення до організації та технології технічного обслуговування, діагностування та ремонту транспортних засобів, проблем безпеки транспорту та закономірностей впливу чинника людини на транспортні процеси (ЗН3); 3. Знання і розуміння наукових принципів, що лежать в основі формування попиту на транспортні послуги (ЗН4); 4. Поглиблені знання закономірностей формування вантажо- та пасажиропотоків, організації управління ними й розроблення методів організації транспортних процесів, заснованих на принципах логістики (ЗН6) 5. Знання та розуміння методологій проектування та модернізації методів, технологій і технічних засобів транспортування для організації міжнародних, змішаних, комбінованих, інтермодальних перевезень відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов (ЗН8); 6. Розуміння впливу технічного прогресу в суспільному, економічному, соціальному і екологічному контекстах (ЗН10); 7. Здобуття поглиблених знань та розумінь, що відносяться до спеціальності 275 Транспортні технології (за видами), які будуть достатніми, щоб успішно організовувати та проводити наукові дослідження і успішно прилюдно захищати їх результати на наукових семінарах та спеціалізованих вчених радах (ЗН12); 8. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики (АіВ3). 9. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності, їх застосування (АіВ4).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Системний аналіз на транспорті; • Моделювання у транспортних системах.
Короткий зміст навчальної програми: Сучасні проблеми щодо екологічності транспорту та усієї інфраструктури яка його стосується гостро постає як в Україні, так і у світі загалом. З розвитком науково-технічного прогресу з’являються все нові проблеми, які негативно впливають на навколишнє середовище. Постає завдання щодо підготовки фахівців будь якої галузі, які разом з основними фаховими навиками зобов’язані здобувати і основні аспекти щодо дотримання основних вимог екологічної безпеки. Під час вивчення цієї навчальної дисципліни здобувач набуває теоретичні та практичні знання і навики щодо аналізу існуючого стану екологічної ситуації. Ґрунтуючись на здобутих навиках він має можливість деталізовано розглядати, розробляти та впроваджувати раціональні та оптимальні заходи щодо зниження негативного впливу транспортної інфраструктури на навколишнє середовище.
Опис: Основи екології на транспорті. Теоретичні та прикладні аспекти. Предмет, об'єкт і завдання екологічної інженерії. Методи та методологія встановлення негативного впливу транспортних засобів на навколишнє середовище. Методи зниження негативного впливу транспортних засобів на навколишнє середовище. Перспективні технології щодо зниження рівня забруднення навколишнього середовище транспортними засобами. Соціально-економічні аспекти захисту довкілля.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з практичних робіт, контрольний захід, усне опитування (40%); • підсумковий контроль (55 %, контрольний захід, залік); • усна компонента (5%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна сумарна кількість балів за вивчення дисципліни – 100 балів. Максимально можлива сума балів за поточний контроль – 40 балів, з яких за захист індивідуального науково-дослідного навчання – 25 балів; за захист звіту з практичних робіт – 15 балів. Максимально можлива сума балів за екзаменаційний контроль – 60 балів, з яких письмова компонента – 55 балів; усна компонента – 5 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Системологія на транспорті. Технологія наукових досліджень і технічної творчості [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.] ; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2007. – 318 с. – (5 кн./ Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.; кн. 2). 2. Мягченко О. П. Основи екології. / О. П. Мягченко – К. : Центр учбової літератури, 2010. – 312 с. 3. Войцицький А. П. Техноекологія / А. П. Войцицький, В. П. Дубровський, В. М. Боголюбов ? К. : Аграрна освіта, 2009. – 533 с. 4. Гутаревич Ю. Ф. Екологія та автомобільний транспорт / Ю. Ф. Гутаревич, Д. В. Зеркалов : 2-ге вид., перероблене та доповнене. – К.: Арістей, 2008. -296 с. 5. Зеркалов Д. В. Екологічна безпека та охорона довкілля. Монографія / Д. В. Зеркалов. – К. : Основа, 2012. – 514 с. 6. Блінова Н. К. Екологічна стандартизація і сертифікація / Н. К. Блінова, В. І. Мохонько, С.О. Соломахіна, О. В. Суворін. – Луганськ. : Вид-во СНУ ім. В Даля, 2009. – 124 с. 7. Основи екології / [В. Г. Бардов, В. І. Федоренко, Е. М. Білецька та ін.]. – Вінниця : Нова Книга, 2013. – 424 с. 8. Otto Andersen. Transport and Industrial Ecology - Problems and Prospects / Otto Andersen. – Sogndal, Norway, 2003. – 173 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).