Інтелектуальні транспортні системи

Спеціальність: Транспортні технології (за видами)
Код дисципліни: 8.275.00.M.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: доктор технічних наук, професор, професор кафедри транспортних технологій Наталя Шраменко
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення із основами побудови та функціонування інтелектуальних транспортних систем (ІТС), стандартами та рамковою архітектурою ІТС, нормативними документами, які регламентують діяльність ІТС, перевагами застосування ІТС в міській транспортній системі та перспективами розвитку в майбутньому
Завдання: Загальні: 1. Здатність до письмової та усної комунікації українською та англійською мовами (ЗК1); 2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними (ЗК2); 3. Уміння бути критичним та самокритичним для розуміння чинників, які мають позитивний чи негативний вплив на комунікацію, та здатність визначити та врахувати ці чинники в конкретних комунікаційних ситуаціях (ЗК3); 4. Уміння планувати та керувати часом (ЗК4); 5. Здатність продукувати нові наукові та науково-прикладні ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення(ЗК6); 6. Здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних наукових вітчизняних та закордонних джерел (ЗК7); 7. Орієнтація на безпеку (ЗК8); 8. Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язувати науково-прикладні задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій (ЗК9); 9. Здатність ефективно використовувати у науковій практиці різні теорії в царині науково-прикладних досліджень за спеціальністю «Транспортні технології (за видами)» (ЗК10); 10. Уміння розв’язувати науково-прикладні задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення (ЗК11); 11. Уміння проводити дослідження на рівні доктора філософії, мати дослідницькі навики, що проявляються у здатності формувати (роблячи презентації, або представляючи звіти) нові наукові ідеї та актуальні задачі в галузі транспорту, вибирати належні напрями і відповідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси(ЗК12); 12. Знання та розуміння предметної області і розуміння проблем галузі транспорту (ЗК14); 13. Визначеність та наполегливість при виконанні отриманих завдань та відповідальність за якість виконуваної роботи(ЗК23); 14. Навики з використання інформаційних та комунікативних технологій, розроблення та впровадження комп’ютерних програм і використання існуючих у галузі транспорту (ЗК25). Фахові: 1. Поглиблені знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння дисциплін, що забезпечують знання за обраною спеціальністю та дисциплін вільного вибору аспіранта (ФК1); 2. Поглиблені знання в галузі транспорту, необхідні для освоєння дисциплін, що забезпечують знання за обраною спеціальністю та дисциплін вільного вибору аспіранта (ФК2); 3. Поглиблені знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення устаткування та засобів у сфері транспорту (ФК3); 4. Поглиблені знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі транспорту (ФК4); 5. Знання основ охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки при організації транспортних технологій (ФК6); 6. Здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, що впливають на формування поточних та перспективних рішень (ФК8).
Результати навчання: 1. Знання і розуміння наукових принципів, що лежать в основі формування попиту на транспортні послуги (ЗН4); 2. Знання основ формування національної транспортної мережі, взаємодії її з транспортними системами інших країн (ЗН5); 3. Поглиблені знання закономірностей формування вантажо- та пасажиропотоків, організації управління ними й розроблення методів організації транспортних процесів, заснованих на принципах логістики (ЗН6); 4. Знання та розуміння методологій проектування та модернізації методів, технологій і технічних засобів транспортування для організації міжнародних, змішаних, комбінованих, інтермодальних перевезень відповідно до нормативних вимог чинних стандартів і технічних умов (ЗН8); 5. Здобуття поглиблених знань та розумінь, що відносяться до спеціальності 275 Транспортні технології (за видами), які будуть достатніми, щоб успішно організовувати та проводити наукові дослідження і успішно прилюдно захищати їх результати на наукових семінарах та спеціалізованих вчених радах (ЗН12). Уміння: 1. Системно осмислювати та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей у транспортній галузі (УМ3); 2. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію діяльності для розв’язання науково-прикладних завдань у галузі транспорту з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів (УМ9). Автономія і відповідальність: 1. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики (АіВ3).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Системний аналіз на транспорті; Наукові основи транспортних процесів і систем; Моделювання у транспортних системах.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни здобувач набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо володіння стандартами і організацією інтелектуальних транспортних систем, нормативними вимогами до побудови ІТС, можливістю застосування ІТС в міських транспортних системах. Вивчаються сучасні транспортні моделі, які складаю основу ІТС та інформаційні системи прогнозування та аналізу транспортної ситуації Trans Info-TrafficPlatform.
Опис: 1. Проблеми сучасного транспорту, технології, розвиток та застосування інтелектуальних транспортних систем (ІТС). 2. Стандарти та сервіси інтелектуальних транспортних систем. 3. Сучасні транспортні моделі як основа ІТС. 4. Основи створення транспортних моделей. 5. Створення імітаційних моделей. 6. Моделювання громадського транспорту в PTV Visum. 7. Інформаційна система прогнозу і аналізу транспортної ситуації TransInfo-TrafficPlatform. 8. Internet of Things для транспортної мережі.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: захист індивідуального науково-дослідного навчання; захист звіту з практичних робіт. Екзаменаційний контроль: письмова (у вигляді трирівневих тестів) та усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна сумарна кількість балів за вивчення дисципліни – 100 балів. Максимально можлива сума балів за поточний контроль – 40 балів, з яких за захист індивідуального науково-дослідного навчання – 25 балів; за захист звіту з практичних робіт – 15 балів. Максимально можлива сума балів за екзаменаційний контроль – 60 балів, з яких письмова компонента – 55 балів; усна компонента – 5 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Інтелектуальні транспортні системи. Модуль 4e. Стійкий розвиток транспортної системи: Збірник матеріалів для політиків міст – 46 с. 2. Меренков А. О. Основні етапи процеса реалізації інтелектуальних транспортних систем / А. О. Меренков // Вісник. – 2015. – №9. – С. 92–98. 3. Розумний транспорт і логістика для міст: навчальний посібник / [авт. колектив: О.О. Лобашов, М.В. Ольхова, А.С. Галкін та ін.] – Житомир : «Житомирська політехніка», 2021 – 609 с. 4. Кириченко І. О. Конспект лекцій з дисципліни «Інтелектуальні транспортні системи» / Уклад.: І.О. Кириченко., Клюєв С.О. – Київ: Вид-во Східноукр. нац. ун-та ім. В. Даля; 2023. – с. 87. 5. Діордієв В. Т. Засоби автоматизації електротехнічних комплексів: навчальний посібник / В. Т. Діордієв, А. О. Кашкарьов, С. В. Дубініна, Г. В. Новіков. – Мелітополь: ФОП Однорог Т.В., 2020. – 220 с. 6. European Commission. Report. Intelligent transport systems, – 2018. Retrieved from https://ec.europa.eu/transport/themes/its_en 7. Olga Katerna. Research of market development of intelligent transport systems in the world. Economics of Development. – 2018. – 17(3), 17–29. doi: 10.21511/ed.17(3).2018.02. 8. Picone M. Advanced technologies for intelligent transportation systems / M. Picone, M. Amoretti, F. Zanichelli, G. Ferrari, S. Busanelli // Springer, 238 p. 9. Intelligent Transportation Systems Joint Program Office. United States Department of Transportation. Retrieved 17 February 2021, from https://www.pcb.its.dot.gov/eprimer/module8.aspx#intro
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).