Ергономіка в транспортних системах

Спеціальність: Транспортні технології (за видами)
Код дисципліни: 8.275.00.M.023
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри транспортних технологій Тарас Постранський
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування бази знань, необхідної для вирішення питань організації й оптимізації трудової діяльності людини в системах «людина – техніка – середовище», зокрема й з використанням засобів транспортної телематики та контролю за рухом.
Завдання: Загальні: 1. Уміння планувати та керувати часом (ЗК4); 2. Орієнтація на безпеку (ЗК8); 3. Орієнтація на захист і збереження природного довкілля (ЗК26); Фахові: 1. Знання основ охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки при організації транспортних технологій (ФК6); 2. Здатність застосовувати науково-педагогічні знання й практичні навики для розв’язання науково-прикладних задач наукової спеціальності (ФК10);
Результати навчання: Знання: 1. Отримання знань для дослідження та розроблення комплексу технічних засобів розвитку транспортних систем, визначення закономірностей впливу їх і природнього довкілля (ЗН2); 2. Розуміння інструментів та стратегій, що мають відношення до організації та технології технічного обслуговування, діагностування та ремонту транспортних засобів, проблем безпеки транспорту та закономірностей впливу чинника людини на транспортні процеси (ЗН3); Уміння: 1. Системно осмислювати та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей у транспортній галузі (УМ3); Комунікація: 1. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях (КОМ2). Автономія і відповідальність: 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення (АіВ1); 2. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності, їх застосування (АіВ4).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Моделювання у транспортних системах; Дослідницький семінар у галузі транспорту
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни здобувач набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо аналізу людського чинника у транспортних систем та, зокрема, у сфері безпеки дорожнього руху. Деталізовано розглядаються питання ергономічного забезпечення транспортних процесів та аналізу психофізіологічних показників людини-оператора під час управління транспортним засобом. Весь комплекс такої інформації відповідає вимогам прогресивних сучасних методів контролю операторів транспортних процесів та удосконалення внутрішнього і зовнішнього середовища. Матеріали, які розглядаються під час вивчення цієї навчальної дисципліни забезпечують проведення теоретичних та експериментальних досліджень здобувачами третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти за такими напрямками: 1. Удосконалення засобів, технології умов перевезення вантажів, пасажирів і багажу, методів оперативного управління процесами перевантаження у вузлах транспортної мережі. 2. Дослідження та розроблення комплексу технічних засобів для розвитку й ефективного використання елементів транспортних систем. 4. Закономірності формування транспортних потоків і розроблення систем організації руху та технології управління ними. 5. Проблеми безпеки транспорту. Закономірності впливу фактора людини на транспортні процеси.
Опис: 1. Ергономіка як наука про особливості діяльності людини в системі «людина – техніка – середовище» 2. Ергономічне забезпечення транспортного процесу 3. Безпека руху та надійність роботи оператора як ключові елементи функціонування транспортної системи 4. Психофізіологічні показники операторів та їх вплив на безпеку руху 5. Електрофізіологічні методи оцінки психофізіологічних показників операторів транспортних засобів 6. Тестові методи оцінки психофізіологічних показників операторів транспортних засобів 7. Аналіз основних чинників, які впливають на роботу операторів транспортних засобів
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: захист індивідуального науково-дослідного навчання; захист звіту з практичних робіт. Екзаменаційний контроль: письмова (у вигляді трирівневих тестів) та усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна сумарна кількість балів за вивчення дисципліни – 100 балів. Максимально можлива сума балів за поточний контроль – 40 балів, з яких за захист індивідуального науково-дослідного навчання – 20 балів; за захист звіту з практичних робіт – 20 балів. Максимально можлива сума балів за екзаменаційний контроль – 60 балів, з яких письмова компонента – 50 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Системологія на транспорті. Ергономіка [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.] ; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2008. – 255 с. 2. Постранський Т.М. Психофізіологічні властивості водія та безпека дорожнього руху : монографія / Т. М. Постранський, Ю. П. Кривенчук; за заг. ред Т. М. Постранського. – Львів : Вид-во Тараса Сороки, 2022. – 192 с. 3. Системологія на транспорті. Технологія наукових досліджень і технічної творчості [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.] ; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2007. – 318 с. 4. Гюлєв Н. У. Особливості ергономіки та психофізіології в діяльності водія: навч. посібник / Н. У. Гюлєв. – Х.: ХНАМГ, 2012. – 185 с. 5. Степанов О. В. Безпека дорожнього руху з урахуванням впливу фактора людини : монографія / О. В. Степанов, Н. О. Семченко, О. О. Холодова, Т. В. Волобуєва, В. М. Сирота. – Харків: Вид-во «Естет Принт». 2021. – 288 c. 6. Мигаль Г.В. Психофізіологічні особливості та аналіз ризиків діяльності водія : практикум / Г.В. Мигаль Т.М. Постранський; Національний університет «Львівська політехніка». – м. Дрогобич : Трек ЛТД, 2024. – 148 с. 7. Давідіч Ю. О. Ергономічне забезпечення транспортних процесів: навч. посібник / Ю. О. Давідіч, Є. І. Куш, Д. П. Понкратов. – Х. : ХНАМГ, 2011. – 392 с. 8. Брусенцов В.Г. Основи ергономіки: навч. посібник / В.Г. Брусенцов, О.В. Брусенцов, І. І. Бугайченко І.І., С.О. Кисельова. – Х. : УкрДАЗТ, 2011. – 141 с. 9. Наказ Міністерства транспорту та зв’язку України «Про затвердження Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів» : станом на 05.08.2014 / Міністерство транспорту та зв’язку України. 10. Давідіч Ю. О. Теоретичні основи ергономічного забезпечення автотранспортних технологічних процесів : автореф. дис. доктора технічних наук: 05.22.01, 05.01.04 / Ю. О. Давідіч – Х : ХНАМГ, 2007. – 38 с. 11. Доля В. К. Пасажирські перевезення / В. К. Доля. – Харків: Вид-во «Форт», 2011. – 504 с.. 12. Ковалишин В. В. Швидкісні режими руху автомобіля у гірських умовах з урахуванням психофізіологічних особливостей водія : дис. кандидата технічних наук: 05.22.01 / В. В. Ковалишин. – Х. :ХНАМГ, 2013. – 171 с. 13. Постранський Т. М. Закономірності надійної діяльності водія в системі «водій – транспортний засіб – середовище» : дис. кандидата технічних наук: 05.01.04 / Т. М. Постранський. – Х. :ХНАМГ, 2015. – 164 с. 14. Бойків М.В. Безпечні режими руху транспортних засобів у темну пору доби з урахуванням функціонального стану водія: дис. кандидата технічних наук: 05.22.01 / М.В. Бойків. – Х. :ХНУМГ, 2016. – 175 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).