Технічна експертиза та паспортизація будівель і споруд
Спеціальність: Промислове і цивільне будівництво
Код дисципліни: 7.192.01.E.021
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: к.т.н. доц. Ільницький Борис Мар'янович;
к.т.н. Титаренко Роман Юрійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни “Технічна експертиза та паспортизація будівель і споруд” передбачає формування у здобувачів освіти наступних програмних компетентностей:
– інтегральна компетентність:
ІНТ. Здатність розв’язувати складні інженерно-технічні та науково-прикладні задачі під час дослідницько-професійної діяльності у сфері будівництва та цивільної інженерії та у процесі навчання із застосуванням сучасних інформаційних та інноваційних технологій;
– загальні компетентності:
ЗК 2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні;
ЗК 4. Здатність приймати обґрунтовані рішення;
ЗК 5. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
- спеціальні фахові компетентності:
СК 05. Здатність проводити обстеження, випробування, діагностику та розрахунки при розв’язанні складних задач дослідницького та інноваційного характеру у галузі будівництва та цивільної інженерії;
СК 08. Здатність зрозуміло і недвозначно доносити власні знання, висновки та аргументації до фахівців і нефахівців будівельної галузі;
СК 09. Здатність ефективно керувати фінансовими, людськими, технічними та іншими проєктними ресурсами у сфері будівельного виробництва.
– спеціальні фахові компетентності професійного спрямування:
СКП 1.1. Поглиблені знання чинних нормативно-правових документів, стандартів, рекомендацій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі проектування та зведення промислових та цивільних будівель;
СКП 1.2. Здатність розробляти спеціалізовані розділи проектної документації, вести контроль за впровадженням в процесі зведення та експлуатації промислових та цивільних будівель.
Результати навчання: За результатами навчання студент повинен
– освоїти:
• мету і завдання технічної експертизи та паспортизації будівель і споруд;
• порядок проведення та вимоги до технічної експертизи та паспортизації;
• методи обстеження конструкцій;
• методи випробовування конструкцій.
• функції служби спостереження;
• методику оцінки зносу будівель та споруд.
– вміти:
• оцінювати технічний стан конструкцій будівель та споруд;
• аналізувати дефекти;
• оформляти звіт по результатах технічної експертизи;
• складати паспорт технічного стану будівлі (споруди);
• виконувати функції спеціаліста (інженера) служби спостереження;
• визначати знос конструкцій, будівель та споруд.
В результаті вивчення навчальної дисципліни магістр повинен бути здатним продемонструвати:
– програмні результати навчання:
РН 03. Проводити технічну експертизу проєктів об’єктів будівництва та цивільної інженерії (відповідно до спеціалізації), здійснюючи контроль відповідності проєктів і технічної документації завданням на проєктування, технічним умовам та іншим чинним нормативно-правовим документам у сфері архітектури та будівництва.
– програмні результати навчання спеціалізації:
РНС 1.1. Застосовувати набуті знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення завдань проектування, будівництва та експлуатації об’єктів промислового та цивільного призначення;
РНС 1.3. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення для досягнення поставлених задач. застосовуючи методичний інструментарій пізнання у сфері проектування та будівництва промислових та цивільних будівель;
РНС 1.4 Здійснювати пошук інформації в різних джерелах, виконувати необхідні дослідження та застосовувати дослідницькі навички при вирішенні задач проектування та будівництва промислових та цивільних будівель;
РНС 1.6. Проводити технічну експертизу, паспортизацію будівель та споруд, здійснювати контроль їх відповідності чинним нормативно-правовим документам у сфері архітектури та будівництва.
– знання:
ЗН2. Критичне осмислення проблем у сфері будівництва та цивільної інженерії
– уміння:
УМ3. Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності
– автономія і відповідальність:
АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
BIM технології в інженерних мережах та спорудах
Проектування конструкцій з дерева та пластмас
Проектування металевих конструкцій
Проектування основ і фундаментів
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Проектування залізобетонних та мурованих конструкцій
Наукові дослідження в будівництві
Розробка технологій будівельних процесів, зведення будівель та споруд
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Технічна експертиза та паспортизація будівель і споруд» є дисципліною, що включається в освітньо-професійну програму «Промислове і цивільне будівництво» як дисципліна з компоненти вибіркового блоку.
Обсяг навчального часу для вивчення дисципліни «Технічна експертиза та паспортизація будівель і споруд» визначений державними вимогами і складає 90 академічних годин (3,0 кредити EСTS), з яких 30 годин відведено на аудиторні заняття, 60 години – самостійна робота студентів. У процесі опанування навчальним матеріалом студенти виконують дві розрахунково-графічну роботи. Форма підсумкового контролю знань – іспит.
Завдання вивчення дисципліни передбачає засвоєння студентами новітніх теорій, методів і технологій з технічної експертизи та паспортизація будівель і споруд, побудову моделей для перевірочного перерахунку конструкцій, вміння розробити адекватні заходи для збереження будівель, їх підсилення, ремонту або захисту. Отримати навички оцінювати знос конструкцій, будівель та споруд.
Опис: 1. Експертиза проектної документації..
2. Спостереження за станом будівель та споруд у період експлуатації. Служба спостереження. Огляди будівель та споруд.
3. Паспортизація будівель та споруд. Обстеження будівель і споруд для паспортизації. Спеціалізована організація. Порядок проведення паспортизації. Паспорт технічного стану будівлі.
4. Обстеження технічного стану будівель та споруд. Мета і завдання обстеження. Дефекти будівельних конструкцій. Методи обстеження конструкцій. Інструментальне забезпечення обстеження конструкцій. Оцінка технічного стану конструкцій, будівлі, споруди.
5. Технічна експертиза. Безпека будівель та споруд. Контроль якості будівництва. Обстеження будівель під час приймання і введення в експлуатацію. Обстеження і технічна діагностика будівель. Обстеження основ і фундаментів будівель. Кам’яних конструкцій. Залізобетонних конструкцій. Металевих конструкцій. Дерев’яних конструкцій.
6. Оцінка зносу конструкцій, будівель та споруд.
Методи та критерії оцінювання: Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу.
Самостійна робота: репродуктивний метод.
Екзамен перед комісією студент складає в усній формі з фіксацією запитань та оцінок відповідей на екзаменаційному листі. При дистанційному навчанні екзамен повністю здається згідно завдань розміщених у ВНС
Критерії оцінювання результатів навчання: Контроль результатів знань, здобутих студентами, здійснюється у процесі навчання та за підсумковим іспитом через поточний та семестровий контролі. Поточний контроль включає:
• опитування на практичних заняттях і виконання домашніх завдань;
• поточні контролі: виконання РГР. Загальна оцінка за ПК становить 35 балів.
Екзаменаційний контроль складається білетів типу ESSE письмової частин підсумкового іспиту.
Підсумкова (семестрова) оцінка за дисципліну складається із суми балів за поточний (ПК) та екзаменаційний контролі (ЕК).
Для здобувачів освіти, які навчаються за англомовною освітньо-професійною програмою:
1. Поточний контроль у формі контрольної роботи до експертного звіту (9 балів), лабораторних робіт (20 балів), лекцій (21 бал).
2. Підсумковий контроль – залік (50 балів).
Контрольна робота та залік проводяться на комп’ютерах.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. Технічна експертиза та паспортизація будівель і споруд: методичні вказівки до виконання звіту за результатами обстеження будівель та споруд з дисципліни “Технічна експертиза та паспортизація будівель і споруд” для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 192 “Будівництво та цивільна інженерія” спеціалізації “Промислове та цивільне будівництво”/ уклад. : Б. М. Ільницький, А. П. Крамарчук, – Львів:, 2023. – 35 с.
2. Технічна експертиза та паспортизація будівель і споруд: методичні вказівки до виконання (оформлення) паспорта об’єкта будівництва будівель та споруд з дисципліни “Технічна експертиза та паспортизація будівель і споруд” для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 192 “Будівництво та цивільна інженерія” спеціалізації “Промислове та цивільне будівництво”/ уклад. : Б. М. Ільницький, А. П. Крамарчук, – Львів:, 2023. – 35 с.
Рекомендована література
Базова література.
1. Барашиков А.Я., Малишев О.М. Оцінювання технічного стану будівель та інженерних споруд. – Видавництво «Основа», 2008. – 320с.
2. Кліменко В.З., Бєлов І.Д. Випробовування та обстеження будівельних конструкцій і споруд. – Видавництво «Основа», 2005. – 208с.
3. О.В Якименко, К.О Кіктьова Технічна експлуатація будівель та споруд. Навчальний посібник. – Харків ХНУМГ ім. О. М Бекетова, 2019, -
4. Клименко Є.В. Технічна експлуатація і реконструкція будівель та споруд - К., 2004.- 299 с;
5. ДСТУ-Н Б В.1.1-18:2016 Національний стандарт України. Настанова щодо обстеження будівель та споруд для визначення та оцінки їх технічного стану. / ДП «УкрНДНЦ. – К., 2017. –44 с.
6. ДСТУ Б.В.2.6-210:2016 Національний стандарт України. Національний стандарт України. Оцінка технічного стану сталевих будівельних конструкцій, що експлуатуються. / Мінрегіон України. – К., 2010. –80 с.
7. Стандарт асоціації незалежних експертів «Укрексперт». Обстеження і оцінка технічного стану споруд. Організація і виконання робіт. / «Укрексперт» – К., 2003–41 с.
8. СОУ ЖКГ 75.11-35077234.0015:2009. Правила визначення фізичного зносу житлових будинків. / ДП «Український науково-дослідний та навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості». – К., 2009. –45 с.
Допоміжна література
9. МЕТОДИКА обстеження будівель і споруд, пошкоджених внаслідок надзвичайних ситуацій, бойових дій та терористичних актів. Згідно Наказу Міністерства розвитку громад та територій України 28.04.2022 №65.
10. ДК 018-2000. Державний класифікатор будівель та споруд. / Держбуд України. – К., 2000. –57 с.
11. ДБН В.3.2-2-2009 Житлові будинки. Реконструкція та капітальний ремонт. / Мінрегіонбуд України. –К., 2009. –18 с.
12. ДБН В.3.1-1-2002. Ремонт і підсилення несучих і городжувальних будівельних конструкцій і основ промислових будинків та споруд. / Держбуд України. –К., 2003. –82 с.
13. Рекомендації з обстеження і оцінки технічного стану житлових будинків перших масових серій. / Держбуд України. –К., 2000. –28 с.
14. Реконструкція будівель і споруд агропромислового комплексу / П.Ф. Вахненко, В.П. Вахненко, Є.В. Клименко та ін.; За ред. П.Ф. Вахненка. –К.: Урожай, 1994. –296 с.
Інформаційні ресурси
1. Електронний навчально-методичний комплекс «Технічна експертиза та паспортизація будівель і споруд», адреса розміщення https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2762., укладачі Ільницький Б.М., Крамарчук А.П. Сертифікат № 00797
3. Нормативна література і документація в будівництві.
Режим доступу: http:// budinform.org.ua/
Для здобувачів освіти, які навчаються за англомовною освітньо-професійною програмою:
Методичне забезпечення:
1. http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=10215 - курс у ВНС.
Рекомендована література:
Основна:
1. ACI 562-16 (2016): Code requirements for assessment, repair and rehabilitation of existing concrete structures and commentary. American Concrete Institute. Farmington Hills, MI.
2. BS 7608 (2014): Guide to fatigue design and assessment of steel products. BSI Standards Limited.
3. Milan Holicky et al.: Basics for assessment of existing structures. Klokner Institute, Czech Technical University. Prague (2013).
4. Jonathan McGormley, Richard A. Walther: Steel structure construction inspection course – Participant guide. WJE Associates. Northbrook, Illinois (2016).
5. White Robert H., Ross Robert J.: Wood and timber condition assessment manual. Second edition. General Technical Report FPL-GTR-234. Madison, WI (2014).
Допоміжна:
6. ISO 13822: Basis for design of structures – assessment of existing structures. 2nd ed. ISO. Geneva, Switzerland (2010).
7. ISO 12491: Statistical methods for quality control of building materials and components. ISO. Geneva, Switzerland (1998).
8. ISO 2394:2015: General principles on reliability for structures. 4th ed. ISO, Geneva (2015).
9. ISO 13823:2008: General principles on the design of structures for durability. 1st ed. ISO, Geneva (2008).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).