Водне господарство промислових підприємств
Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 7.194.01.O.001
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: доцент, к.т.н. Мацієвська Оксана Олександрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральної:
Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері гідротехнічного будівництва, водної інженерії та водних технологій при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій, та характеризується комплексністю та невизначеністю умов та вимог.
загальних:
ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
спеціальних (фахових, предметних):
СК1. Здатність застосовувати методи математики, природничих і технічних наук, а також спеціалізоване комп’ютерне програмне забезпечення для розв’язання інженерних задач гідротехнічного будівництва, водної інженерії /та водних технологій.
СК7. Здатність обґрунтовувати вибір та визначати раціональні параметри конструкцій та технологічних схем об’єктів професійної діяльності.
Результати навчання: РН1. Ставити та вирішувати інноваційні/наукові завдання і проблеми гідротехніки, що потребує оновлення та інтеграції знань, у тому числі в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог.
РН4. Розробляти схеми комплексного використання і охорони вод, плани управління річковими басейнами, організовувати раціональне використання водних ресурсів.
РН5. Визначати причини та наслідки шкідливої дії води, застосовувати відповідні методи протипаводкового захисту населених пунктів, сільськогосподарських угідь та інших територій, розробляти та реалізовувати програми з управління ризиками затоплення повенями і паводками екосистем, природних та антропогенних ландшафтів.
РН8. Визначати технології та розробляти комплексні заходи з раціонального використання, охорони та відтворення водних ресурсів, поліпшення гідрологічного та екологічного стану водних об’єктів.
РН9. Приймати ефективні рішення в умовах неповної /недостатньої інформації та суперечливих вимог, аналізувати альтернативи, будувати прогнози, оцінювати ризики.
РН11. Організовувати визначення технічного стану об’єктів професійної діяльності та робити відповідні висновки на основі його аналізу.
РН12. Зрозуміло і недвозначно доносити власні висновки з проблем гідротехніки, а також знання та пояснення, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються.
ЗН1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
ЗН2. Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань.
УМ 1. Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур
УМ 2. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах
УМ 3. Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності
КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються.
КОМ 2 Використання іноземних мов у професійній діяльності.
АіВ 1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
АіВ 2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
АіВ 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити
• Технічна механіка рідини та газу;
• Водні технології;
• Водопровідні мережі та споруди;
• Водовідвідні мережі та споруди.
Кореквізити
• Водовідвідні очисні споруди;
• Споруди водопідготовки;
• Споруди для утилізації відходів.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна формує у здобувачів освіти комплексний підхід до розв'язання проблем водопостачання та водовідведення промислових підприємств.
Викладач дає системні знання з питань створення оборотного водопостачання промислових підприємств, організації охолодження та стабілізації води в оборотних системах, методів і обладнання водоочищення на різнопрофільних підприємствах.
Надзвичайне розмаїття забруднень виробничих стічних вод, труднощі їх вилучення традиційними методами очищення, несталість режиму надходження та концентрації забруднювальних речовин виробничих стічних вод – все це вимагає застосування багатьох сучасних методів очищення та їх комбінації із традиційними методами. Викладач дає студентам знання сучасних механічних, хімічних, фізико-хімічних, біохімічних методів очищення виробничих стічних вод, обробки осадів, шламу та мулу, які утворюються під час очищення стічних вод, а також апаратурного оформлення зазначених методів очищення.
Помітне місце належить також розв'язанню питань створення замкнених систем водопостачання-водовідведення промислових підприємств, що вимагає переведення виробництва на маловодні технології; локального очищення окремих потоків виробничих стічних вод з вилученням і поверненням у виробництво цінних компонентів; використання доочищених господарсько-побутових і виробничих стічних вод для підживлення оборотних систем водопостачання промислових підприємств.
Опис: Водопостачання промислових підприємств. Охолодження води в оборотних системах водопостачання. Стабілізаційна обробка охолодної води. Пом'якшення та демінералізація води. Дегазація води. Знекремнення води. Обробка та утилізація осадів водоочисних станцій. Водовідведення промислових підприємств. Методи очищення виробничих стічних вод. Механічне очищення виробничих стічних вод. Хімічне очищення виробничих стічних вод. Фізико-хімічне очищення виробничих стічних вод. Біологічне очищення виробничих стічних вод. Обробка осадів виробничих стічних вод. Очищення стічних вод деяких галузей промисловості.
Методи та критерії оцінювання: Підсумковий контроль (залік): робота здобувачів освіти під час практичних занять (30%), виконання контрольної роботи (30%), контрольні заходи у вигляді тестів (40%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – робота здобувачів освіти під час практичних занять, виконання контрольної роботи, контрольні заходи у вигляді тестів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. ДБН В.2.5-74:2013. Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди.
2. ДБН В.2.5-75:2013. Каналізація. Зовнішні мережі та споруди.
3. Орлов В.О. Водопостачання промислових підприємств: навч. посіб. / В.О. Орлов, Л.Л. Литвиненко, А.М. Орлов. – К.: Знання, 2014. – 278 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).