Наукові дослідження в гідротехніці
Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 7.194.01.O.009
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Будівельні конструкції та мости
Лектор: професор Кущенко Володимир Миколайович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 1. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері гідротехнічного будівництва, водної інженерії та водних технологій при здійснені професійної діяльності або у процесі навчання що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій, та характеризується комплексністю та невизначеністю умов та вимог.
2.Уміння здійснювати планування, аналіз, контроль та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб.
3.Здатність до пошуку оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
4. Здатність генерувати нові ідеї (креативність)
5. Здатність розробляти та реалізовувати проекти у сфері гідротехнічного будівництва, та водних технології, зокрема плани управління річковими басейнами, а також дотичні до неї міждисциплінарні проекти.
Результати навчання: 1. Ставити та вирішувати інноваційні/наукові завдання і проблеми гідротехніки, що потребує оновлення та інтеграції знань, у тому числі в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог
2. Планувати та виконувати дослідження, аналізувати їх результати та обґрунтовувати висновки
3. Будувати та досліджувати фізичні, математичні і комп’ютерні моделі об’єктів та процесів гідротехнічного будівництва, водної інженерії та водних технологій з використанням відповідних методів та спеціалізованого програмного забезпечення.
4. Приймати ефективні рішення в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог, аналізувати альтернативи, будувати прогнози, оцінювати ризики.
5. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами з наукових, інженерних та виробничих питань у сфері гідротехнічного будівництва, водної інженерії та водних технологій, презентації результатів досліджень та проектів, аргументації власної позиції, ведення дискусій з професійних питань.
6. Організувати визначення технічного стану об’єктів професійної діяльності та робити відповідні висновки на основі його аналізу
7. Зрозуміло і не двозначно доносити власні висновки з проблем гідротехніки а також знання та пояснення, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб які навчаються.
8. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
9. Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань.
10. Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або продовження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур.
11. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах.
12. Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності.
13. Уміння ефективно працювати в колективі у процесі професійної діяльності, виявляти лідерські якості, приймати відповідальні управлінські рішення.
14. Здатність використання різноманітних методів, іноземних мов, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Вища математика;
• Енергозберігаючі технології в будівництві;
• Будівельне матеріалознавство.
Короткий зміст навчальної програми: Наука і наукові дослідження. Проблема і тема наукового дослідження. Інформаційне забезпечення наукових досліджень, носії інформації. Організація науково-дослідної роботи. Діалектика творчості та методи пошуку наукових рішень. Пошук та накопичення наукової інформації. Теоретичні та експериментальні дослідження. Оформлення результатів наукової роботи та передавання інформації. Концепція енергетичного будівництва згідно принципів сталого розвитку та законодавства України. Європейський стандарт на цемент та бетон, правила їх впровадження. Дорожня карта розвитку низькоемісійної господарки згідно вимог Євросоюзу.
Опис: Тема 1. Методологічні основи наукового пізнання
Гносеологічні основи наукового пізнання. Системний підхід. Емпіричне пізнання. Теоретичне пізнання. Евристичне пізнання. Наукова новизна.
Характеристика наукової діяльності за спеціальністю 194. Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології». Технологічні складові наукового дослідження. Колективний дослідницький суб’єкт. Основи організації наукових досліджень.
Тема 2. Методологія теоретичних досліджень
Об’єкт і предмет теоретичних досліджень при досліджені дійсної роботи будівельних конструкцій гідротехнічних споруд. Аналітичні методи. Імовірнісні методи. Методи нечіткої логіки. Методи теорії інформації. Методи оптимізації. Теорія вирішення винахідницьких задач. Чисельні методи. Комп’ютерне моделювання НДС конструкцій гідротехнічних споруд. Системний аналіз. Інтерпретація результатів теоретичних досліджень.
Тема 3. Методологія експериментальних досліджень
Об’єкт і предмет експериментальних досліджень в гідротехнічному будівництві. Класифікація експериментальних методів дослідження будівельних конструкцій гідротехнічних споруд. Експериментальні дослідження реальних об’єктів. Експериментальні дослідження на фізичних моделях. Експериментальні дослідження на макетах. Експериментальні дослідження на аналогових моделях. Оптимізація експерименту. Інтерпретація результатів експериментальних досліджень.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль - 30 балів.
• Контрольний захід - екзамен - 70 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль оцінюється за двома складовими: виконання реферату згідно вимог (15 балів), усний захист реферату (15 балів).
Езаменаційний контроль включає 2 етапи: письмова екзаменаційна робота (40 балів) та усне опитування (30 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Основи методології та організації наукового дослідження: Навч. посібник для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнктів/за ред. А.Є. Конверського. – К.: Центр учбовоїлітератури, 2010 – 352 с.
2.Цехмістрова Г.С. Основинауковихдосліджень. Навчальнийпосібник / Київ: ВидавничийДім «Слово», 2003.- 240 c..
3. Марцин В.С., Міценко Н.Г., Даниленко О.А. та ін. Основинауковихдосліджень. Навчальнийпосібник/ Л.: Ромус-Поліграф, 2002. – 128с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).