Геоматика та дистанційні методи в дослідженні територій

Спеціальність: Землеустрій та кадастр
Код дисципліни: 7.193.03.O.002
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Фотограмметрія та геоінформатика
Лектор: професор Бурштинська Христина Василівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є висвітлення основних концепцій та підходів до збору інформації, обробки цифрових аерокосмічних зображень та управління просторовими даними, які можна використати в практичний діяльності, зокрема для розв’язання тематичних завдань у сфері геоінформаційних систем та технологій. Вміти аналізувати літературні джерела. Розуміти особливості повітряного та космічного знімання. Розуміти принципи проведення моніторингу об’єктів, процесів та явищ земної поверхні.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати задачі прикладного, дослідницького та/або інноваційного характеру в сфері геодезії та землеустрою. Спеціальні (фахові) компетентності: СК02. Здатність критично осмислювати сучасні проблеми і перспективні напрями розвитку геодезії та землеустрою та суміжних галузей знань; СК03. Здатність ефективно застосовувати теорії, принципи та технології математики, природничих, технічних, соціальних, економічних наук при розв’язанні комплексних задач геодезії та землеустро; СК05. Здатність обґрунтовувати і оцінювати методи обстежень, вишукувань, випробувань, діагностики, моніторингу об’єктів геодезії та землеустрою; СК06. Здатність розробляти і реалізовувати проєкти у сфері геодезії та землеустрою, а також дотичних до неї міждисциплінарних напрямів із урахуванням технічних, економічних, соціальних, правових та екологічних аспектів.
Результати навчання: РН01. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері геодезії та землеустрою, достатні для проведення досліджень і здійснення інновацій. РН11. Виконувати комплексний аналіз і оцінювання стану об’єктів геодезії та землеустрою і оцінювати наслідки від запровадження практичних заходів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методи технічного регулювання земельних відносин та інвестицій (блок 0301) Земельна політика та раціональне використання і охорона земель (блок 0301) Планування розвитку територіальних громад (блок 0302) ГІС в землеустрої (блок 0302)
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна вивчає підходи до збору аерокосмічної інформації та управління просторовими даними для розв’язання різних тематичних завдань. Основними завданнями, які детальніше розглядаються в курсі є: отримання даних про стан атмосфери та врахування її впливу на зображення; використання вегетаційних індексів для дослідження стану рослинності; дослідження стану лісів, грунтів за матеріалами ДЗ та створення тематичної карти лісів;дослідження руслових процесів річок засобами ДЗЗ та ГІС- технологій ; дослідження морів та океанів за даними ДЗ; використання даних лазерного сканування місцевості в гідрографічних дослідженнях; інтерферометрія та її застосування для моніторингу надзвичайних ситуацій.
Опис: Основні підходи до збору інформації та управління просторовими даними. Врахування впливу атмосфери на космічні зображення. Використання вегетаційних індексів для ефективної інтерпретації зображень. Дослідження стану лісів за матеріалами ДЗ. Руслові процеси та їх дослідження за даними ДЗ. Дослідження морів та океанів за даними ДЗ. Використання лазерних знімальних систем для створення високоточної ЦМР в гідрографічних дослідженнях. Радіолокаційне знімання.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться у вигляді усного опитування під час захисту лабораторних, контрольних та розрахунково-графічних робіт. Семестровий контроль передбачено у вигляді письмової компоненти за теоретичною і практичною складовою та усної компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: Лабораторна робота 1 - 15 балів, Лабораторна робота 2 - 15 балів, РГР - 10 балів. Екзаменаційний контроль: Письмова компонента - 50 балів, усна компонента - 10 балів. Разом за дисципліну - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Використання вегетаційних індексів для покращення інтерпретаційних можливостей космічних зображень: метод. рекомендації до виконання комплексної лабораторної роботи з курсу «Геоматика та дистанційні методи в дослідженні територій» для студентів ІІ РВО. / уклад.: Х.В. Бурштинська, І.В. Заяць, Ю.В. Денис. – Львів: В-во Львівської політехніки, 2018. – 16 с. 2. Моніторинг зміщень русел рік за космічними зображеннями та картографічними матеріалами: метод. рекомендації до виконання комплексної лабораторної роботи з курсу «Геоматика та дистанційні методи в дослідженні територій» для студентів ІІ РВО. / уклад.: Х.В. Бурштинська, А.В. Бабушка, І.В. Заяць. – Львів: В-во Львівської політехніки, 2016. – 16 с. Рекомендована література Базова 1. Бурштинська Х. В., Станкевич С. А., Денис Ю. В. Фотограмметрія та дистанційне зондування. Книга 2. Підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. 216с. 2. Бурштинська Х.В. Аерокосмічні знімальні системи: підручник / Х.В.Бурштинська, С.А.Станкевич. – Львів: Видавицтво Львівської політехніки, 2013. – 316 с. 3. Дорожинський О.Л. Геоматика в моніторингу довкілля та оцінці загрозливих ситуацій: монографія / О.Л. Дорожинський, Х.В. Бурштинська, В.М. Глотов та ін. ; за ред. О. Дорожинського. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 400 с. 4. Дорожинський О.Л., Бурштинська Х.В.Фотограмметрія та дистанційне зондування: підручник в двох книгах . – Львів: Видавицтво Львівської політехніки, 2019. – 316 с. Інформаційні ресурси 1. ArcGIS tutorials. // [електронний ресурс]. https://desktop.arcgis.com/en/arcmap/latest/get-started/introduction/arcgis-tutorials.htm 2. Національна геологічна служба (USGS) США. // [електронний ресурс]. http://www.usgs.gov; 3. Національне космічне агентство України. // [електронний ресурс]. http://www.nkau.gov.ua; 4. Національне управління з досліджень океана та атмосфери (NOAA) США. // [електронний ресурс]. http://www.noaa.gov.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).