Управління людським потенціалом в сучасних організаціях
Спеціальність: Соціологія та розвиток людських ресурсів
Код дисципліни: 6.054.03.E.054
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: ст. викл. Уманець Наталія Анатоліївна.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ІКСі Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері соціології, що передбачають застосування основних соціологічних теорій і методів та характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
ЗК6. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо
ЗК10. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
ЗК14. Вміння виявляти проблеми і приймати обґрунтовані рішення.
фахові компетентності:
СК3. Здатність аналізувати соціальні зміни, що відбуваються в Україні та світі в цілому.
СК8. Здатність дотримуватися у своїй діяльності норм професійної етики соціолога.
ФКС2.1 Здатність розуміти та застосовувати технології управління людськими ресурсами в сучасній організації
Результати навчання: РН02. Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми.
РН03. Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі.
РН04. Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач.
РН06. Ефективно виконувати різні ролі (зокрема організатора, комунікатора, критика, генератора ідей, виконавця тощо) у команді в процесі вирішення фахових задач.
РН08. Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури.
РН09. Вміти розробляти програму соціологічного дослідження.
РН10. Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів.
РН11. Презентувати результати власних досліджень для фахівців і нефахівців.
РН12. Знати та дотримуватися етичних норм професійної діяльності соціолога.
Зн1. Концептуальні наукові та практичні знання.
Зн2. Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання.
Зн3. Знання теоретико-методологічних засад соціоінженерної діяльності, зокрема соціального прогнозування, соціального планування та проектування.
Ум1. Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
АВ2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах щодо розвитку людських ресурсів на всіх рівнях.
АВ3. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Особистісна і комунікаційна ефективність керівника
кореквізити:
• Основи супервізії в організації
• Аналіз та діагностика соціальних процесів в організації
• Коучінг і консультування в управлінні персоналом
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення цієї дисципліни передбачає засвоєння студентами змісту найважливіших ідей та практик, які торкаються управління людським потенціалом в сучасних організаціях; психологічних механізмів організаційної роботи з персоналом, процедур оцінювання персоналу, прийому на роботу і звільнення.
Курс має теоетично-практичне спрямування, тому навчання не відбувається за традиційною схемою лекційно-семінарських занять. Кожне заняття є комбінованим, оскільки поєднує міні-лекції та практичні вправи. Успішне засвоєння курсу, отже, є неможливим без активної участі студентів в навчальних заняттях. Опанування даного курсу передбачається здійснювати в різних формах: лекції, семінарського, практичного, індивідуального занять, самостійної роботи, підготовки наукових статей тощо.
Опис: Управління людським потенціалом в системі менеджменту сучасних організацій. Розвиток науки про працю. Характеристика основних понять: людський потенціал (інтелектуальний та психофізіологічний), трудові ресурси, трудовий потенціал, кадровий потенціал, персонал, менеджмент персоналу. Управління розвитком персоналу в умовах економіки, заснованої на знаннях. Інформаційна економіка - нова парадигма економіки знань. Фактори конкурентоспроможності персоналу, засновані на використанні інтелектуального капіталу. Підходи до трактування терміну «людський потенціал». Поняття етики менеджменту. Моральні дилеми. Фактори етичного вибору. Соціальна відповідальність організації. Основні компетентності менеджера по персоналу. Природа поведінки людини в установах соціальної сфери. Організаційна поведінка. Взаємодія людини з організаційним оточенням. Комунікативна діяльність та ділове спілкування як управлінська функція. Ділове спілкування та його характеристика. Мотивація та стимулювання персоналу в сучасних організаціях як елемент управління людським потенціалом. Вплив, влада і лідерство в організації. Порівняльна характеристика керівництва і лідерства. Риси сучасного керівника. Групи і команди в організації. Організаційний контекст управління людським потенціалом. Характеристика організаційної культури та її складових. Моделі навчання та опанування організаційною культурою. Основні положення кадрової політики організації. Технології в управлінні людським потенціалом: формування кадрового складу. Технології в управлінні людським потенціалом: планування і управління кар’єрою. Сутність та види оцінювання персоналу. Освіта і професійна підготовка як фундамент людського розвитку і прогресу суспільства. Сутність і фактори конкурентоспроможності робочої сили. Управління людським потенціалом в умовах кризи.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, участь в дискусіях, презентація проекту дослідження (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь-10 балів
правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань;
– якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Рецензування, опонування - 3 бали
- правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань;
– вміння опонувати та рецензувати;
– вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії.
Доповнення - 2 бали
- науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей
Експрес –опитування - 2 бали
– коротка правильна відповідь без додаткової аргументації.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Азаренкова,Г. (2015) Управління персоналом в умовах економіки знань: монографія. Київ: УБС НБУ.
Балабанова, Л., Сардак,О.(2011)Управління персоналом: підручник. Київ: Центр учбової літератури.
Зайченко,О., Кузнецова,В.(2015) Управління людськими ресурсами: навч. пос. /за наук. ред. О. І. Зайченко. Івано-Франківськ. «Лілея НВ»
Карпенко,А.(2018) Розвиток інтелектуальних активів людського потенціалу: теорія та практика: монографія. Запоріжжя: ФОП В. В. Мокшанов.
Людський потенціал підприємницької діяльності: навчальний посібник (2021)/ за заг.ред. Н.Ю. Кубіній. Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла».
Технології управління персоналом(2017): монографія/ О.А.Гавриш, Л.Є.Довгань, І.М.Крейдич,,Н.В.Семенченко. Київ. НТУУ « КПІ ім. Ігоря Сікорського»
Keeley,B. (2017)Human capital: how what you know shapes your life? Paris. OECD.
Tnurow, L.(2019) Investment in human capital. Belmont. Wadswotth Publ.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).