Аналіз та діагностика соціальних процесів в організації

Спеціальність: Соціологія та розвиток людських ресурсів
Код дисципліни: 6.054.03.E.055
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.політ.н., доцент Школяр Мар’яна Володимирівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Засвоєння студентами знань про теоретичні засади та прикладні аспекти соціології організацій як спеціальної соціологічної теорії; набуття здобувачами освіти не лише цілісної системи знань з зазначеної соціологічної теорії, а й навичок практичної, дослідницької й аналітичної діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Загальні компетентності: ЗК 1. Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях. ЗК 11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК 14. Вміння виявляти проблеми і приймати обґрунтовані рішення. ЗК 15. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети Фахові компетентності: СК 8. Здатність дотримуватися у своїй діяльності норм професійної етики соціолога. ФКС 2.3. Знання методів діагностики соціальних процесів в організації та вміння їх використовувати
Результати навчання: РН01. Використовувати понятійний апарат соціології в освітній, дослідницькій та інших сферах професійної діяльності. РН02. Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми. РН03. Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі. РН04. Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач. РН06. Ефективно виконувати різні ролі (зокрема організатора, комунікатора, критика, генератора ідей, виконавця тощо) у команді в процесі вирішення фахових задач. РН07. Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації. РН08. Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури. РН09. Вміти розробляти програму соціологічного дослідження. РН10. Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів. РН11. Презентувати результати власних досліджень для фахівців і нефахівців. РН12. Знати та дотримуватися етичних норм професійної діяльності соціолога. Зн1. Концептуальні наукові та практичні знання. Зн2. Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання. Зн3. Знання теоретико-методологічних засад соціоінженерної діяльності, зокрема соціального прогнозування, соціального планування та проектування. Ум1. Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання. К1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень, власного досвіду та аргументації. К2. Збір, інтерпретація та застосування даних. АВ1. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами. АВ2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах щодо розвитку людських ресурсів на всіх рівнях. АВ3. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти. АВ5. Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Соціальне проектування і оцінювання Соціологічні виміри організаційної поведінки Методи збору соціологічної інформації. Частина 1 Методи збору соціологічної інформації Частина 2 Соціологія економіки та управління Управління людським потенціалом в сучасних організаціях Кореквізити: Соціальна структура та стратифікація Виробнича практика Практика за темою бакалаврської кваліфікаційної роботи Виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним розуміти специфіку організації як суб’єкта соціального життя; досліджувати організаційну структуру, культуру, процеси та явища, які відбуваються в організаціях; проводити прикладні дослідження організаційних процесів в соціологічному вимірі.
Опис: Прикладний вимір соціології організацій. Соціологічні методи дослідження організаційних процесів. Інструменти оцінки потенціалу персоналу організації. Оцінка організаційної поведінки. Дослідження мотивації персоналу та способи її формування. Методики дослідження організаційної культури. Аналіз соціально-психологічного середовища організації. Інструменти дослідження ресурсного потенціалу організацій. Діагностика параметрів зовнішнього середовища в контексті адаптації організації до змінного зовнішнього середовища.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (40%) • екзамен: письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь - 4 – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки. Доповнення - 1 - науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей. Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку - 4 - послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі; - розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі. Аналіз організації - 20 "Оцінка структури організаційного розвитку (СОР) за М. Рензі" – структура ( до 10 сторінок); - якість джерел інформації та змісту роботи; - рівень самостійності та глибина осмисленості вступу, викладу матеріалу та висновків; – рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями; – вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Климанська, М.В. Школяр, С.К. Андрейчук Соціальний потенціал організацій: конспект лекцій та завдання і вправи для практичних занять для студентів спеціальності 054 «Соціологія». Львів : Видавництво Львівської політехніки. 2017. 168с. 2. Мальська М.П., Білоус С.В. Менеджмент організацій: теорія та практика. Навчальний посібник. К.: Центр навчальної та практичної літератури, 2019. 190 с. 3. Матушкін М. В. Організаційна поведінка. Навчальний посібник. Старобільськ, 2016. 200 с. 4. Молчанова А. О., Воляник І. В., Кондратьєва В. П. Організаційна поведінка: Навч. посібн. / за наук. ред. А. О. Молчанової. Івано-Франківськ, «Лілея-НВ», 2015. 176 с. 5. Організаційна поведінка. Аспекти ефективного підприємництва / П. Д. Дудкін, О. Б. Мосій, О. М. Владимир та ін. Тернопіль: ФОП Паляниця В.А. 2 015. 252 с. 6. Свидрук І.І., Миронов Ю.Б. Психологія управління та конфліктологія: Підручник. Львів. 2017. 320с. 7. Туленков М.В. Теорія організаційної взаємодії: підручник. К.: ІПК ДСЗУ, 2011. 456с. 8. Byrne Z. Organizational Psychology and Behavior. An Integrated Approach to Understanding the Workplace. Kendall Hunt Publishing; 2 edition, 2019. 584p. 9. Landy Frank J. & Conte Jeffrey M. Work in the 21st Century: An Introduction to Industrial and Organizational Psychology, 5th Edition, 2018, 704p. 10. Lawrence T. B., Phillips N. Constructing Organizational Life. How Social-Symbolic Work Shapes Selves, Organizations, and Institutions. Oxford University Press, 2019. 400 p. 11. Levy P. Industrial/Organizational Psychology. Understanding the Workplace. Worth Publishers. Sixth Edition, 2019. 640 p. 12. Organizational Sociology. Edited ByW. Richard Scott. London: Routledge. 2016. 696 p 13. The Oxford Handbook of Sociology, Social Theory, and Organization Studies. Contemporary Currents. Edited by Paul S. Adler, Paul du Gay, Glenn Morgan, and Michael Reed. 2014.752 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).