Соціальна та демографічна статистика
Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.00.O.019
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Асистент Дудок Катерина Степанівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ЗК 8.Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК 13. Здатність до міжособистісної взаємодії.
ЗК 14. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети.
ЗК 16. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
ЗК 17. Здатність застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших споріднених галузей.
Ск 5. Здатність до співпраці у міжнародному середовищі та розпізнавання міжкультурних проблем у професійній практиці.
Результати навчання: 1. Здатність продемонструвати фахові компетентності отримані в процесі опанування різних дисциплін;
2. Здійснювати об’єктивну оцінку реальності, визнавати міжнародні стандарти та принципи життєдіяльності;
3. Чітко формулювати свої думки та їх висловлювати, зберігати об’єктивність, послідовність та трудову активність в екстремальних ситуаціях;
4. Аналізувати та пояснювати актуальні процеси у соціальній сфері та соціальному забезпеченні;
5. Здійснювати пошук інформації з різних джерел для розв’язання фахових задач;
6. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування нових ідей;
7. Критично оцінювати отримані результати, опрацьовувати та аргументовано захищати прийняті рішення на основі фактичних / емпіричних даних практики;
8. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію діяльності для вирішення завдань спеціальності з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних та державних інтересів;
9. Застосовувати свої знання та розуміння для здійснення професійної діяльності у сфері соціального забезпечення, спрямованої на соціально – економічні зміни;
10. Здійснювати аналітичну, дослідницьку діяльність для встановлення регіональних, місцевих закономірностей і особливостей виникнення, розвитку, розв’язання і попередження проблем соціального забезпечення;
11. Ефективно працювати як індивідуально, так і у складі міждисциплінарної команди фахівців;
12. Здатність до самостійної автономної професійної роботи та виконання фахових завдань у складі мультидисциплінарних команд фахівців;
13. Здатність до використання різноманітних методів, зокрема інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях;
14. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань відповідно до новітніх тенденцій розвитку суспільних наук;
15. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика
Загальна соціологія
Основи наукового дослідження соціальних проблем
Короткий зміст навчальної програми: Соціальна і демографічна статистика це дисципліна про суть та закономірності відтворення населення у суспільно-економічній зумовленості цього процесу, зокрема розуміння специфіки та взаємозв’язків демографічних процесів народжуваності, смертності, шлюбності, розлучуваності тощо, знання закономірностей формування та динаміки міграційних процесів, дослідження сучасного демографічного стану України та світових тенденцій демографічних процесів, ознайомлення з основними методами демографічних досліджень і їх застосуванням в сучасному управлінні соціально-економічними процесами; розкриття шляхів використання отриманих знань для вирішення проблем суспільного розвитку.
Опис: Теоретичні основи демографічної статистики. Джерела інформації про народонаселення і демографічні процеси. Чисельність та демографічна структура населення: їх динаміка. Кількісний аналіз та вимірювання демографічних процесів і структур. Відтворення населення як єдність демографічних процесів. Статистичне вивчення шлюбності та розлучуваності. Статистичне вивчення народжуваності та репродуктивної поведінки. Статистичне вивчення смертності населення. Статистичний аналіз міграційних процесів. Соціально-демографічне прогнозування. Демографічна політика в епоху депопуляції. Теоретико-методологічні основи соціальної статистики. Суспільство як об’єкт соціальної статистики. Статистика рівня життя населення: доходи і витрати. Статистика житлово-комунального господарства, торгівлі, побуту та транспорту. Статистика послуг системи охорони здоров’я та медичного обслуговування населення. Статистика освіти і науки. Статистика культури, мистецтва та відпочинку. Статистика навколишнього середовища. Статистика безпеки та дотримання прав людини. Статистика системи соціального захисту населення. Статистика громадської думки. Імітаційне моделювання чисельності та складу населення.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (40%)
• підсумкова контрольна робота ( залік): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь - 4 бали
– якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку - 4 бали
- послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
- підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
- якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
- розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі.
Рецензування, опонування - 2 бали
– правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань;
– вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії.
Доповнення - 1 бал
– науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Демографічна та соціальна статистика / Доходи та умови життя. - К.: Державна служба статистики України, 2016. - 25 с.
2. Самотоєнкова, О. В. Соціальна статистика : навчальний по¬сібник / О. В. Самотоєнкова, Ю. О. Ольвінська. - Одеса: ОДЕУ, 2009. - 102 с.
3. Столяров Г. С., Огай М. Ю. Соціальна статистика: Навч.- метод. посіб. для самост. вивч. дисц. - К.: КНЕУ, 2003. - 195 с.
4. Удотова Л.Ф. Соціальна статистика. Підручник. - К.: КНЕУ, 2002. - 376 с.
5. Пальян З.О. Демографічна статистика. Навч. посібник. К. : КНЕУ, 2003, - 132с.
6. Стеценко С.Г. Демографічна статистика з основами демографії. Підручник. К.: КНЕУ, 2005, -415с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).