Економічні основи соціального забезпечення

Спеціальність: Соціальне забезпечення
Код дисципліни: 6.232.00.O.021
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к. е. н., ст.викл. Зеленко Н.М.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Сформувати відповідні знання про форми та методи економічної діяльності в системі соціального захисту населення і соціальної сфери в цілому Розкрити взаємозв'язок та взаємозалежність економічної і соціальної політики держави .
Завдання: Загальні компетентності: ЗК1.Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК5.Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності ЗК7.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК17.Здатність застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших споріднених галузей Фахові компетентності: СК1.Здатність аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави СК2.Знання і розуміння нормативно-правової бази стосовно соціальної роботи та соціального забезпечення СК10.Здатність до планування та реалізації заходів з надання адресної соціальної допомоги СК12.Здатність до організації та управління процесами в соціальному забезпеченні
Результати навчання: 1. Ідентифікувати причинно-наслідкові зв’язки розвитку суспільства та прояви соціально-економічних проблем у різних категорій населення; 2. Застосовувати базові знання про основи економічної допомоги об’єктам соціального захисту; 3. Використовувати базові знання про принципи державної соціальної політики та шляхи соціального забезпечення населення; 4. Визначати умови соціально-економічної підтримки різних категорій населення; 5. Визначати соціальні проблеми та потреби і причини їх виникнення, тенденції розвитку, наслідки, соціальний стан певних категорій населення; 6. Аналізувати ефективність соціально-економічної підтримки населення та здійснювати відповідну корекцію в межах компетентності; 7. Аналізувати та оцінювати рівень матеріально-економічного захисту різних категорій населення; 8. Пояснювати актуальні процеси у соціальній сфері та соціальному забезпеченні
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Соціальне страхування 2. Основи наукового дослідження соціальних проблем
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Економічні основи соціального забезпечення» передбачає формування у студентів знань про загальні засади та закономірності економічної складової в сфері соціального забезпечення громадян.
Опис: Предмет і завдання курсу «Економічні основи соціального забезпечення». Взаємозв'язок і взаємозалежність економічної і соціальної політики держави. Економічні аспекти соціального захисту населення. Нормативно-правове забезпечення системи соціального захисту. Матеріальний добробут населення, його структура та динаміка. Економічний статус як фактор диференціації у соціальному забезпеченні. Державні соціальні стандарти та соціальні нормативи. Моделі і програми соціального забезпечення в соціальних державах світу. Фінансування в системі соціального захисту населення.Державне прогнозування, програмування та макроекономічне планування як складова економічної політики
Методи та критерії оцінювання: робота на практичних заняттях-поточний контроль (40%): усне опитування, виконання обов'язкових тестових завдань, індивідуальна науково-дослідна робота. підсумковий тестовий контроль (60 %, іспит)
Критерії оцінювання результатів навчання: оцінки виступів та відповідей на практичних заняттях-18 б; оцінка за виконання обов’язкових тестових завдань-12 б; оцінка за виконання індивідуального завдання-10 б; загальна кількість балів за поточний контроль-40 б підсумковий тестовий контроль-60 б Виступи(доповіді) на практичних занять- 1 бал – якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; – правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; – культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); – рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки Індивідуальне науково-дослідне завдання оцінюється у 10 балів: 1. Якість джерел інформації та змісту роботи (2 бали); 2. Рівень обізнаності з фактичним матеріалом, термінологією та поняттями (2 бали); 3. Вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал(2 бали); 4. Змістовність, конкретність, достатня повнота викладення питання, завершеність викладення кожної думки (2 бали); 5. Якісна презентація індивідуального завдання (1 бал); 6. Своєчасність представлення індивідуальної роботи (1 бал);
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Шаповалова Т. В. Економічні основи соціального забезпечення: навчальний посібник / Т. В. Шаповалова. – Львів: Видавництво "Львівської політехніки", 2018. – 128 c 2. Право соціального забезпечення : підручник / [О. М. Ярошенко, А. М. Слюсар, І. А. Вєтухова та ін.] ; за заг. ред. О. М. Ярошенка. – Харків : Право, 2019. – 376 с. 3. Соціальна економіка : навч. посіб. / Кол. авт. О. О. Бєляєв, М. І. Диба, В. І. Кириленко та ін. — К.: КНЕУ, 2005. — 196 с 4. Півняк Г.Г. Соціальна відповідальність влади, бізнесу, суспільства. Монографія у 2-х томах. Том ІІ / за ред. Г.Г. Півняка // МОНУ, Нац. гірн. ун-т. – Д.: НГУ, 2015. – 408 с. 5. Система соціального забезпечення та соціальної підтримки: навч. посіб. / В. В. Утвенко. — Київ : ДП “Вид. дім “Персонал”, 2018. — 248 с. — Бібліогр.: с. 239–247. 6. Атаманюк Р. Ф., Атаманюк Е. А. Соціальна економіка: навчальний посібник. Львів : Новий світ-2000, 2020. 203 с. 7. Соціальне забезпечення в Україні: навчальний посібник / кол. авторів; за ред. А. Я. Кузнєцової, З. Е. Скринник, Л. К. Семів. Львів : Університет банківської справи, 2021. 547 с. 8. Уразов А. У., Саух І. В., Вікарчук О. І. Основи економічної теорії: підручник. Київ: Центр учбової літератури, 2021. 312 с. 9. Назарова Г. В., Гончарова С. Ю., Сотнікова Ю. В., Аграмакова Н. В. Соціальна економіка: навчальний посібник. Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018. 285 с. 10. Сотник І. М. Соціальна та солідарна економіка : навчальний посібник. Суми : Сумський державний університет, 2022. – 247 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).