Інституційна соціологія
Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 7.054.01.O.003
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.соц.н., доцент Савка Віктор Євгенович.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ЗК 7 Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності);
СК 1 Здатність застосовувати сучасні соціологічні поняття, концепції та теорії для опису й пояснення соціальних явищ і процесів;
СК 6 Здатність презентувати результати соціальних досліджень та соціальних проектів українською та іноземними мовами.
Результати навчання: Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
Здатність застосовувати сучасні соціологічні поняття, концепції та теорії для опису й пояснення соціальних явищ і процесів.
Здатність презентувати результати соціальних досліджень та соціальних проектів українською та іноземними мовами.
Застосовувати сучасні соціологічні поняття, концепції, теорії та результати емпіричних досліджень для опису й пояснення соціальних явищ і процесів.
Вміти аналізувати емпіричні дані з використанням сучасних методів.
Готувати звітні документи та наукові роботи за результатами соціальних досліджень відповідно до встановлених вимог.
Вирішувати етичні дилеми відповідно до норм професійної етики соціолога та загальнолюдських цінностей.
Узагальнювати результати власних наукових досліджень у різних формах (тез, статей, доповідей, презентацій тощо).
Вміти збирати, систематизувати та узагальнювати соціальну інформацію у професійній діяльності.
Здійснювати моніторинг та оцінювання соціальних проектів та програм відповідно до наявних критеріїв.
Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні
наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі.
знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань.
Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур.
Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Соціологія постмодерну та глобалізації
кореквізити:
• Соціологія соціальних проблем
• Сучасне українське суспільство: соціологічний аналіз
• Сучасне українське суспільство як суспільство ризику
• Роль релігії в сучасному суспільстві
Короткий зміст навчальної програми: Виникнення та етапи розвитку інституційної теорії. Сутність і класифікація соціальних інституцій. Система соціальних інституцій суспільства. Динаміка соціальних інституцій. Основи інституційного аналізу суспільних феноменів та його евристичні можливості. Соціальні інституції як об’єкт соціологічного аналізу; Сутність та класифікація соціальних інституцій; Соціальні інституції як системи; Соціальні інституції: функціонування та дисфункції; Соціальна інституція як динамічний феномен; Інституційна система суспільства: сутність, форми. Соціальна робота: процес інституалізації в Україні.
Опис: Курс «Інституційна соціологія» є важливою складовою системи навчальних дисциплін майбутніх фахівців-соціологів, доповнює та розвиває їх. Предметом курсу є процес формування та функціонування соціальних інституцій як підсистеми суспільства, їх взаємодії між собою та з суспільством в цілому. Соціальні інституції як об’єкт соціологічного аналізу. Сутність та класифікація соціальних інституцій. Соціальні інституції як система. Соціальні інституції: функціонування та дисфункції. Соціальна інституція як динамічний феномен. Інституційна система суспільства: сутність, форми. Соціальна робота: процес інституалізації в Україні.
Методи та критерії оцінювання: робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (40%)
• підсумкова контрольна робота (екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь 4 б.
– якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Рецензування, опонування -2 б.
– правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань;
– вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії.
Доповнення - 1 б.
– науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
Експрес –опитування - 0,5 б.
– коротка правильна відповідь без додаткової аргументації.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Норт Д.,2000, Інституції, інституційна зміна та функціонування економіки. - К.: Основи.
2. Савка В.,2009,Соціальний інститут/соціальна інституція: спроба термінологічного розмежування та визначення// Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. Зб. наук. праць. Вип.15. — Харків: Вид-во Харківського ун-ту.
3. Савка В., 2010, Соціальна робота як інституція: структурний аналіз//Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. Зб. наук. праць. Вип.16. — Харків, Вид-во Харківського ун-ту.
4. Савка В., Мишок Р., 2019, Електронна демократія в Україні: інституційний аналіз// Вісник Харківського національного університету ім. В.Каразіна, Т. 41, Серія "Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи".
5. Guala, Francesco, 2016, Understanding Institutions: The Science and Philosophy of Living Together, Princeton N. J.: Princeton University Press.
6. Hechter, M., Opp, K. D. & Wippler, R., 2018, Social Institutions: Their Emergence, Maintenance and Effects. London and N-York:Taylor and Francis Group.
7. Ludwig, Kirk, 2017, From Plural to Institutional Agency: Collective Action II, Oxford: Oxford University Press.
8. Scott W. Richard, 2014, Institutions and Organizations. Stanford: Stanford University Press.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).