Соціологія соціології
Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 7.054.01.O.005
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: ст.викладач Уманець Наталія Анатоліївна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Застосовувати сучасні соціологічні поняття, концепції, теорії та результати емпіричних досліджень для опису й пояснення соціальних явищ і процесів.
Здійснювати діагностику та інтерпретацію актуальних проблеми українського суспільства та світової спільноти, причини їхнього виникнення та наслідки.
Розробляти проекти соціальних досліджень та обґрунтувати їхню методологію.
Представляти результати досліджень у письмовій та усній формах українською та іноземною мовами.
Вміти збирати, систематизувати та узагальнювати соціальну інформацію у професійній діяльності.
Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань.
Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур.
Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мульти-дисциплінарних контекстах.
Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності.
Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Методика викладання соціології
кореквізити:
• Філософські проблеми наукового пізнання
• Роль релігії у сучасному суспільстві
Короткий зміст навчальної програми: Соціологія соціології як галузь соціологічного знання. Місце соціології у соціальній реальності, її соціальна роль та суспільні функції. Актуальні проблеми сучасної соціології. Зародження та розвиток соціології соціології. Соціологічна рефлексія. Проблема науковості соціологічного знання Поліпарадигмальність в сучасній соціології. Ведучі тенденції у світовій соціологічній теорії на рубежі тисячоліть. Криза сучасної соціології та пошуки виходу із неї. Соціологія в ситуації постмодерну. Перспективи розвитку соціології у ХХІ ст.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, робота в семінарі,участь в дискусіях (40%)
• підсумковий контроль - презентація проекту дослідження (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Андерсон П. (2011) Истоки постмодерна. М.: Территория будущего.
2. Бауман З. (2008) Текучая современность. СПб.: Питер.
3. Бек У. (2000) Общество риска: На пути к другому модерну. М.: Прогресс-Традиция.
4. Волков, Ю.(2017) Социология будущего: социологическое знание и соціальний проект: монографія. М.
5. Гидденс Э. (2011) Последствия современности. М.: Праксис.
6. Кравченко, С.(2017) Социология риска и безопасности : учебник и практикум для академического бакалаврата. М.
7. Кравченко С.(2016) Социологическая діагностика рисков, уязвимости, доверия: учебное пособие. М.
8. Кравченко,С.(2010) Динамика социологического воображения: всемирная культура инновационного мышления. Монография. М.
9. Мариніч І.(2018) Метатеоретизування як форма епістемологічної рефлексії: виклики цифрової епохи//Соціальний вимір суспільства.Зб.наук.праць. Вип.10(2). Київ. С.39-53.
10. Соболевська М. (2014) Порядок дискурсу порядку: неофункціоналізм та постструктуралізм у сучасній соціологічній теорії. Київ : Логос.
11. Современная соціологія: ключевые направления и векторы развития(2018). Научная монография / Под общ. ред. Н.Г. Осиповой. М.
12. Соціологічна теорія: традиції та сучасність (2006). Навч.посіб/за ред. А.Ручки. Київ.
13. Пилипенко В, Гульбаршин Ч.,Привалов Ю. (2019) Метатеорії на початку ХХІ століття: модернізацій ний вектор соціології //Соціологія: теорія, методи, маркетинг. №3. С.82-101.
14. Черниш Н. (2017) Соціологія сьогодення: тенденції та перспективи розвитку //Соціологія: теорія, методи, маркетинг. №4. С.5-21.
15. Штомпка П. (2005) Социология. Анализ современного общества: Пер. с польск.СМ. Червонной. М.: Логос.
16. Alexander J.C. (2013) The Dark Side of Modernity. Cambridge: Polity.: Режим доступу:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1452930/FULLTEXT01.pdf
17. Giddens А.(2014) Essential Concepts in Sociology / A. Giddens, Ph.W. Sutton. ? Polity Press,