Організація соціологічної служби в державних установах
Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 7.054.01.E.018
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.соц.н., асистент Папіж Роксолана Миколаївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей:
Загальні компетентності:
ЗК05. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Фахові (спеціальні) компетентності:
СК07. Здатність розробляти та оцінювати соціальні проекти і програми.
ФКС 2.3. Здатність застосовувати можливості соціологічної служби для забезпечення роботи державних установ, виконання їх функцій.
Результати навчання: Здатність застосовувати можливості соціологічної служби для забезпечення роботи державних установ, виконання їх функцій.
Застосовувати сучасні соціологічні поняття, концепції, теорії та результати емпіричних досліджень для опису й пояснення соціальних явищ і процесів.
Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань.
Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур.
Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мульти-дисциплінарних контекстах.
Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності.
Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Методика викладання соціології
• Аналіз категоріальних даних
• Соціологія постмодерну та глобалізації
• Соціологія соціології
• Соціальні комунікації в публічному управлінні
кореквізити:
• PR та соціально-психологічні технології в організації
• Інституційна соціологія
• Соціологія соціальних проблем
• Сучасне українське суспільство: соціологічний аналіз
• Філософські проблеми наукового пізнання
• Сучасне українське суспільство як суспільство ризику
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Організація соціологічної служби в державних установах» передбачає ознайомлення з організацією роботи соціологічної служби в державних установах, її структурою, функціями, завданнями, а також з досвідом діяльності. Особлива увага приділяється аналізу проблем набору й навчання працівників соціологічної служби, а також процесу організація та управління дослідницьким проектом.
Навчання містить поєднання лекцій та практичних занять. Програма курсу підготовлена таким чином, що студенти на конкретних прикладах із досвіду проведення соціологічних досліджень з’ясовують основні проблеми та питання організації роботи соціологічної служби в державних установах.
Опис: Характеристика діяльності соціологічної служби в державних установах в Україні. Організаційна структура соціологічної служби в Україні. Державні підприємства і установи в механізмі держави та роль соціологічної служби в них. Організація діяльності соціологічної служби в державних установах. Організація набору, навчання та атестації працівників соціологічних служб в державних установах. Система якості в роботі соціологічної служби. Ведення документації в процесі діяльності соціологічної служби. Процес проведення дослідження соціологічною службою. Організація та управління дослідницьким процесом. Методи збирання соціологічної інформації в роботі соціологічної служби. Опрацювання даних та аналіз первинної соціологічної інформації.
Методи та критерії оцінювання: • Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання бакалавра зі спеціальності «Соціальна робота», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль (СК) знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ).
2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до лабораторних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій.
3. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
Критерії оцінювання результатів навчання: робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), презентація навчального проекту (40%)
• підсумкова контрольна робота (екзамен): письмова форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Балабанова, Л. В., Сардак О.В. (2011). Управління персоналом. Підручник. Київ: Центр учбової літератури.
2. Бекешкіна І.Е. Підготовка підсумкових документів за результатами соціологічних досліджень. URL:
http://isoc.com.ua/school/Bekeshina_sociolog_documents.pdf (дата звернення: 17.03.2020).
3. Гоч, Р.М. (2014). Довіра в економічних відносинах. Є. Головаха, Н. Костенко, С. Макеєв (ред.), Суспільство без довіри. Київ: Інститут соціології НАН України, розділ 1.3, С. 70–110.
4. Гоч, Р.М. (2014). Чинники довіри до державних регуляторів економічних відносин у сучасному українському суспільстві. Соціологія: теорія, методи, маркетинг, 3, 16–55.
5. Калашнікова, Л. В. (2018). Організація діяльності соціологічних служб: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Миколаїв: Видвництво ЧНУ ім. Петра Могили.
6. Конверський, А. Є. (Ред.). (2017). Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів. Київ: Центр навчальної літератури.
7. Монастирський, Г.Л. (2014) Теорія організації: підручник. Тернопіль: ТНЕУ.
8. Паніотто, В., Харченко, Н. (2017). Методи опитування: підручник. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія».
9. Петренко-Лисак, А.О., Харченко, О.І. (2017). Організація роботи соціологічної служби: навчально-методичний комплекс для студентів спеціальності 054 “Соціологія”. Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка.
10. Скакун, О.Ф. (2017). Теорія права і держави: Підручник. Київ: Алерта.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).