Основи штучного інтелекту
Спеціальність: Комп'ютерні науки (Системи штучного інтелекту)
Код дисципліни: 6.122.13.O.029
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Системи штучного інтелекту
Лектор: Засоба Є.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність використовувати теоретичні та фундаментальні знання, уміння і навички для успішного розв’язування складних спеціалізованих задач та практичних проблем під час професійної діяльності у галузі комп’ютерних наук та інформаційних технологій, комп’ютерної техніки та сучасних технологій проектування та програмування інформаційних систем, володіння навичками роботи з комп'ютером для вирішення задач спеціальності.
фахові компетентності (ФК):
здатність застосовувати знання сучасних методів та засобів розподілених систем, паралельних обчислень;
здатність застосовувати знання принципів і методів побудови та застосування комп’ютерних мереж;
фахові компетентності професійного спрямування (ФКС):
здатність формулювати нові гіпотези, шукати та візуалізувати приховані залежності даних, використовуючи методи штучного інтелекту;
Результати навчання: знати:
? здатність продемонструвати поглиблені знання принаймні в одній з областей
інформаційних технологій;
? здатність продемонструвати знання та навики щодо проведення експериментів,
збору даних та моделювання у предметній області;
вміти:
- здатність створювати математичні моделі і алгоритми прийняття рішень за допомогою
алгоритмічного та програмного забезпечення, використовуючи машинне навчання,
штучні нейронні мережі, еволюційне моделювання, генетичні методи оптимізації,
фільтри
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Дискретна математика
Короткий зміст навчальної програми: Метою викладання навчальної дисципліни є опанувати основи методів та інструментів систем штучного інтелекту, набути навичок їх використання для розв’язання прикладних задач. Вона є невід’ємною частиною циклу комп’ютерних дисциплін, необхідних фахівцям для рішення інтелектуальних задач пошуку інформації в базах даних, пошуку прихованих закономірностей у множині даних, прийняття рішень на основі використання систем правил та експертних систем.
Основним завданням вивчення дисципліни є розуміння та засвоєння студентами принципів побудови та технології розробки систем штучного інтелекту; побудови моделей та використання інтелектуальних методів розв’язання задач у слабоформалізованих галузях; побудови нейронних мереж і навчання в нейронних мережах; застосовування методів розв’язання задач у слабоформалізованих галузях; формалізації знань за допомогою різних способів їх подання.
В результаті вивчення дисципліни студент повинен:
- знати поняття інтелектуальних задач, штучного інтелекту, експертних систем;
- володіти принципами побудови та технологіями розробки комп’ютерних систем штучного інтелекту;
- володіти методами застосування інтелектуальних систем для вирішення задач різного типу;
- конструювати алгоритми прийняття оптимальних рішень за допомогою відповідних евристик;
- будувати моделі та використовувати інтелектуальні методи розв’язання задач у слабоформалізованих галузях;
- використовувати системи розпізнавання образів, еволюційні інтелектуальні системи;
- застосовувати комп’ютерні системи штучного інтелекту для прийняття рішень.
Методи викладання: поєднання лекційних занять з роботою в комп’ютерних аудиторіях (виконання лабораторних робіт).
Опис: Основні поняття інтелектуальних систем. Архітектура
інтелектуальних систем. Формальне означення інтелектуальних систем.
Функціональна модель інтелектуальних систем. Моделі подання знань
та механізми логічного виведення. Виявлення логічних закономірностей
в даних. Дерева прийняття рішень . Штучні нейронні мережі. Генетично-адаптивні алгоритми.
Моделювання нечіткостей в інтелектуальних системах. Ускладнене подання знань із врахуванням фактору
невизначеності . (Нечітка логіка. Нечіткі множини. Коефіцієнти
впевненості. Зважування тверджень. Байесівський підхід.)
Методи та критерії оцінювання: 1. Виконання лабораторних та практичних робіт та їх захист.
2. Написання контрольних робіт.
3. Написання розрахунково-графічної роботи
4. Екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторна робота, Практична робота, Розрахунково-графічна робота - 40 балів
Іспит, Усна компонента - 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. www.intuit.ru – Национальный открытый университет
2. Шитиков В.К., Мастицкий С.Э. (2017) Классификация, регрессия и другие алгоритмы
Data Mining с использованием R. 351 с. – Электронная книга, адрес доступа:
https://github.com/ranalytics/data-mining
3. http://itacademy.microsoftelearning.com/ - Інтерактивне навчання за програмою Microsoft IT
Academy.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).