Технології проєктування інформаційних систем

Спеціальність: Інформаційні системи та технології
Код дисципліни: 7.126.01.O.004
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: д.т.н, професор, Литвин Василь Володимирович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: вивчення технологій проектування інформаційних систем, процесу розроблення та управління розробленням ІС.
Завдання: Здатність розв’язувати задачі дослідницького та інноваційного характеру у сфері інформаційних систем та технологій. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт у сфері ІСТ. Здатність розробляти та застосувати ІСТ, необхідні для розв’язання стратегічних і поточних задач. Здатність формулювати вимоги до етапів життєвого циклу сервіс-орієнтованих інформаційних систем. Здатність проектувати інформаційні системи з урахуванням особливостей їх призначення, неповної / недостатньої інформації та суперечливих вимог.
Результати навчання: Пояснювати, допомагати, обговорювати завдання, співпрацювати з колегами, кінцевими користувачами чи керівництвом як письмово, так і усно. Знати принципи управління персоналом та ресурсами, основні підходи до прийняття рішень, демонструвати переваги професійного розвитку, слідувати професійній етиці. Аналізувати стан виконання робіт у сфері ІСТ, визначати джерела відхилень, розробляти та впроваджувати коригуючі дії з урахуванням характеристик виконавців та організаційних потреб і можливостей. Обґрунтовувати вибір окремих технічних та програмних рішень з урахуванням їх взаємодії та потенційного впливу на вирішення організаційних проблем, організовувати їх впровадження та використання. Формулювати вимоги до архітектури, проєктування, впровадження та застосування інформаційних систем на основі особливостей функціонування організації. Досліджувати різні складові організаційної архітектури (бізнес-архітектуру, архітектуру інформації, прикладних систем, технологічну архітектуру). Проєктувати сервіс-орієнтовану інформаційну архітектуру підприємства у відповідності з потребами організації та можливостями інформаційних технологій в умовах підвищення їх складності, неповної / недостатньої інформації та суперечливих вимог. Розробляти моделі інформаційних процесів, систем різного класу за допомогою методів моделювання, формалізації, алгоритмізації і реалізації моделей за допомогою сучасних комп’ютерних засобів. Проєктувати, організовувати впровадження, використання та підтримку інтелектуальних інформаційних систем різного роду на основі аналізу організаційних потреб та можливостей. Планувати та реалізовувати проєкти у сфері імплементації ІСТ на основі принципів, методів та інструментів управління проєктами, у тому числі на основі гнучких методів управління проєктами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інноваційні інформаційні технології Інженерія даних та знань
Короткий зміст навчальної програми: Основні положення об'єктної моделі. Використання об'єктного підходу. Відношення між класами й об'єктами. Мова UML. Діаграми мови UML. Фізична модель проектування програмних систем. Діаграма діяльності. Діаграма послідовності. Діаграма кооперації. Діаграма компонентів. Діаграма розгортання.
Опис: Проблема розроблення інформаційних систем. Складність програмного забезпечення. Структура складних систем. Методи подолання складності. Проектування складних систем. Об’єктно-орієнтоване проектування програмних систем. Об’єктно-орієнтоване проектування програмних систем. (Еволюція об'єктної моделі. Складові частини об'єктного підходу. Застосування об'єктної моделі.) Основні компоненти мови UML. Основні компоненти мови UML. (Призначення мови UML. Загальна структура мови UML. Основні пакети мета-моделі мови UML. Особливості зображення діаграм мови UML.) Діаграма варіантів використання (use case diagram). Діаграма варіантів використання (use case diagram). (Варіант використання. Актори. Відношення на діаграмі варіантів використання). Діаграма класів (class diagram). Діаграма класів (class diagram). (Клас. Відношення між класами. Інтерфейси. Шаблони або параметризовані класи.) Діаграма станів Діаграма станів (statechart diagram).(Автомати. Стани та переходи. Інтерфейси. Складений стан і підстан. Складні переходи.) Діаграма діяльності (activity diagram). Діаграма діяльності (activity diagram). (Стан дії. Переходи. Доріжки. Об'єкти на діаграмі діяльностей.) Діаграма послідовності (sequence diagram). Діаграма послідовності (sequence diagram). (Об'єкти на діаграмі послідовностей. Повідомлення. Приклад побудови діаграми послідовності.)
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40%): письмові звіти з лабораторних робіт, реферат, усне опитування; • Підсумковий контроль (60% ехам): письмово, усно.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (40%): письмові звіти з лабораторних робіт, реферат, усне опитування; • Підсумковий контроль (60% ехам): письмово, усно.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Литвин В.В. Проектування інформаційних систем: навчальний посібник / В. В. Литвин, Н. Б. Шаховська. – Львів: Магнолія 2006, 2017. – 380 c. Басюк Т. М. Методи та засоби мультимедійних інформаційних систем: Навчальний посібник./ Басюк Т. М., Жежнич П. І. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. 428 с. Берко А. Ю. Інформаційні технології бізнес-аналітики: колективна монографія / А. Ю. Берко, Є. В. Буров, В. А. Висоцька. – Львів: Новий Світ-2000, 2022. – 520 c. Martin Fowler UML Distilled: A Brief Guide to the Standard Object Modeling Language, 2022. – 520р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).