Комп'ютерні мережі
Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.019
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Захист інформації
Лектор: К.т.н., доцент Березюк Богдан Михайлович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
Студент повинен освоїти та вміти продемонструвати такі результати вивчення теоретичних основ побудови комп’ютерних мереж:
ЗК 2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професії.
ЗК 4. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми за професійним спрямуванням.
ЗК 5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації.
фахові компетентності:
ФК 7. Здатність впроваджувати та забезпечувати функціонування комплексних систем захисту інформації (комплекси нормативно-правових, організаційних та технічних засобів і методів, процедур, практичних прийомів та ін.)
ФК 10. Здатність застосовувати методи та засоби технічного захисту інформації на об’єктах інформаційної діяльності.
ФК 12. Здатність аналізувати, виявляти та оцінювати можливі загрози, вразливості та дестабілізуючі чинники інформаційному простору та інформаційним ресурсам згідно з встановленою політикою інформаційної та/або кібербезпеки.
Результати навчання: • знати загальні принципи побудови та особливості функціонування інформаційно-комунікаційних мереж;
• знати міжнародні стандарти у галузі інформаційно-комунікаційних мереж;
• знати типи та особливості базових технологій локальних комп’ютерних мереж та їх комунікаційного обладнання;
• знати особливості стеку комунікаційних протоколів ТСР/ІР та основні принципи використання ІР-адресації в об’єднаних мережах;
• освоїти основи будови і функціонування корпоративних мереж та знати основні засоби їх аудиту, керування та захисту від несанкціонованого доступу;
• вміти вибрати оптимальну технологію LAN для побудови корпоративної комп’ютерної мережі згідно з поставленим ТЗ;
• вміти вибрати необхідне обладнання, мережеву операційну систему та стек комунікаційних протоколів для побудови корпоративної мережі;
• вміти спроектувати корпоративну intranet-мережу, налаштувати та змоделювати її роботу засобами програмного симулятора;
• вміти виконати структуризацію ІР-мережі, визначити маску та унікальні ідентифікатори підмереж, ідентифікатори хостів, забезпечити вихід абонентів у мережу Internet;
• бути здатним обгрунтувати прийняті рішення та визначити основні характеристики розробленої мережі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Основи телекомунікаційних технологій;
• Основи інформаційної та кібернетичної безпеки;
• Безпека інформаційних і комунікаційних систем;
• Безпека інфраструктури комп'ютерних мереж.
Короткий зміст навчальної програми: Загальні засади побудови комп’ютерних мереж. Стандарти у галузі систем і мереж передавання даних. Базові технології та комунікаційне обладнання локальних мереж. Глобальні мережі передавання даних. Стек комунікаційних протоколів TCP/IP. Основні засади побудови об’єднаних мереж. Корпоративні комп’ютерні мережі. Забезпечення доступу клієнтів корпоративної мережі до ресурсів мережі Інтернет. Захист корпоративних мереж від зовнішнього втручання за допомогою мережевих екранів.
Опис: Загальні засади побудови та класифікація інформаційно- комунікаційних мереж.
Принципи побудови та функціонування локальних (LAN), глобальних (WAN) мереж i об’єднаних мереж. Види адресації абонентів.
Стандарти у галузі систем і мереж передавання даних. Еталонна модель взаємодії відкритих систем OSI. Стандарти у галузі LAN. Структура моделі ІЕЕЕ 802 та кадрів підрівня LLC.
Особливості побудови фізичного рівня комп’ютерних мереж. Кодування дискретної інформації. Технології, топології та види структуризації локальних мереж.
Комунікаційні пристрої локальних мереж. Класифікація, виконувані функції та загальні характеристики. Особливості використання маршрутизаторів.
Загальні характеристики, будова та принцип роботи комутаторів. Комутатори 3-го рівня. Особливості використання
комутаторів.
Базові технології локальних мереж. Технологія Ethernet. Загальні характеристики, формат кадрів, метод доступу до середовища CSMA/CD. Граничні параметри.
Побудова мережі Ethernet у відповідності з вимогами специфікацій фізичного середовища. Особливості побудови мережі Ethernet на сегментах різної фізичної природи
Технології Fast Ethernet, Gigabit Ethernet та Gigabit Ethernet розширена. Їх характеристики та особливості фізичного середовища. Рекомендації з використання.
Технологія FDDI. Характеристики та особливості методу доступу. Специфікації фізичного середовища. Принципи побудови та реконфігурація мережі FDDI.
Види локальних мереж з використанням безпроводового зв’язку. Технології безпроводового зв’язку в комп’ютерних мережах.
Технологія ТСР/ІР. Структура та протоколи стеку TCP/IP. характеристики. Принципи об’єднання різнорідних мереж. Особливості маршрутизаторів локальних мереж.
Протоколи ІРv4 та ІРv6. ІР-адресація. Поділ ІР-адрес на ідентифікатори за класами. Поділ ІР-адрес на ідентифікатори за масками однакової та змінної довжини.
Особливості присвоєння ІР-адрес вузлам мережі. Адресація вузлів приватних інтранет-мереж. Структура заголовку ІР-пакету.
Поділ локальних мереж на підмережі та об’єднання мереж на основі протоколу IPv4. Структуризація ІР-мережі з допомогою масок одинакової довжини. Безкласова міждоменна маршрутизація CIDR.
Особливості функціонування корпоративних мереж. Мережеві служби та мережеві додатки основних та допоміжних служб ККМ.
Забезпечення доступу клієнтів ККМ до ресурсів мережі Інтернет. Захист корпоративних мереж від зовнішнього втручання за допомогою мережевих екранів.
Загальні питання аудиту та керування приватними мережами. Основні засади проектування корпоративних комп’ютерних мереж.
Основні принципи побудови та функціонування глобальних мереж. Одноканальні та багатоканальні лінії зв’язку WAN. Способи комутації абонентів. Технології первинних цифрових каналів мереж передавання даних.
Структура, особливості технологій та функціонування глобальних мереж. Мережі з комутацією каналів і.
Глобальні мережі на основі комутованих каналів. Технології WAN з комутацією пакетів. Апаратура передавання даних. Конвергенція LAN і WAN.
Принципи побудови об’єднаних мереж. Маршрутизація пакетів в об’єднаній мережі. Основні та допоміжні функції маршрутизаторів різнорідних мереж.
Багаторівнева структура комп’ютерних мереж. Віддалений доступ до комп’ютерних мереж. Технології цифрових абонованих ліній. Безпроводові технології доступу до КМ.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на аудиторних заняттях проводиться з метою з’ясування обставин проходження навчального процесу, визначення його результатів у таких формах:
• попереднє виявлення рівня знань студентів перед початком занять;
• поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається;
• оцінка активності студента у процесі лекційних занять;
• оцінка активності студента у процесі практичних занять;
• перевірка виконання лабораторних робіт;
• перевірка виконання самостійної роботи;
• усне опитування засвоєння знань, набутих у процесі розв’язування задач на практичних заняттях;
Підсумковий (екзаменаційний) контроль здійснюється за результатами тестового контролю та усного опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (виконання лабораторних робіт): до 32 балів
Екзаменаційний контроль, письмова компонента: до 50 балів
Екзаменаційний контроль, усна компонента: до 18 балів
Разом за дисципліну (максимальний бал): 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Березюк Б. М. Комп’ютерні мережі. Конспект лекцій. Частина 1. – Львів: В-во Національного університету «Львівська політехніка», 2018.- 88 с. (Реєстраційний № 8093 від 14.05.2018 р.).
2. Березюк Б. М. Комп’ютерні мережі. Конспект лекцій. Частина 2.–Львів: В-во Національного університету «Львівська політехніка», 2018.- 76 с. (Реєстраційний № 8094 від 14.05.2018 р.).
3. Буров Є., Митник М. Комп’ютерні мережі (у 2-ох томах). –Львів, В-во «Магнолія», 2018.- 516 с
4. Бобало Ю. Я. Інформаційна безпека: Навчальний посібник / Бобало Ю. Я., Горбатий І. В., Кіселичник М. Д., БондарєвА. П., Войтусік С. С., Горпенюк А. Я., Нємкова О. А., Журавель І. М., Березюк Б. М., Яковенко Є. І., Отенко В. І., Тишик І. Я.; за заг. ред. д.т.н., професора Ю. Я. Бобала та д.т.н. І. В Горбатого. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019 – 580 c.
5. Олифер В. Г., Олифер Н. А. Компьютерные сети. Принципы, технологии, протоколы: Учебник для вузов. 4-е издание-Спб.: Питер, 2016.-944 с: ил.
6. Таненбаум Э., Уэзеролл Д. Компьютерные сети.-СПб.: Питер, 2012. – 960 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Комп'ютерні мережі
Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.018
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Безпека інформаційних технологій
Лектор: Доцент Коробейнікова Тетяна Іванівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
- загальних:
ЗК 2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професії.
ЗК 4. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми за професійним спрямуванням.
ЗК 5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації.
- фахових:
ФК 7. Здатність впроваджувати та забезпечувати функціонування комплексних систем захисту інформації (комплекси нормативно-правових, організаційних та технічних засобів і методів, процедур, практичних прийомів та ін.)
ФК 10. Здатність застосовувати методи та засоби криптографічного та технічного захисту інформації на об’єктах інформаційної діяльності.
ФК 12. Здатність аналізувати, виявляти та оцінювати можливі загрози, уразливості та дестабілізуючі чинники інформаційному простору та інформаційним ресурсам згідно з встановленою політикою інформаційної та/або кібербезпеки.
Результати навчання: ЗН 2. Організовувати власну професійну діяльність, обирати оптимальні методи та способи розв’язування складних спеціалізованих задач та практичних проблем у професійній діяльності, оцінювати їхню ефективність.
ЗН 14. Знання і розуміння наукових принципів, що лежать в основі кібербезпеки та інформаційних технологій
ЗН 15. Володіння методами загальнонаукового аналізу у сфері інформаційних технологій та інформаційної безпекиЗН
ЗН 17. Здатність використовувати уміння за експериментальними розрахунками характеристик і вибором елементів конкретної автоматизованої системи з урахуванням забезпечення необхідного рівня захисту інформації в організації (на підприємстві);
ЗН 18. Здатність продемонструвати знання сучасного стану справ та новітніх технологій в галузі інформаційних технологій та інформаційної безпеки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Теорія інформації та кодування
Електроніка
Кореквізити:
Основи телекомунікаційних технологій
Безпека безпровідних мереж
Безпека інформацйних та комунікаційних систем
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна ”Комп’ютерні мережі” полягає у формування знань, умінь та навичок проектування, налаштування, обслуговування та адміністрування сучасних комп’ютерних мереж. Під час вивчення дисципліни студенти отримують інформацію про сучасні принципи побудови комп’ютерних мереж, протоколи їх функціонування, отримують досвід базового налаштування мережевого обладнання.
Опис: Основні поняття та означення. Основні компоненти. Протоколи. Топологія та адресація.
Утворення каналів передачі даних у комп’ютерних мереж. ?
Комунікація у мережі. Еталонна модель OSI. Мережева модель TCP/IP.
Прикладний рівень моделі TCP/IP.
Транспортний рівень моделі OSI.
Мережевий рівень моделі OSI.
Таблиці маршрутизації в IP-мережах. Класова адресація в ІР-мережах. Маршрутизація без використання масок, маски фіксованої довжини, маски змінної довжини
Протоколи маршрутизації в IP мережах.
Канальний рівень моделі OSI.
Фізичний рівень моделі OSI.
Основи технології Ethernet.
Технологія Token Ring. Технологія FDDI.
Технологія VLAN.
Списки керування доступом.
Методи та критерії оцінювання: Поточна усна і письмова перевірка на лабораторних заняттях, тестування за темами та екзаменаційний контроль з письмовою та усною компонентами.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи – 40
Екзаменаційний контроль – 60
Разом за дисципліну - 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Комп'ютерні мережі: навч. посібник / Т. І. Коробейнікова, С. М. Захарченко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 228 с.
2. Технології захисту локальних мереж на основі обладнання CISCO : навч. посібник / Т. І. Коробейнікова, С. М. Захарченко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 188 с.
3. Трояновська Т. І. Побудова захищених мереж на базі обладнання компанії Cisco. // Захарченко С.М., Трояновська Т. І., Бойко О.В. Навчальний посібник. Вінниця : ВНТУ, 2017. – 133 с.
4. Комп’ютерні мережі / О. Д. Азаров, С. М. Захарченко, О. В. Кадук, М. М. Орлова, В. П. Тарасенко // Навчальний посібник. – Вінниця: ВНТУ, 2013./МОНУ (Лист №1/11 – 8260 від 15.05 2013 р.) - 500 с.
5. Буров Є., Митник М. Комп’ютерні мережі.( у 2-х томах) Львів, Магнолія, 2018.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Комп'ютерні мережі (курсовий проєкт)
Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.023
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Захист інформації
Лектор: К.т.н., доцент Березюк Богдан Михайлович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
Студент повинен освоїти та вміти продемонструвати такі результати набуття практичних навиків з побудови комп’ютерних мереж:
ЗК 1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях
ЗК 4. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми за професійним спрямуванням
ЗК 5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації.
фахові компетентності:
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей з питань розробки корпоративних комп’ютерних мереж згідно з поставленим ТЗ:
ФК 2. Здатність до використання інформаційно-комунікаційних технологій, сучасних методів і моделей інформаційної безпеки та/або кібербезпеки.
ФК 4. Здатність використовувати основні положення і методи гуманітарних наук при вирішенні соціальних та професійних завдань.
ФК 5. Здатність забезпечувати захист інформації, що обробляється в інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах з метою реалізації встановленої політики інформаційної та/або кібербезпеки.
ФК 6. Здатність відновлювати штатне функціонування інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) систем після реалізації загроз, здійснення кібератак, збоїв та відмов різних класів та походження.
ФК11. Здатність виконувати моніторинг процесів функціонування інформаційних. інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) систем згідно встановленої політики інформаційної та/або кібербезпеки.
Результати навчання: • знати особливості побудови і функціонування корпоративних мереж, основні засоби їх аудиту, керування та захисту від несанкціонованого доступу;
• уміти налаштувати стек TCP/IP на вузлах комп’ютерної мережі;
• уміти спроектувати корпоративну intranet-мережу, налаштувати та змоделювати її роботу засобами програмного симулятора;
• уміти забезпечити вихід абонентів корпоративної intranet-мережі у мережу Internet;
• уміти побудувати демілітаризовану зону DMZ та організувати захист корпоративних інформаційних ресурсів від зовнішнього втручання за допомогою мережевих екранів;
• бути здатним обгрунтувати прийняті рішення та визначити основні характеристики розробленої мережі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Комп’ютерні мережі;
• Безпека інформаційних і комунікаційних систем;
• Безпека інфраструктури комп'ютерних мереж.
Короткий зміст навчальної програми: Проектування корпоративної комп’ютерної мережі, налаштування та моделювання її роботи засобами програмного симулятора. Організація виходу абонентів intranet-мережі у мережу Internet, побудова DMZ та забезпечення захисту від зовнішнього втручання. Оформлення результатів проектування відповідно до вимог державних та галузевих стандартів ДСТУ 3008-95.
Опис: Розробка технічного завдання на проектування з врахуванням параметрів заданого керівником проекту індивідуального варіанту. Виконання аналізу об’єкту проектування.
У випадку виконання реального проекту вихідні дані на проектування задає замовник.
Аналітичний огляд основних технологій локальних мереж та принципів будови об’єднаних мереж. Описати, функції стеку комунікаційних протоколів та види адресації абонентів, особливості будови та функціонування корпоративних мереж, функції мережевого екрану та демілітаризованої зони, методи і засоби доступу до ресурсів зовнішньої мережі.
Розробити та описати спроектовану з врахуванням вихідних даних загальну структуру корпоративної мережі, обгрунтувати вибір технологій локальних мереж головного підрозділу корпорації та її філій, операційної мережевої системи та стеку комунікаційних протоколів.
Згідно з технічним завданням розробити та описати топологію корпоративної комп’ютерної мережі. Вказати IP-адреси та маски мереж головного підрозділу, вибрати ІР-адресу мережі з маскою для DMZ. Описати функції міжмережевого екрану та використані засоби інформаційної безпеки. Описати використаний у розробленій мережі механізм трансляції адрес при виході пакетів у зовнішню мережу. Описати призначення використаних публічних серверів. Для філій вказати ІР-адреси мереж та визначити маски змінної довжини, які забезпечать задане число хостів у них.
Виконати структуризацію мереж головного підрозділу. Описати специфікації фізичного середовища та використане комунікаційне обладнання. Використати сервери, які забезпечать реалізацію основних та допоміжних мережевих служб.
Моделювання роботи структурованої локальної intranet-мережі головного підрозділу в середовищі програмного симулятора. Моделювання комп’ютерного трафіку при виході пакетів intranet-мережі у зовнішнє середовище.
Оформлення результатів курсового проектування у вигляді зброшурованих розрахунково-пояснювальної записки та графічної частини, виконаних згідно з вимогами ЄСКД.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється під час семестрового контролю в процесі захисту студентом результатів курсового проектування.
Під час захисту студент представляє отримані результати виконаного курсового проектування. Усна компонента дозволяє здійснити перевірку рівня знань студентів з теорії та виявлення навичок застосування отриманих знань при вирішенні практичних завдань, а також навиків самостійної роботи з навчальною і науковою літературою.
Підготовка до захисту результатів курсового проектування дає можливість кожному студенту осмислити весь пройдений курс у цілому, сконцентрувати увагу на вузлових моментах, закріпити у пам'яті його основний зміст.
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист курсового проекту дозволяє оцінити результати навчання студентів за такими критеріями:
- рівень теоретичних знань, набутих в процесі курсового проектування (усне опитування – до 18 балів);
- рівень практичних навиків з розробки та комп'ютерного моделювання корпоративної мережі (оцінка – до 32 балів);
- отримані результати курсового проектування та рівень виконання звітної проектної документації відповідно до вимог державних та галузевих стандартів (рецензування пояснювальної записки – до 50 балів).
Максимальна оцінка в балах - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Проектування корпоративної комп’ютерної мережі: Методичні вказівки до курсового проектування з навчальної дисципліни «Комп’ютерні мережі для студентів спеціальності 125 Кібербезпека / Укл. Б.М. Березюк, А.З. Піскозуб, І.Я. Тишик ? Львiв: Національний університет "Львівська політехніка", 2020. - 16с.
2. Березюк Б. М. Комп’ютерні мережі. Конспект лекцій. Частина 1. – Львів: В-во Національного університету «Львівська політехніка», 2018.- 88 с. (Реєстраційний № 8093 від 14.05.2018 р.).
3. Березюк Б. М. Комп’ютерні мережі. Конспект лекцій. Частина 2.–Львів: В-во Національного університету «Львівська політехніка», 2018.- 76 с. (Реєстраційний № 8094 від 14.05.2018 р.).
4. Сайт Cisco Режим доступу: http://www.cisco.com
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Комп'ютерні мережі (курсовий проєкт)
Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.022
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Безпека інформаційних технологій
Лектор: Доцент Коробейнікова Тетяна Іванівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
ЗК 1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 4. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми за професійним спрямуванням.
ЗК 5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації.
фахових:
ФК 2. Здатність до використання інформаційно-комунікаційних технологій, сучасних методів і моделей інформаційної безпеки та/або кібербезпеки.
ФК 4. Здатність забезпечувати неперервність бізнесу згідно встановленої політики інформаційної та/або кібербезпеки.
ФК 5. Здатність забезпечувати захист інформації, що обробляється в інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах з метою реалізації встановленої політики інформаційної та/або кібербезпеки.
ФК 6. Здатність відновлювати штатне функціонування інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) систем після реалізації загроз, здійснення кібератак, збоїв та відмов різних класів та походження.
ФК 11. Здатність виконувати моніторинг процесів функціонування інформаційних. інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) систем згідно встановленої політики інформаційної та/або кібербезпеки.
Результати навчання: ЗН 4. Аналізувати, аргументувати, приймати рішення при розв’язанні складних спеціалізованих задач та практичних проблем у професійній діяльності, які характеризуються комплексністю та неповною визначеністю умов, відповідати за прийняті рішення.
ЗН 5. Адаптуватися в умовах частої зміни технологій професійної діяльності, прогнозувати кінцевий результат.
ЗН 10. Використовувати сучасне програмно-апартне забезпечення засобами та давати оцінку результативності якості прийнятих рішень.
ЗН 23. Знання технологій створення систем захисту комп’ютерних систем та мереж для розробки та визначення загальних принципів побудови систем захисту, завдань та вихідних даних, які необхідно враховувати при проектуванні систем захисту.
ЗН 24. Знання методик аналізу, синтезу, оптимізації та прогнозування якості процесів функціонування інформаційних процесів та технологій в розподілених інформаційно- комунікаційних системах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Теорія інформації та кодування
Електроніка
Кореквізити:
Основи телекомунікаційних технологій
Безпека безпровідних мереж
Безпека інформацйних та комунікаційних систем
Короткий зміст навчальної програми: Мета курсового проектування розкривається так:
систематизація і закріплення теоретичних знань студентів по основним розділам курсу “Комп`ютерні мережі”;
поглиблене вивчення проблем розробки та проектування комп`ютерних мереж;
отримання студентами практичних навиків моделювання комп`ютерних мереж в імітаційному середовищі;
знайомство з реферативними журналами і іншими інформаційними джерелами у галузі комп`ютерних мереж з метою аналізу стану вирішуваних завдань;
виконання всіх етапів розробки мереж на прикладі, близькому до реальних завдань;
підготовка до дипломного проекту.
Опис: Окреслення теми, мети, завдань на КП. Видача індивідуального завдання на КП.
Розробка теоретичної частини КП
Маски фіксованої довжини. Динамічна маршрутизація.
Маски змінної довжини. Статична маршрутизація.
Принципи та правила формування статичних маршрутів за замовчуванням, сумаризації статичних маршрутів та сумаризованої статичної маршрутизації.
Розробка мережі дата-центру. Розробка віртуальних локальних мереж.
Інтер-VLAN маршрутизація. Принципи та правила інкапсуляції на інтерфейсах маршрутизатора, техніка router-on-a-stick.
Розробка загальної схеми мережі та логіки маршрутизації об’єднаної мережі.
Методи та критерії оцінювання: Захист курсового проекту у форматі усного виступу та демострації набутих навичок та вмінь.йний контроль з письмовою та усною компонентами.
Захист курсового проекту здійснюється на кафедрі в присутності комісії із числа викладачів і співробітників. За матеріалами курсового проекту необхідно підготувати доповідь на 10-12 хв., у якій необхідно відобразити тему й актуальність розв'язуваного завдання, обґрунтувати вибір технічного рішення.
Необхідно докладніше зупинитися на ключових питаннях розв'язуваного завдання, підкреслити ефективні технічні рішення. Після доповіді необхідно відповісти на ряд питань членів комісії як по темі курсового проекту, так і на більше загальні питання, що стосуються самостійності виконання курсового проекту й ерудованості студентів в галузі проектування комп`ютерних мереж.
Критерії оцінювання результатів навчання: Заняття для виконання курсового проекту (контроль окремих етапів виконання КП) - 40, формування пояснювальної записки - 20, публічний захист - 40.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Комп'ютерні мережі: навч. посібник / Т. І. Коробейнікова, С. М. Захарченко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 228 с.
2. Технології захисту локальних мереж на основі обладнання CISCO : навч. посібник / Т. І. Коробейнікова, С. М. Захарченко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 188 с.
3. Трояновська Т. І. Побудова захищених мереж на базі обладнання компанії Cisco. // Захарченко С.М., Трояновська Т. І., Бойко О.В. Навчальний посібник. Вінниця : ВНТУ, 2017. – 133 с.
4. Комп’ютерні мережі / О. Д. Азаров, С. М. Захарченко, О. В. Кадук, М. М. Орлова, В. П. Тарасенко // Навчальний посібник. – Вінниця: ВНТУ, 2013./МОНУ (Лист №1/11 – 8260 від 15.05 2013 р.) - 500 с.
5. Буров Є., Митник М. Комп’ютерні мережі.( у 2-х томах) Львів, Магнолія, 2018.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).