Бази даних та знань
Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.030
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Захист інформації
Лектор: к.т.н., доцент Гарасимчук О.І.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
– Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях
– Знання та розуміння предметної області та розуміння професії.
– Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми за професійним спрямуванням.
– Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації.
фахові компетентності спеціальності:
– Здатність до використання прогамних та програмно-апаратних комплексів засобів захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах.
– Здатність забезпечувати захист інформації, що обробляється в інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах з метою реалізації встановленої політики інформаційної та/або кібербезпеки.
– Здатність відновлювати штатне функціонування інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) систем після реалізації загроз, здійснення кібератак, збоїв та відмов різних класів та походження.
Результати навчання: – Реалізовувати заходи з протидії отриманню несанкціонованого доступу до інформаційних ресурсів і процесів в інформаційних та інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах.
– Здійснювати аналіз та мінімізацію ризиків обробки інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
– Здійснювати оцінювання можливості реалізації потенційних загроз інформації, що обробляється в інформаційно-телекомунікаційних системах та ефективності використання комплексних засобів захисту в умовах реалізації загроз різних класів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: – Технології програмування;
– Вища математика;
– Безпека програмного забезпечення;
– Технології розслідування інцидентів ІБ.
Короткий зміст навчальної програми: Внаслідок викладання дисципліни у студентів формується розуміння ролі автоматизованих банків даних в створенні інформаційних систем. Завданнями вивчення дисципліни є: вивчення моделей даних, які підтримуються різними системами керування базами даних (СКБД); вивчення нереляційних моделей; вивчення елементів теорії реляційних баз даних; знайомство з принципами побудови СКБД; вивчення розподілених СКБД і засобів розробки додатків для цих СКБД; вміння розробляти web-інтерфейс для бази даних MySQL за допомогою мови РНР.
Опис: Внаслідок викладання дисципліни у студентів формується розуміння ролі автоматизованих банків даних в створенні інформаційних систем. Завданнями вивчення дисципліни є: вивчення моделей даних, які підтримуються різними системами керування базами даних (СКБД); вивчення нереляційних моделей; вивчення елементів теорії реляційних баз даних; знайомство з принципами побудови СКБД; вивчення розподілених СКБД і засобів розробки додатків для цих СКБД; вміння розробляти web-інтерфейс для бази даних MySQL за допомогою мови РНР.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%);
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль:
Лабораторні роботи – 25;
Практичні роботи – 5;
Разом за поточний контроль: 30
Екзаменаційний контроль :
Письмова компонента – 65;
Усна компонента – 5;
Разом за дисципліну 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Берко А.Ю. Системи баз даних та знань. Книга 1. Організація баз даних та знань: підручник. – 2-е вид. / А.Ю. Берко, О.М. Верес, В.В. Пасічник. – Вид-во: «Магнолія-2006», 2015. – 440 с.
2. Берко А.Ю. Системи баз даних та знань. Книга 2. Системи управління базами даних та знань: підручник. / А.Ю. Берко, О.М. Верес, В.В. Пасічник. – Вид-во: «Магнолія-2006», 2013. – 680 с.
3. Гайдаржи Володимир Іванович , Пацюк Оксана Антонівна. Основи проектування та використання баз даних : Навч. посібник. - 2- ге вид., випр. і доп. - К.: Політехніка, 2004. - 256 с. ISBN 966-622-167-5. УДК 004.65(075.8).
4. Гайдаржи В. І., Ізварін І. В. Бази даних в інформаційних системах. – Київ: Ун-т "Україна", 2018. - 417 с.
5. Пасічник В. В., Резніченко В. А. Організація баз даних та знань. — К.: Видавнича група ВНУ, 2006. — 384 с.: іл. ІБВК 966-552-156-Х.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Бази даних та знань
Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.029
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Безпека інформаційних технологій
Лектор:
доц. каф. БІТ Войтусік Степан Степанович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
ЗК 1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професії.
ЗК 4. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми за професійним спрямуванням. ЗК 5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації.
фахових компетентностей спеціальності:
ФК2. Здатність до використання інформаційно-комунікаційних технологій, сучасних методів і моделей інформаційної безпеки та/або кібербезпеки.
ФК3. Здатність до використання прогамних та програмноапаратних комплексів засобів захисту інформації в інформаційнотелекомунікаційних (автоматизованих) системах.
ФК5. Здатність забезпечувати захист інформації, що обробляється в інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах з метою реалізації встановленої політики інформаційної та/або кібербезпеки.
ФК 6. Здатність відновлювати штатне функціонування інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) систем після реалізації загроз, здійснення кібератак, збоїв та відмов різних класів та походження.
фахових компетентностей професійного спрямування:
ФКС 1.10. Знання з розробки, адміністрування та захисту
розподіленої бази даних, як сукупності взаємопов’язаних баз
даних, розподілених у комп’ютерній мережі.
Результати навчання: ЗН 2. Організовувати власну професійну діяльність, обирати оптимальні методи та способи розв’язування складних спеціалізованих задач та практичних проблем у професійній діяльності, оцінювати їхню ефективність.
ЗН 3. Використовувати результати самостійного пошуку, аналізу та синтезу інформації з різних джерел для ефективного рішення спеціалізованих задач професійної діяльності.
ЗН 15. Володіння методами загальнонаукового аналізу у сфері інформаційних технологій та інформаційної безпеки;
ЗН 18. Здатність продемонструвати знання сучасного стану справ та новітніх технологій в галузі інформаційних технологій та інформаційної безпеки;
ЗН 19. Знання математичних моделей завдань забезпечення інформаційної безпеки та захисту інформації.
ЗН 25. Знання математичних методів оптимізації з метою одержання найкращих характеристик функціонування засобів та систем.
ЗН 1.4. Застосовувати теорії та методи захисту для забезпечення безпеки інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
ЗН 1.8. Забезпечувати належне функціонування систем моніторингу інформаційних ресурсів і процесів в інформаційно[1]телекомунікаційних системах
ЗН 2.5. Реалізовувати заходи з протидії отриманню несанкціонованого доступу до інформаційних ресурсів і процесів в інформаційних та інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах.
ЗН 3.10. Здійснювати аналіз та мінімізацію ризиків обробки інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
ЗН 4.5. Здійснювати оцінювання можливості реалізації потенційних загроз інформації, що обробляється в інформаційно-телекомунікаційних системах та ефективності використання комплексних засобів захисту в умовах реалізації загроз різних класів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технології програмування.
Безпека програмного забезпечення.
Вища математика.
Технології розслідування інцидентів ІБ.
Короткий зміст навчальної програми: Системи баз даних. Основні поняття.
Архітектура баз даних.
Моделі даних.
Реляційна модель даних.
Ключі відношень. Основи реляційної алгебри.
Реляційні оператори та операції на відношеннях.
Реляційна алгебра.
Покриття функціональних залежностей.
Нормалізація реляційних схем.
Нормальна форма Бойса-Кодда, багатозначні функціональні залежності.
Аксіоми виведення для багатозначних залежностей, Четверта нормальна форма.
Вступ до інтелектуальних систем представлення знань та вивід за занннями
Огляд досліджень в області штучного інтелекту ч. 1
Огляд досліджень в області штучного інтелекту ч. 2
Опис: Історія розвитку систем керування базами даних. FoxPro, MS SQL Server, DB2, PostgreSQL, MySQL, Oracle. Основні поняття. Класифікація сучасних баз даних.
Моделі даних. Реляційна модель. Правила Кодда для реляційних баз даних.
Теорія нормалізації реляційної моделі даних.
Мова визначення даних (DDL).
Мова маніпулювання даними (DМL).
Типи даних в MS SQL Server.
T-SQL MS SQL Server, Процедури, функції, представлення.
Неструктуровані дані в MS SQL Server (відео, звук, різні типи текстових даних, географічна інформація).
Транзакції та цілісність даних. Мова керування трансакціями(TCL). Проблеми паралельної роботи транзакцій. Реалізація транзакцій в MS SQL Server.
Індекси. Реалізація індексів в MS SQL Server.
Проблема представлення ієрархічних даних в РСКБД. Реалізація ієрархічного представлення даних в MS SQL Server.
Асинхронне виконання процедур. Черги. Service Broker MS SQL Server.
OLAP і OLTP – системи.
Повнотекстовий пошук. Реалізація повнотекстового пошуку в MS SQL Server.
Організація роботи з ієрархічними даними в MS SQL Server.
Не структуровані дані в MS SQL Server.
Створення резервних копій бази даних. Відновлення бази даних з резервних копій. SQL Server Agent.
Взаємодія із зовнішніми джерелами даних.
Бази знань.
Методи та засоби захисту баз даних.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на аудиторних заняттях проводиться з метою прояснення обставин протікання навчального процесу, визначення його результатів у таких формах:
• попереднє виявлення рівня знань студентів перед початком занять;
• поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається;
• оцінка активності студента у процесі лекційних та практичних занять;
• перевірка виконання лабораторних та практичних робіт;
• перевірка виконання контрольної роботи;
• перевірка виконання курсової роботи;
• усне опитування засвоєння знань, набутих у процесі виконання курсової роботи.
Підсумковий (екзаменаційний) контроль здійснюється за результатами письмового контролю та усного опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль складає 30 балів за лабораторні роботи, 10 - практичні. Екзаменаційному відводиться 60 балів (30 балів - письмова компонента і 30балів - усна).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Пасічник В. В., Резніченко В. А. Організація баз даних та знань. — К.: Видавнича група ВНУ, 2006. — 384 с.: іл. ІБВК 966-552-156-Х .
2. Гайдаржи Володимир Іванович , Дацюк Оксана Антонівна. Основи проектування та використання баз даних : Навч. посібник. - 2- ге вид., випр. і доп. - К.: Політехніка, 2004. - 256 с. ISBN 966-622-167-5. УДК 004.65(075.8)
3. Новоженов Ю.В. Объектно-ориентированные технологии разработки сложных програмных систем. – М.: Издание A.S., 1996.
4. Атре Ш. Структурный поход к организации баз данных. – М.: финансы и статистика, 1983. – 320 с.
5. Джеймс Р. Грофф, Пол Н. Вайнберг. SQL: полное руководство: пер. с англ. – К.: BHV, 1999. – 608 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Бази даних та знань (курсова робота)
Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.035
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Захист інформації
Лектор: к.т.н., доцент Гарасимчук О.І.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
– Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях
– Знання та розуміння предметної області та розуміння професії.
– Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми за професійним спрямуванням.
– Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації.
фахові компетентності спеціальності:
– Здатність до використання прогамних та програмно-апаратних комплексів засобів захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах.
– Здатність забезпечувати захист інформації, що обробляється в інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах з метою реалізації встановленої політики інформаційної та/або кібербезпеки.
– Здатність відновлювати штатне функціонування інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) систем після реалізації загроз, здійснення кібератак, збоїв та відмов різних класів та походження.
Результати навчання: – Реалізовувати заходи з протидії отриманню несанкціонованого доступу до інформаційних ресурсів і процесів в інформаційних та інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах.
– Здійснювати аналіз та мінімізацію ризиків обробки інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
– Здійснювати оцінювання можливості реалізації потенційних загроз інформації, що обробляється в інформаційно-телекомунікаційних системах та ефективності використання комплексних засобів захисту в умовах реалізації загроз різних класів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: – Технології програмування;
– Вища математика;
– Безпека програмного забезпечення;
– Технології розслідування інцидентів ІБ.
Короткий зміст навчальної програми: Внаслідок викладання дисципліни у студентів формується розуміння ролі автоматизованих банків даних в створенні інформаційних систем. Завданнями вивчення дисципліни є: вивчення моделей даних, які підтримуються різними системами керування базами даних (СКБД); вивчення нереляційних моделей; вивчення елементів теорії реляційних баз даних; знайомство з принципами побудови СКБД; вивчення розподілених СКБД і засобів розробки додатків для цих СКБД; вміння розробляти web-інтерфейс для бази даних MySQL за допомогою мови РНР.
Опис: Спроектувати реляційну БД, здійснити вибірку згідно поставленого завдання, виконати основні операції маніпулювання даними, журналізацію подій та організувати захист даних.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль перевірки етапів виконання курсової роботи проводиться з метою прояснення обставин протікання навчального процесу, визначення його результатів у таких формах:
• перевірка виконання курсової роботи;
• усне опитування засвоєння знань, набутих у процесі виконання курсової роботи.
Підсумковий (заліковий) контроль здійснюється за результатами перевірки повноти та якості виконання етапів курсової роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Перевірка виконання КР - 50 балів
Усне опитування - 50 балів
Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Берко А.Ю. Системи баз даних та знань. Книга 1. Організація баз даних та знань: підручник. – 2-е вид. / А.Ю. Берко, О.М. Верес, В.В. Пасічник. – Вид-во: «Магнолія-2006», 2015. – 440 с.
2. Берко А.Ю. Системи баз даних та знань. Книга 2. Системи управління базами даних та знань: підручник. / А.Ю. Берко, О.М. Верес, В.В. Пасічник. – Вид-во: «Магнолія-2006», 2013. – 680 с.
3. Гайдаржи Володимир Іванович , Пацюк Оксана Антонівна. Основи проектування та використання баз даних : Навч. посібник. - 2- ге вид., випр. і доп. - К.: Політехніка, 2004. - 256 с. ISBN 966-622-167-5. УДК 004.65(075.8).
4. Гайдаржи В. І., Ізварін І. В. Бази даних в інформаційних системах. – Київ: Ун-т "Україна", 2018. - 417 с.
5. Пасічник В. В., Резніченко В. А. Організація баз даних та знань. — К.: Видавнича група ВНУ, 2006. — 384 с.: іл. ІБВК 966-552-156-Х.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Бази даних та знань (курсова робота)
Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.034
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Безпека інформаційних технологій
Лектор:
доц. каф. БІТ Войтусік Степан Степанович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
ЗК 1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професії.
ЗК 4. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми за професійним спрямуванням. ЗК 5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації.
фахових компетентностей спеціальності:
ФК2. Здатність до використання інформаційно-комунікаційних технологій, сучасних методів і моделей інформаційної безпеки та/або кібербезпеки.
ФК3. Здатність до використання прогамних та програмноапаратних комплексів засобів захисту інформації в інформаційнотелекомунікаційних (автоматизованих) системах.
ФК5. Здатність забезпечувати захист інформації, що обробляється в інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах з метою реалізації встановленої політики інформаційної та/або кібербезпеки.
ФК 6. Здатність відновлювати штатне функціонування інформаційних, інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) систем після реалізації загроз, здійснення кібератак, збоїв та відмов різних класів та походження.
фахових компетентностей професійного спрямування:
ФКС 1.10. Знання з розробки, адміністрування та захисту
розподіленої бази даних, як сукупності взаємопов’язаних баз
даних, розподілених у комп’ютерній мережі.
Результати навчання: ЗН 2. Організовувати власну професійну діяльність, обирати оптимальні методи та способи розв’язування складних спеціалізованих задач та практичних проблем у професійній діяльності, оцінювати їхню ефективність.
ЗН 3. Використовувати результати самостійного пошуку, аналізу та синтезу інформації з різних джерел для ефективного рішення спеціалізованих задач професійної діяльності.
ЗН 15. Володіння методами загальнонаукового аналізу у сфері інформаційних технологій та інформаційної безпеки;
ЗН 18. Здатність продемонструвати знання сучасного стану справ та новітніх технологій в галузі інформаційних технологій та інформаційної безпеки;
ЗН 19. Знання математичних моделей завдань забезпечення інформаційної безпеки та захисту інформації.
ЗН 25. Знання математичних методів оптимізації з метою одержання найкращих характеристик функціонування засобів та систем.
ЗН 1.4. Застосовувати теорії та методи захисту для забезпечення безпеки інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
ЗН 1.8. Забезпечувати належне функціонування систем моніторингу інформаційних ресурсів і процесів в інформаційно[1]телекомунікаційних системах
ЗН 2.5. Реалізовувати заходи з протидії отриманню несанкціонованого доступу до інформаційних ресурсів і процесів в інформаційних та інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах.
ЗН 3.10. Здійснювати аналіз та мінімізацію ризиків обробки інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
ЗН 4.5. Здійснювати оцінювання можливості реалізації потенційних загроз інформації, що обробляється в інформаційно-телекомунікаційних системах та ефективності використання комплексних засобів захисту в умовах реалізації загроз різних класів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технології програмування.
Безпека програмного забезпечення.
Вища математика.
Технології розслідування інцидентів ІБ.
Короткий зміст навчальної програми: Системи баз даних. Основні поняття.
Архітектура баз даних.
Моделі даних.
Реляційна модель даних.
Ключі відношень. Основи реляційної алгебри.
Реляційні оператори та операції на відношеннях.
Реляційна алгебра.
Покриття функціональних залежностей.
Нормалізація реляційних схем.
Нормальна форма Бойса-Кодда, багатозначні функціональні залежності.
Аксіоми виведення для багатозначних залежностей, Четверта нормальна форма.
Вступ до інтелектуальних систем представлення знань та вивід за занннями
Огляд досліджень в області штучного інтелекту ч. 1
Огляд досліджень в області штучного інтелекту ч. 2
Опис: Історія розвитку систем керування базами даних. FoxPro, MS SQL Server, DB2, PostgreSQL, MySQL, Oracle. Основні поняття. Класифікація сучасних баз даних.
Моделі даних. Реляційна модель. Правила Кодда для реляційних баз даних.
Теорія нормалізації реляційної моделі даних.
Мова визначення даних (DDL).
Мова маніпулювання даними (DМL).
Типи даних в MS SQL Server.
T-SQL MS SQL Server, Процедури, функції, представлення.
Неструктуровані дані в MS SQL Server (відео, звук, різні типи текстових даних, географічна інформація).
Транзакції та цілісність даних. Мова керування трансакціями(TCL). Проблеми паралельної роботи транзакцій. Реалізація транзакцій в MS SQL Server.
Індекси. Реалізація індексів в MS SQL Server.
Проблема представлення ієрархічних даних в РСКБД. Реалізація ієрархічного представлення даних в MS SQL Server.
Асинхронне виконання процедур. Черги. Service Broker MS SQL Server.
OLAP і OLTP – системи.
Повнотекстовий пошук. Реалізація повнотекстового пошуку в MS SQL Server.
Організація роботи з ієрархічними даними в MS SQL Server.
Не структуровані дані в MS SQL Server.
Створення резервних копій бази даних. Відновлення бази даних з резервних копій. SQL Server Agent.
Взаємодія із зовнішніми джерелами даних.
Бази знань.
Методи та засоби захисту баз даних.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на аудиторних заняттях проводиться з метою прояснення обставин протікання навчального процесу, визначення його результатів у таких формах:
• попереднє виявлення рівня знань студентів перед початком занять;
• поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається;
• оцінка активності студента у процесі лекційних та практичних занять;
• перевірка виконання лабораторних та практичних робіт;
• перевірка виконання контрольної роботи;
• перевірка виконання курсової роботи;
• усне опитування засвоєння знань, набутих у процесі виконання курсової роботи.
Підсумковий (екзаменаційний) контроль здійснюється за результатами письмового контролю та усного опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль складає 30 балів за лабораторні роботи, 10 - практичні. Екзаменаційному відводиться 60 балів (30 балів - письмова компонента і 30балів - усна).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Пасічник В. В., Резніченко В. А. Організація баз даних та знань. — К.: Видавнича група ВНУ, 2006. — 384 с.: іл. ІБВК 966-552-156-Х .
2. Гайдаржи Володимир Іванович , Дацюк Оксана Антонівна. Основи проектування та використання баз даних : Навч. посібник. - 2- ге вид., випр. і доп. - К.: Політехніка, 2004. - 256 с. ISBN 966-622-167-5. УДК 004.65(075.8)
3. Новоженов Ю.В. Объектно-ориентированные технологии разработки сложных програмных систем. – М.: Издание A.S., 1996.
4. Атре Ш. Структурный поход к организации баз данных. – М.: финансы и статистика, 1983. – 320 с.
5. Джеймс Р. Грофф, Пол Н. Вайнберг. SQL: полное руководство: пер. с англ. – К.: BHV, 1999. – 608 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).