Інформаційно-комунікаційні системи

Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.01.E.075
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Безпека інформаційних технологій
Лектор: асистент, Банах Роман Ігорович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: 1. Оволодіння основами системного підходу: Студенти вивчиють основи побудови і функціонування інформаційно-комунікаційних систем (ІКС) з точки зору кібербезпеки. 2. Розуміння принципів захисту ІКС: Освоєння методів та засобів захисту інформаційних технологій, виявлення та протидія загрозам для кібербезпеки. 3. Вивчення сучасних технологій розробки програмного забезпечення та побудови інфраструктури для цих задач. Розгляд сучасних інформаційних технологій та їх вплив на кібербезпеку. 4. Набуття навичок роботи з інструментами кібербезпеки: Навчання використанню інструментів та технологій, що використовуються для виявлення, аналізу та вирішення проблем кібербезпеки. 5. Підготовка до вирішення конкретних завдань: Навчання студентів вирішувати реальні проблеми та завдання в галузі кібербезпеки, що стосуються ІКС.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни "Інформаційно-комунікаційні системи" в рамках освітньої програми "кібербезпека" спрямовані на розвиток різних аспектів, пов'язаних з інформаційно-комунікаційними системами (ІКС) та кібербезпекою, а саме: 1. Аналіз вразливостей ІКС: Вивчення та аналіз потенційних вразливостей ІКС та розробка стратегій захисту від кібератак. 2. Розробка засобів захисту: Створення та випробування інструментів для захисту інформаційних технологій від різноманітних загроз. 3. Моніторинг та виявлення вномалій: Опанування методів моніторингу мережевого трафіку та виявлення аномалій, що можуть свідчити про інциденти в кіберпросторі. 4. Аудит інформаційно-комунікаційних систем: Оцінка рівня безпеки ІКС шляхом проведення аудиту та аналізу відповідності вимогам безпеки. 5. Розробка стратегій відновлення після інцидентів: Вивчення та розробка стратегій відновлення роботи інформаційно-комунікаційних систем після кібератак або інших інцидентів. 6. Підготовка до сертифікації та стандартів: Розуміння та впровадження вимог стандартів і сертифікаційних вимог у галузі кібербезпеки.
Результати навчання: ЗН 1.1. Виконувати аналіз та декомпозицію інформаційно-телекомунікаційних систем. ЗН 1.2. Виконувати аналіз зв’язків між інформаційними процесами на віддалених обчислювальних системах. ЗН 1.3. Забезпечувати процеси захисту та функціонування інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) систем на основі практик, навичок та знань, щодо структурних (структурно-логічних) схем, топології мережі, сучасних архітектур та моделей захисту електронних інформаційних ресурсів з відображенням взаємозв’язків та інформаційних потоків, процесів для внутрішніх і віддалених компонент. ЗН 1.4. Застосовувати теорії та методи захисту для забезпечення безпеки інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Інформаційні технології Комп’ютерні мережі Кореквізити: Безпека інфраструктури комп’ютерних мереж Адміністрування мереж
Короткий зміст навчальної програми: Цей предмет призначена для надбання поглиблених знань в області побудови комп’ютерних мереж. Дисципліна присвячена вивченню сучасних технологій, які використовуються для організації кібербезпеки. У межах предмету вивчається компоненти інформаційно-комунікаційних систем, технології побудови та особливості функціонування комп’ютерних мереж. Студенти проходять онлайн курс Cisco Academy.
Опис: 1. Гнучкі методології розробки програмного забезпечення: Студенти знайомляться із сучасними підходами до розробки програмного забезпечення (DevOps). Отримують розуміння ролі DevOps інженера і те як ця професія дотична до кібербезпеки 2. Віртуалізація і контейнеризація: Студенти отримують навички роботи із програмним забезпеченням яке дозволяє віртуалізувати програмні застосунки 3. Основи операційної системи Linux: Студенти отримують навички роботи із операційною системою Linux. Вивчають базові механізми безпеки операційної системи 4. Система контролю версій Git: Студенти набувають навички роботи з системою контролю версій Git, що дозволяє здійснювати роботу в команді як розробницькій так і кібербезпековій. 5. Безперервна інтеграція: Студенти набувають навички роботи із продуктами безперервної інтеграції і впровадження безпеки застосунків на етапі інтеграції. 6. Основи хмарних обчислень: Студенти знайомляться із хмарними провайдерами і підходами до побудови безпечної інфраструктури для веб-застосунків.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях у формі командних проєктів. • Усна перевірка у формі співбесіди. • Тестова перевірка. Максимальна оцінка в балах (разом за дисципліну): 100. З них: • виконання і захист лабораторних робіт: 40 • екзаменаційний контроль: 60 (письмова компонента: 50, усна компонента: 10). Виконання і захист курсового проєкту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Знання: - Специфічні факти та поняття, пов'язані з предметом. - Розуміння теоретичних принципів та методів. Розуміння: - Здатність аналізувати та інтерпретувати інформацію. - Здатність встановлювати зв'язки між концепціями. Навички: - Практичне використання знань у реальних ситуаціях. - Здатність вирішувати завдання та проблеми. Комунікативні навички: - Здатність висловлювати свої думки усно та письмово. - Здатність ефективно співпрацювати з іншими (в команді). Аналіз та критичне мислення: - Здатність аналізувати інформацію критично. - Здатність до самокритики та вдосконалення. Творчість та інновації: - Здатність до створення нових ідей чи підходів. - Інноваційність у вирішенні завдань. Соціальні навички: - Здатність працювати в команді. - Ефективність у взаємодії з оточуючим середовищем. Оцінка участі та активності: - Залученість до навчального процесу. - Участь у дискусіях, проектах та інших активностях. Досягнення цілей: - Здатність досягати поставлених навчальних цілей та завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Олещенко Л.М. Організація комп’ютерних мереж: конспект лекцій / Л.М. Олещенко.- Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 225 с. Кобзев І.В. Технології локальних та глобальних мереж : навчальний посібник / І.В. Кобзев, І.В. Магдаліна, С.В. Калякін. – Х.: Вид-во Харк. нац. ун-ту внутр. справ, 2010. – 280 с. Віртуальне навчальне середовище. Режим доступу: http://vns.lp.edu.ua/login/index.php Сайт Cisco Режим доступу: http://www.cisco.com
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Інформаційно-комунікаційні системи (курсова робота)

Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.01.E.078
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Безпека інформаційних технологій
Лектор: асистент, Банах Роман Ігорович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: 1. Оволодіння основами системного підходу: Студенти вивчиють основи побудови і функціонування інформаційно-комунікаційних систем (ІКС) з точки зору кібербезпеки. 2. Розуміння принципів захисту ІКС: Освоєння методів та засобів захисту інформаційних технологій, виявлення та протидія загрозам для кібербезпеки. 3. Вивчення сучасних технологій розробки програмного забезпечення та побудови інфраструктури для цих задач. Розгляд сучасних інформаційних технологій та їх вплив на кібербезпеку. 4. Набуття навичок роботи з інструментами кібербезпеки: Навчання використанню інструментів та технологій, що використовуються для виявлення, аналізу та вирішення проблем кібербезпеки. 5. Підготовка до вирішення конкретних завдань: Навчання студентів вирішувати реальні проблеми та завдання в галузі кібербезпеки, що стосуються ІКС.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни "Інформаційно-комунікаційні системи" в рамках освітньої програми "кібербезпека" спрямовані на розвиток різних аспектів, пов'язаних з інформаційно-комунікаційними системами (ІКС) та кібербезпекою, а саме: 1. Аналіз вразливостей ІКС: Вивчення та аналіз потенційних вразливостей ІКС та розробка стратегій захисту від кібератак. 2. Розробка засобів захисту: Створення та випробування інструментів для захисту інформаційних технологій від різноманітних загроз. 3. Моніторинг та виявлення вномалій: Опанування методів моніторингу мережевого трафіку та виявлення аномалій, що можуть свідчити про інциденти в кіберпросторі. 4. Аудит інформаційно-комунікаційних систем: Оцінка рівня безпеки ІКС шляхом проведення аудиту та аналізу відповідності вимогам безпеки. 5. Розробка стратегій відновлення після інцидентів: Вивчення та розробка стратегій відновлення роботи інформаційно-комунікаційних систем після кібератак або інших інцидентів. 6. Підготовка до сертифікації та стандартів: Розуміння та впровадження вимог стандартів і сертифікаційних вимог у галузі кібербезпеки.
Результати навчання: ЗН 1.1. Виконувати аналіз та декомпозицію інформаційно-телекомунікаційних систем. ЗН 1.2. Виконувати аналіз зв’язків між інформаційними процесами на віддалених обчислювальних системах. ЗН 1.3. Забезпечувати процеси захисту та функціонування інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) систем на основі практик, навичок та знань, щодо структурних (структурно-логічних) схем, топології мережі, сучасних архітектур та моделей захисту електронних інформаційних ресурсів з відображенням взаємозв’язків та інформаційних потоків, процесів для внутрішніх і віддалених компонент. ЗН 1.4. Застосовувати теорії та методи захисту для забезпечення безпеки інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Інформаційні технології Комп’ютерні мережі Кореквізити: Безпека інфраструктури комп’ютерних мереж Адміністрування мереж
Короткий зміст навчальної програми: Курсовий проект з дисципліни виконується з метою закріплення та поглиблення теоретичних знань та вмінь, набутих студентом у процесі засвоєння всього навчального матеріалу дисципліни в області дослідження та розробки інформаційно-комунікаційних систем. Конкретна мета курсового проекту міститься у розробці інформаційно-комунікаційних систем згідно похідних даних зумовлених варіантом індивідуального завдання.
Опис: 1. Побудова захищеної хмарної обчислювальної інфраструктури для функціонування веб-застосунків
Методи та критерії оцінювання: Підсумкова оцінка виставляється за результатами поточного контролю за 100-бальною шкалою.
Критерії оцінювання результатів навчання: Знання: - Специфічні факти та поняття, пов'язані з предметом. - Розуміння теоретичних принципів та методів. Розуміння: - Здатність аналізувати та інтерпретувати інформацію. - Здатність встановлювати зв'язки між концепціями. Навички: - Практичне використання знань у реальних ситуаціях. - Здатність вирішувати завдання та проблеми. Комунікативні навички: - Здатність висловлювати свої думки усно та письмово. - Здатність ефективно співпрацювати з іншими (в команді). Аналіз та критичне мислення: - Здатність аналізувати інформацію критично. - Здатність до самокритики та вдосконалення. Творчість та інновації: - Здатність до створення нових ідей чи підходів. - Інноваційність у вирішенні завдань. Соціальні навички: - Здатність працювати в команді. - Ефективність у взаємодії з оточуючим середовищем. Оцінка участі та активності: - Залученість до навчального процесу. - Участь у дискусіях, проектах та інших активностях. Досягнення цілей: - Здатність досягати поставлених навчальних цілей та завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Олещенко Л.М. Організація комп’ютерних мереж: конспект лекцій / Л.М. Олещенко.- Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 225 с. Кобзев І.В. Технології локальних та глобальних мереж : навчальний посібник / І.В. Кобзев, І.В. Магдаліна, С.В. Калякін. – Х.: Вид-во Харк. нац. ун-ту внутр. справ, 2010. – 280 с. Віртуальне навчальне середовище. Режим доступу: http://vns.lp.edu.ua/login/index.php Сайт Cisco Режим доступу: http://www.cisco.com
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).