Безпілотні системи

Спеціальність: Інформаційно-вимірювальні технології у робототехніці
Код дисципліни: 7.175.07.E.019
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: Озгович Андрій Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна "Безпілотні системи" спрямована на ознайомлення студентів із сучасними концепціями, технологіями та застосуваннями безпілотних систем у різних галузях. Основні цілі вивчення цієї дисципліни включають: Засвоєння Теоретичних Основ: Розуміння принципів функціонування безпілотних систем, включаючи їхню структуру, динаміку та взаємодію з оточуючим середовищем. Освоєння теоретичних аспектів робототехніки, автоматики, та обробки сигналів у контексті безпілотних технологій. Розробка та Проектування Безпілотних Систем: Оволодіння принципами проектування безпілотних транспортних засобів (наземних, водних, повітряних) з урахуванням вимог різних галузей. Розвиток навичок роботи з різноманітними датчиками та системами сприйняття для безпілотних систем. Програмування та Керування: Оволодіння навичками програмування для безпілотних систем з використанням сучасних мов програмування (наприклад, Python, C++). Розуміння алгоритмів керування та навігації для забезпечення автономності безпілотних пристроїв. Вивчення Прикладних Застосувань: Аналіз прикладних областей використання безпілотних систем, таких як агротехніка, медицина, екологія, оборона, та інші. Вивчення впливу безпілотних технологій на сучасні галузі та соціум. Підготовка до Ринку Праці: Формування навичок, які є актуальними для праці в індустрії безпілотних систем. Розвиток критичного мислення та аналітичних навичок для вирішення проблем, пов'язаних із застосуванням безпілотних технологій. Ці мети спрямовані на забезпечення студентів комплексним розумінням безпілотних систем, їхніми можливостями та викликами, а також готовністью до практичного застосування набутих знань у реальних сценаріях
Завдання: Фахівець, який успішно вивчив дисципліну "Безпілотні системи", повинен мати глибоке розуміння теоретичних, практичних та прикладних аспектів цієї галузі. Він повинен мати знання та навички в наступних ключових областях: Теоретичні Основи: Розуміння принципів робототехніки, автоматики та обробки сигналів, які стоять в основі безпілотних систем. Знання основ динаміки та керування рухом безпілотних транспортних засобів (наземних, водних, повітряних). Проектування та Розробка: Навички розробки та проектування безпілотних систем для відповідності вимогам різних галузей. Вміння вибирати та інтегрувати різноманітні сенсори та обладнання для покращення функціональності безпілотних пристроїв. Програмування та Керування: Навички програмування безпілотних систем з використанням різних мов програмування. Розуміння алгоритмів керування та навігації для забезпечення автономності безпілотних пристроїв. Застосування в Різних Галузях: Знання про різноманітні галузі використання безпілотних систем, такі як агротехніка, медицина, екологія, оборона, логістика тощо. Вміння адаптувати технології до конкретних вимог та обставин в різних галузях. Аналіз та Рішення Проблем: Розвинені навички критичного аналізу та розв'язання проблем, що виникають при роботі з безпілотними системами. Вміння ефективно взаємодіяти з технічною інформацією, виявляти та усувати неполадки. Безпека та Законодавство: Розуміння принципів безпеки в операціях з безпілотними системами. Знання законодавства та нормативів, що регулюють використання безпілотних транспортних засобів. Аналіз Тенденцій та Інновацій: Спостереження та розуміння останніх тенденцій у розвитку безпілотних технологій та їх застосувань. Вміння адаптуватися до швидких змін у галузі та впроваджувати інноваційні рішення. T
Результати навчання: Фахівець з безпілотних систем повинен бути готовим до вирішення складних завдань у реальних умовах, володіти технічними та технологічними навичками, а також розуміти широкий контекст застосування цих систем в різних галузях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Інформаційно-вимірювальні технології - Програмування
Короткий зміст навчальної програми: Цей курс забезпечує поглиблене розуміння безпілотних систем, включаючи їх теоретичні основи, принципи проектування та аспекти програмування. Студенти вивчатимуть наземні, водні та повітряні безпілотні системи, отримуючи практичні знання для роботи з цими технологіями.
Опис: Лекція 1: Огляд безпілотних систем. Лекція 2: Основи робототехніки. Лекція 3: Наземні безпілотні системи (колісні, гусеничні, ніжні). Застосування в сільському господарстві, логістиці та обороні. Відчуття та сприйняття для наземних роботів. Системи керування та пересування. Лекція 5: Водні безпілотні системи. Автономні човни, підводні човни та надводні транспортні засоби. Морська розвідка та екологічний моніторинг.Гідродинаміка і плавучість. Навігація та планування шляху на воді Лекція 7: Авіаційні безпілотні системи. Типи дронів (багатороторні, з нерухомим крилом, VTOL). Застосування у фотографії, відеоспостереженні та доставці. Динаміка і стійкість польоту. Дистанційне зондування та обробка зображень Лекція 9: Датчики для безпілотних систем. Типи датчиків (IMU, Lidar, GPS). Злиття датчиків та інтеграція даних Лекція 10: Комп'ютерний зір для безпілотних систем. Обробка зображень, виявлення об'єктів і відстеження Лекція 11: Системи керування безпілотними системами. ПІД-регулювання, відстеження траєкторії. Алгоритми автономного керування Лекція 12: Навігація та планування шляху. Алгоритми пошуку шляху (A*, Дейкстра). Стратегії уникнення перешкод. Лекція 13: Зв'язок в безпілотних системах. РЧ зв'язок, телеметрія. Канали передачі даних і мережеві протоколи. Лекція 14: Роїння та кооперативний контроль. Багатоагентна координація та співпраця Лекція 15: Принципи проектування безпілотних систем. Механічні та електричні конструктивні міркування. Матеріали та техніка виготовлення Лекція 16: Програмування безпілотних систем. Вступ до мов програмування (Python, C++). Формування автономної поведінки
Методи та критерії оцінювання: Усне опитування, приймання звітів з лабораторних робіт; Підсумковий захід – залік (письмово-усна форма)
Критерії оцінювання результатів навчання: - Поточний контроль – 40 балів - Проведення семестрового заліку – 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Nikolaus Correll, Bradley Hayes, "Introduction to Autonomous Robots: Mechanisms, Sensors, Actuators, and Algorithms, CRC Press, 2019. 2. Sebastian Thrun, Wolfram Burgard, Dieter Fox, "Probabilistic Robotics", MIT Press, 2005. 3. Saeed B. Niku, "Autonomous Mobile Robots: Sensing, Control, Decision Making, and Applications", CRC Press, 2010. 4. Randal W. Beard, Timothy W. McLain, "Small Unmanned Aircraft: Theory and Practice", Princeton University Press, 2012. 5. Bruno Siciliano, Lorenzo Sciavicco, Luigi Villani, Giuseppe Oriolo, "Robotics: Modelling, Planning and Control", Springer, 2009. 6. Reg Austin, "Unmanned Aircraft Systems: UAVS Design, Development and Deployment", John Wiley & Sons, 2010. 7. Paul Fahlstrom, Thomas Gleason, "Introduction to UAV Systems", John Wiley & Sons, 2012. 8. Carol Fairchild, "ROS Robotics By Example", Packt Publishing, 2016. 9. Rolf Johansson, Karl Johan Astrom, "Control of Robot Manipulators in Joint Space", Springer, 2005. 10. Brian Halliday, "Drones: Mastering Flight Techniques", Peachpit Press, 2017. 11. Alaa K. Ashmawy, Samy Missoum, "Unmanned Aircraft Systems (UAS): Manufacturing Trends", CRC Press, 2020. 12. Vasileios Tzoumas, Konstantinos J. Kyriakopoulos, "Multirotor UAVs: Modelling, Estimation, and Control", Springer, 2017.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).