Алгоритми захисту інформації в інформаційних мережах

Спеціальність: Прикладна математика та інформатика
Код дисципліни: 6.113.04.O.035
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Прикладна математика
Лектор: д.т.н., проф. каф. ПМ Бунь Р.А. (лекції) к.т.н., асис. каф. ПМ Топилко П.І. (лабор.)
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни «Алгоритми захисту інформації в інформаційних мережах» є оволодіння студентами сучасних математичних методів та алгоритмів захисту інформації в інформаційних мережах та набуття вміння практичного використання основних алгоритмів захисту інформації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів необхідних компетентностей: загальні компетентності: базові знання в області інформаційних технологій, алгоритмів та їх програмної реалізації, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; здатність до застосування знань на практиці; уміння працювати як індивідуально, так і в команді; потенціал до подальшого навчання; фахові компетентності: здатність застосовувати професійно-профільовані знання та практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також експлуатації програмно-інформаційних комплексів.
Результати навчання: У результаті вивчення модуля студент повинен: - знати сучасні підходи, математичні методи та алгоритми захисту інформації в інформаційних мережах; - уміти застосовувати набуті знання при розв’язанні практичних задач захисту інформації в інформаційних мережах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Програмування; Алгебра і геометрія
Короткий зміст навчальної програми: Основні методи криптографії, математичні засади захисту інформації при використанні сучасних криптографічних систем, алгоритмами реалізації основних методів захисту інформації, обчислювальна складність криптографічних алгоритмів, засади побудови криптографічних систем, принципами реалізації сучасних криптографічних протоколів.
Опис: Мета та завдання предмету. Історія розвитку методів захисту інформації. Математичні моделі повідомлень. Математичні моделі шифрів заміни. Математичні моделі шифрів гамування. Надійність шифрів. Блокові системи шифрування. Потокові системи шифрування. Математичні аспекти шифрування в аналоговій телефонії. Системи шифрування з відкритими ключами. Криптографічні хеш-функції. Математичні аспекти криптографічних протоколів. Математичні основи реалізації цифрових підписів. Протоколи розподілу ключів. Практичні аспекти використання шифрсистем.
Методи та критерії оцінювання: 1. Проміжний контроль: знань – на основі підготовленої презентації та усних відповідей на питання, пов’язані з алгоритмами захисту інформації; уміння – на основі усного представлення і презентації власних прикладів, пов’язаних з побудовою алгоритмів захисту інформації в інформаційних мережах; компетентності – на основі здатності використовувати різноманітні математичні підходи та алгоритми захисту інформації для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. 2. Підсумковий контроль (екзамен).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): виконання практичних завдань, письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування. Підсумковий контроль (60%): залік.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ємець В. Сучасна криптографія: основні поняття / Ємець В., Мельник А., Попович Р. Львів : БаК, 2003. 144 с. 2. Поповський В., Персиков А. Захист інформації в телекомунікаційних системах. Харків : Компания СМИТ, 2006. Навч. пос. в 2-х томах. Т. 1, 238 с., Т. 2, 292 с. 3. Захарченко М.В., Онацький О.В., Йона Л.Г., Шинкарук Т.М. Асиметричні методи шифрування в телекомунікації. Одеса : ОНАЗ ім. О.С.Попова, 2011. 181 с. 4. Кузнецов Г. Математичні основи криптографії : навч. посіб / Кузнецов Г., Фомичов В., Сушко С., Фомичова Л. Донецьк : НГУ, 2004. 391 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).