Фізика

Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.00.O.014
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: Покладок Н.Т.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення фізики та результати навчання: створити майбутньому спеціалістові надійний фундамент на якому ґрунтується його наступна спеціальна підготовка; дати йому можливість орієнтуватися в основних фізичних ідеях, модельних підходах, та фізично грамотно їх використовувати; допомогти орієнтуватися в потоці науково-технічної інформації. створити рівень знань з фізики, який не дозволить майбутньому спеціалістові приймати імпульсивні, вольові та одночасно кричуще неграмотні та фізично небезпечні рішення, які ведуть до катастрофічних наслідків.
Завдання: Здатність особи розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідних наук і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Вивчення фізики передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення. ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК5. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК6. Здатність проведення досліджень на певному рівні. ЗК11. Здатність працювати в команді. фахові компетентності: ФК1. Здатність застосовувати типові аналітичні методи та комп'ютерні програмні засоби для розв'язування інженерних завдань галузевого машинобудування, ефективні кількісні методи математики, фізики, інженерних наук, а також відповідне комп'ютерне програмне забезпечення для розв’язування інженерних задач галузевого машинобудування. ФК2. Здатність застосовувати фундаментальні наукові факти, концепції, теорії, принципи для розв’язування професійних задач і практичних проблем галузевого машинобудування.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: РН1. Знання і розуміння засад технологічних, фундаментальних та інженерних наук, що лежать в основі галузевого машинобудування відповідної галузі. РН2. Знання та розуміння механіки і машинобудування та перспектив їхнього розвитку. РН6. Відшуковувати потрібну наукову і технічну інформацію в доступних джерелах, зокрема, іноземною мовою, аналізувати і оцінювати її. РН9. Обирати і застосовувати потрібне обладнання, інструменти та методи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Фізика (шкільний курс) Алгебра (шкільний курс) Геометрія (шкільний курс) Хімія (шкільний курс) Супутні і наступні навчальні дисципліни: Вища математика, частини 1,2 Комп’ютерні технології та програмування Теорія автоматичного керування Електроніка та схемотехніка
Короткий зміст навчальної програми: Курс фізики складається з 60 лекцій, 15 практичних та 60 лабораторних занять у II семестрі. Лекційний курс охоплює вісім розділів, в яких викладені фізичні основи механіки, молекулярної фізики і термодинаміки, електростатики, постійного струму, електромагнетизму, хвильової оптики, квантової природи випромінювання, елементів фізики твердого тіла. Лабораторні роботи у II семестрі виконуються в механіко-молекулярній лабораторії, в електричній і оптичній лабораторіях. В кінці IІ семестру студенти складають екзамен.
Опис: Курс загальної фізики призначений для ознайомлення студентів із наступними розділами фізики (механіка поступального та обертального руху, коливання і хвилі, молекулярна фізика і термодинаміка, електростатика, електромагнетизм, електричний струм, хвильова оптика, теплове випромінювання, атомна фізика) на університетському рівні складності, тобто із використанням методів вищої математики для отримання аналітичних описів складних фізичних процесів. Вивчення даного курсу включає виконання лабораторних робіт із наступним вивченням опрацювання результатів вимірювань, освоєнням за необхідності способів їх графічного представлення
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання 1. Опитування при допуску до лабораторних робіт (усно та за допомогою виконання письмових тестів ) 2. Опитування при захисті лабораторних робіт (усно та за допомогою виконання письмових тестів ) 3. Перевірка розрахунково-графічних робіт 4. Екзамен – письмова форма (питання та задачі – письмові відповіді, та тести онлайн). 5. Екзамен – усна компонента Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Поточний контроль (ПК): Лабораторні заняття: 1) 20 балів – за перевірку звітів про виконання лабораторних робіт, та правильні відповіді на контрольні запитання; РГР: 1) 10 балів за 10 розв’язаних задач до свого індивідуального номера завдання у ВНС; Самостійні роботи: 2) 10 балів за 10 правильних відповідей на тести до свого індивідуального номера завдання у ВНС; Максимальна оцінка за поточний контроль – 40 балів. Екзаменаційний контроль: Письмова компонента: 1) тестові запитання – 17 запитань, 2 бали кожне (правильна відповідь – 34 бали) 2) 2 задачі - 6 та 10 балів кожна (ручна перевірка надісланої відповіді) Усна компонента: Відповіді online на короткі теоретичні питання – 10 балів максимум. Час на підготовку до відповіді – не передбачений. Максимальна оцінка за екзамен – 60 балів. Максимальна оцінка за семестр ПК + ЕК 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100. Поточний контроль (ПК) – 40 (Лабораторні заняття: 20; Практичні заняття: 10; РГР: 10). Екзаменаційний контроль (ЕК) – 60 (Письмова компонента: 50; Усна компонента – 10). Разом за дисципліну (ПК+ЕК) – 100. Критерії оцінювання знань та вмінь студента за результатами вивчення навчального матеріалу модуля у 100-бальній шкалі та шкалі ECTS: • 100–88 балів – оцінка А (“відмінно”) виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу модуля, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; • 87–80 балів – оцінка В (“дуже добре”) виставляється за знання навчального матеріалу модуля вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; • 79–71 бал – оцінка С (“добре”) виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу модуля, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; • 70–61 бал – оцінка D (“посередньо”) виставляється за посередні знання навчального матеріалу модуля, малоаргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; • 60–50 балів – оцінка Е (“задовільно”) виставляється за слабкі знання навчального матеріалу модуля, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; • 49–26 балів – оцінка FX (“незадовільно”) з можливістю повторного складання екзамену виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; • 25–00 балів – оцінка F (“незадовільно”) з обов’язковим повторним вивченням модуля) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Поточний контроль (ПК): Лабораторні заняття: 1) 20 балів – за перевірку звітів про виконання лабораторних робіт, та правильні відповіді на контрольні запитання; РГР(КР): 1) 10 балів за 10 розв’язаних задач до свого індивідуального номера завдання у ВНС; Самостійні роботи: 2) 10 балів за 10 правильних відповідей на тести до свого індивідуального номера завдання у ВНС; Максимальна оцінка за поточний контроль – 40 балів. Екзаменаційний контроль: Письмова компонента: 1) тестові запитання – 17 запитань, 2 бали кожне (правильна відповідь – 34 бали) 2) дві задачі по 6 та 10 балів кожна (ручна перевірка надісланої відповіді) Усна компонента: Відповіді online на короткі теоретичні питання – 10 балів максимум. Час на підготовку до відповіді – не передбачений. Максимальна оцінка за екзамен – 60 балів. Максимальна оцінка за семестр ПК + ЕК 100 балів.
Рекомендована література: 1. І. Р. Зачек, І. Є. Лопатинський, Н.Т.Покладок Фізика для студентів спеціальності «Галузеве машинобудування». Посібник. - Львів: Видавнича фірма"Афіша", 2019. – 345 с. 2. Збірник задач з фізики : навч. посібник / І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, Н.Т.Покладок та ін.- Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 244 с 3. Збірник тестових завдань з фізики: навч. посібник для підготовки до модульних та семестрових контролів у 2 ч. / І. Є. Лопатинський, І. Р. Зачек, Ю. М. Білинський, В. М. Габа, Ф. М. Гончар, О. М. Горіна, С. П. Дубельт, І. Є. Мороз, Р. Я. Юречко, С. О. Юр’єв; за заг. ред. проф. Ю. Я. Бобала, проф. З. Г. Піха. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. Ч. 1. – 220 с. 4. Збірник тестових завдань з фізики: навч. посібник для підготовки до модульних та семестрових контролів у 2 ч. / І. Є. Лопатинський, І. Р. Зачек, Ю. М. Білинський, В. М. Габа, Ф. М. Гончар, О. М. Горіна, С. П. Дубельт, І. Є. Мороз, Р. Я. Юречко, С. О. Юр’єв; за заг. ред. проф. Ю. Я. Бобала, проф. З. Г. Піха. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. Ч. 2. – 184 с. 5. Лабораторний практикум з фізики. Ч. 1. Лабораторія механіки та молекулярної фізики: Навчальний посібник /Н.Т.Покладок у співавторстві. – Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка”, 2015. – 188 с. 6. Лабораторний практикум з фізики. Частина 2. Електрика і магнетизм – Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка”, 2006. – 2004 с. 7. Лабораторний практикум з фізики. Ч. ІІІ. Оптика та атомна фізика: Навч. посібник. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2006. – 264 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).