Основи моделювання технічних систем

Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.03.E.049
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Проектування машин та автомобільного інжинірингу
Лектор: професор Стоцько Зіновій Антонович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни - Оволодіння методами моделювання технічних систем і застосування їх при розробці нових технологічних процесів і проектуванні обладнання, при створенні і експлуатації систем керування вироб-ничими процесами.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним проде-монструвати такі результати навчання: 1. Знання науково-теоретичних основ методів моделювання; 2. Знання основних принципів побудови моделей; 3. Володіння методами побудови моделей детермінованих систем; 4. Володіння методами моделювання стохастичних систем; 5. Знання методів побудови регресивних моделей; 6. Знання методів моделювання систем масового обслуговування; 7. Вміння оптимізувати технологічні процеси на основі їх моделювання. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у сту-дентів компетентностей: загальних: Володіння сучасними методами і навиками розробки моделей технологіч-них процесів виробничого обладнання; фахових: Володіння практичними навиками використання розроблених моделей для розв’язування науково-дослідних і практичних задач.
Результати навчання: - ознайомитись з науково-теоретичними основами методів моделювання; - засвоїти основні принципи побудови моделей; - засвоїти методи побудови математичних моделей детермінованих, стохастичних керуючих систем; - засвоїти і вміти практично застосовувати методологію використання моделей для розв’язування науково-дослідних і практичних задач.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика, теорія ймовірностей і математична статистика; Інформатика, обчислювальні методи і програмування.
Короткий зміст навчальної програми: Поняття технічна і технологічна системи, технологічний процес і операція, модель. Класифікація моделей. Технологічні процеси як об’єкт моделювання. Принципи побудови моделей детермінованих систем. Побудова еквівалентних систем технічних об’єктів. Принципи побудови моделей стохастичних систем. Експериментально-статистичне моделювання. Моделювання одно- і багатовимірних процесів. Моделювання процесів масового обслуговування. Принципи побудови моделей систем керування. Моделювання процесів транспортного типу.
Опис: В процесі вивчення навчальної дисципліни, студенти пройдуть курс лекційних занять за темами: Поняття технічна і технологічна системи, виробничий процес, технологічний процес, модель, моделювання. Технологічні процеси як об’єкти моделювання. Класифікація моделей. Фізичне та математичне моделювання. Типи математичних моделей. Послідовність побудови математичних моделей. Принципи побудови моделей детермінованих систем. Побудова моделей технічних об’єктів. Моделювання технічних систем на основі теорії подібності. Метод аналізу розмірностей. Основні принципи побудови моделей стохастичних систем. Моделювання одномірних процесів. Кореляційна залежність. Розрахунок параметрів регресії. Врахування дії збурюючих факторів у моделях одномірних процесів. Моделювання багатовимірних процесів. Метод повного факторного експерименту. Оптимізація процесів на основі експериментально-статистичного моделювання. Моделювання процесів масового обслуговування. Графічний метод лінійного програмування. Моделювання процесів транспортного типу.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з практичних робіт, усне опитування (40%); підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, залік, письмово-усна форма).
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття - 10 балів. Індивідуальні заняття - 30 балів. Контрольна робота - 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. З.А. Стоцько. Моделювання технологічних систем. –Навчальний посібник. Видавництво Львівської політехніки, 2013 р. 2. В.Г. Струтинський. Математичне моделювання процесів та систем механіки. –Підручник, Житомир, ЖІТІ, 2001 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Основи моделювання технічних систем

Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.05.E.081
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Проектування машин та автомобільного інжинірингу
Лектор: професор Стоцько Зіновій Антонович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни - Оволодіння методами моделювання технічних систем і застосування їх при розробці нових технологічних процесів і проектуванні обладнання, при створенні і експлуатації систем керування вироб-ничими процесами.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним проде-монструвати такі результати навчання: 1. Знання науково-теоретичних основ методів моделювання; 2. Знання основних принципів побудови моделей; 3. Володіння методами побудови моделей детермінованих систем; 4. Володіння методами моделювання стохастичних систем; 5. Знання методів побудови регресивних моделей; 6. Знання методів моделювання систем масового обслуговування; 7. Вміння оптимізувати технологічні процеси на основі їх моделювання. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у сту-дентів компетентностей: загальних: Володіння сучасними методами і навиками розробки моделей технологіч-них процесів виробничого обладнання; фахових: Володіння практичними навиками використання розроблених моделей для розв’язування науково-дослідних і практичних задач.
Результати навчання: - ознайомитись з науково-теоретичними основами методів моделювання; - засвоїти основні принципи побудови моделей; - засвоїти методи побудови математичних моделей детермінованих, стохастичних керуючих систем; - засвоїти і вміти практично застосовувати методологію використання моделей для розв’язування науково-дослідних і практичних задач.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика, теорія ймовірностей і математична статистика; Інформатика, обчислювальні методи і програмування.
Короткий зміст навчальної програми: Поняття технічна і технологічна системи, технологічний процес і операція, модель. Класифікація моделей. Технологічні процеси як об’єкт моделювання. Принципи побудови моделей детермінованих систем. Побудова еквівалентних систем технічних об’єктів. Принципи побудови моделей стохастичних систем. Експериментально-статистичне моделювання. Моделювання одно- і багатовимірних процесів. Моделювання процесів масового обслуговування. Принципи побудови моделей систем керування. Моделювання процесів транспортного типу.
Опис: В процесі вивчення навчальної дисципліни, студенти пройдуть курс лекційних занять за темами: Поняття технічна і технологічна системи, виробничий процес, технологічний процес, модель, моделювання. Технологічні процеси як об’єкти моделювання. Класифікація моделей. Фізичне та математичне моделювання. Типи математичних моделей. Послідовність побудови математичних моделей. Принципи побудови моделей детермінованих систем. Побудова моделей технічних об’єктів. Моделювання технічних систем на основі теорії подібності. Метод аналізу розмірностей. Основні принципи побудови моделей стохастичних систем. Моделювання одномірних процесів. Кореляційна залежність. Розрахунок параметрів регресії. Врахування дії збурюючих факторів у моделях одномірних процесів. Моделювання багатовимірних процесів. Метод повного факторного експерименту. Оптимізація процесів на основі експериментально-статистичного моделювання. Моделювання процесів масового обслуговування. Графічний метод лінійного програмування. Моделювання процесів транспортного типу.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з практичних робіт, усне опитування (40%); підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, залік, письмово-усна форма).
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття - 10 балів. Індивідуальні заняття - 30 балів. Контрольна робота - 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. З.А. Стоцько. Моделювання технологічних систем. –Навчальний посібник. Видавництво Львівської політехніки, 2013 р. 2. В.Г. Струтинський. Математичне моделювання процесів та систем механіки. –Підручник, Житомир, ЖІТІ, 2001 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Основи моделювання технічних систем

Спеціальність: Галузеве машинобудування
Код дисципліни: 6.133.06.E.101
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Проектування машин та автомобільного інжинірингу
Лектор: професор Стоцько Зіновій Антонович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни - Оволодіння методами моделювання технічних систем і застосування їх при розробці нових технологічних процесів і проектуванні обладнання, при створенні і експлуатації систем керування вироб-ничими процесами.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним проде-монструвати такі результати навчання: 1. Знання науково-теоретичних основ методів моделювання; 2. Знання основних принципів побудови моделей; 3. Володіння методами побудови моделей детермінованих систем; 4. Володіння методами моделювання стохастичних систем; 5. Знання методів побудови регресивних моделей; 6. Знання методів моделювання систем масового обслуговування; 7. Вміння оптимізувати технологічні процеси на основі їх моделювання. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у сту-дентів компетентностей: загальних: Володіння сучасними методами і навиками розробки моделей технологіч-них процесів виробничого обладнання; фахових: Володіння практичними навиками використання розроблених моделей для розв’язування науково-дослідних і практичних задач.
Результати навчання: - ознайомитись з науково-теоретичними основами методів моделювання; - засвоїти основні принципи побудови моделей; - засвоїти методи побудови математичних моделей детермінованих, стохастичних керуючих систем; - засвоїти і вміти практично застосовувати методологію використання моделей для розв’язування науково-дослідних і практичних задач.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика, теорія ймовірностей і математична статистика; Інформатика, обчислювальні методи і програмування.
Короткий зміст навчальної програми: Поняття технічна і технологічна системи, технологічний процес і операція, модель. Класифікація моделей. Технологічні процеси як об’єкт моделювання. Принципи побудови моделей детермінованих систем. Побудова еквівалентних систем технічних об’єктів. Принципи побудови моделей стохастичних систем. Експериментально-статистичне моделювання. Моделювання одно- і багатовимірних процесів. Моделювання процесів масового обслуговування. Принципи побудови моделей систем керування. Моделювання процесів транспортного типу.
Опис: В процесі вивчення навчальної дисципліни, студенти пройдуть курс лекційних занять за темами: Поняття технічна і технологічна системи, виробничий процес, технологічний процес, модель, моделювання. Технологічні процеси як об’єкти моделювання. Класифікація моделей. Фізичне та математичне моделювання. Типи математичних моделей. Послідовність побудови математичних моделей. Принципи побудови моделей детермінованих систем. Побудова моделей технічних об’єктів. Моделювання технічних систем на основі теорії подібності. Метод аналізу розмірностей. Основні принципи побудови моделей стохастичних систем. Моделювання одномірних процесів. Кореляційна залежність. Розрахунок параметрів регресії. Врахування дії збурюючих факторів у моделях одномірних процесів. Моделювання багатовимірних процесів. Метод повного факторного експерименту. Оптимізація процесів на основі експериментально-статистичного моделювання. Моделювання процесів масового обслуговування. Графічний метод лінійного програмування. Моделювання процесів транспортного типу.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з практичних робіт, усне опитування (40%); підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, залік, письмово-усна форма).
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття - 10 балів. Індивідуальні заняття - 30 балів. Контрольна робота - 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. З.А. Стоцько. Моделювання технологічних систем. –Навчальний посібник. Видавництво Львівської політехніки, 2013 р. 2. В.Г. Струтинський. Математичне моделювання процесів та систем механіки. –Підручник, Житомир, ЖІТІ, 2001 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).