Історія державності, культури і техніки України
Спеціальність: Безпілотні літальні апарати
Код дисципліни: 6.134.01.O.005
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: Мельник Р. І., старший викладач
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна та загальні компетентності: здатність розв’язувати складні спеціалізовані та практичні задачі, пов’язані з розробкою, виробництвом та сертифікацією авіаційної та ракетно-космічної техніки, що передбачає застосування теорій та методів фізики, математики та інженерних наук, і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; використання інформаційних і комунікаційних технологій; здатність працювати у команді; здатність реалізовувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенство права, прав і свобод людини і громадянина в Україні; здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для відпочинку та ведення здорового способу життя.
Результати навчання: ПР04: вміння володіти засобами сучасних комунікаційних та комунікаційних технологій в обсязі, достатньому для навчання та професійної діяльності
ПР07: вміння формувати обгрунтовані оцінки дій державних органів, інших політичних інститутів із позицій загальнолюдських, демократичних цінностей, пріоритету прав і свобод людини та громадянина
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Українська мова за професійним спрямуванням
Короткий зміст навчальної програми: У контексті сучасних інтеграційних процесів в українському суспільстві вивчення студентами базових напрямів НУ «Львівська політехніка» навчальної дисципліни «Історія державності, культури і техніки України» передбачає набуття ними громадянської та соціокультурної компетентності як інтегративної якості світоглядного самовизначення особистості, забезпечуючи її професійну та громадянську самореалізацію у сучасному суспільстві. Важливою складовою курсу є проблеми як історії науки і технічної освіти, так і загалом технічного поступу, що забезпечує можливість майбутніх фахівців ознайомитися із здобутками минулих поколінь для гармонійного розвитку суспільства в контексті системи “природа-людина-техніка”. Наукові та технічні досягнення володіють унікальним потенціалом впливу на темпи розвитку людства, сприяє процесам трансформації суспільства, стимулює соціально-економічні зміни, що визначають вектор розвитку цивілізації. Підготовлені фахівці мають змогу отримати стале відчуття приналежності до національної спільноти, навчаються приймати самостійні рішення, здійснювати зважений вибір, прогнозувати розвиток науки і суспільства у майбутньому.
Опис: Територія, склад та ідентичність населення українських земель в історичній ретроспективі.
Ґенеза українського державотворення у середньовіччі і ранньомодерний час.
Суперечливі питання українського державотворення. Форми української державності в ХХ ст.
Людина і спротив тоталітарним режимам в ХХ ст.
Українські землі як частина європейського полікультурного простору в X-XIX ст.
Культурні процеси на українських землях в новітню добу.
Символічний простір міста та його культура.
Технічний розвиток на українських землях у давній період.
Розвиток науки і техніки на українських землях у друг. пол. ХІV–XVIII ст.
Промисловий переворот в Україні у ХІХ ст.
Розвиток науки й техніки в Україні наприк. ХІХ – перш. пол. ХХ ст.
Українські науково-дослідні інституції кін. ХІХ – перш. пол. ХХ ст. та їх роль у розвитку національної науки й технічної галузі.
Наукова й технічна галузі в Україні в 1920-1930-х рр. Досягнення і розробки українських вчених у роки Другої світової війни.
Розвиток науки й технічних галузей в Україні у друг. пол. ХХ – поч. ХХІ ст.
Історія Львівської політехніки як освітнього та наукового центру.
Методи та критерії оцінювання: Семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК) та виконання контрольного заходу (КЗ).
Критерії оцінювання результатів навчання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою:
поточний контороль - 35 балів (опитування, усні й письмові відповіді, аналітично-творчі завдання);
індивідуальне науково-дослідне завдання та його презентація (необов’язкова складова) - 10 балів;
екзаменаційний контроль - 55 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Доповідь. Максимальний бал - 5. Якісна характеристика виконаного завдання (підпункт оцінюється 1 балом): правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вміння формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Рецензування, опонування. Максимальний бал - 3. Якісна характеристика виконаного завдання (підпункт оцінюється 1 балом): правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань; вміння опонувати та рецензувати; вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії.
Доповнення. Максимальний бал - 1. Якісна характеристика виконаного завдання (підпункт оцінюється 1 балом): науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей
Рекомендована література: 1. Аксіоми для нащадків. Українські імена у світовій науці. – Львів, 1992.
2. Аркуша О., Кондратюк К., Мудрий М., Сухий О. Час народів. Історія України XIX століття. – Львів, 2016.
3. Бесов Л.М. Історія науки і техніки: 3-є вид., переробл. і доп. / Л.М. Бесов. – Xарків: НТУ ХПГ, 2004.
4. Бойко О. Історія України. – К., 2012.
5. Брехуненко В. Східна брама Європи. – К., 2014.
6. Бродель Ф. Матеріальна цивілізація, економіка і капіталізм, XV—XVIII ст. – Київ: Основи, 1997.
7. Буцко М. Відомі вчені Державного університету „Львівська політехніка”. – Львів, 1994.
8. Буцко М., Кипаренко В. Державний університет „Львівська політехніка”. – Львів, 1994.
9. Вербицька П.В та ін. Історія України: суспільство, культура, державність. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019.
10. Вертунов В.А. Нариси історії аграрної науки, освіти та техніки / В. А. Вертунов. – К.: Аграрна наука, 2006.
11. Від Реальної школи до Львівської політехніки: нариси з історії Львівської політехніки (1816—1918) / Упорядник О. В. Шишка; За ред. проф. Ю. Я. Бобала; Національний університет «Львівська політехніка», Науково-технічна бібліотека. — Львів: НУ „Львівська політехніка”, 2016.
12. Войтович Л. Князівські династії Східної Європи (кінець ІХ – початок XVI ст.): склад, суспільна і політична роль. – Львів, 2000.
13. Грицак Я. Нарис історії України. Формування модерної української нації ХІХ-ХХ ст. – К., 2019.
14. Грицак Я. Подолати минуле: глобальна історія України – Київ: Портал, 2021. – 432 с.
15. Денісов Я., Черевко М. Стан науково-технічної та інженерної думки в Україні у ІХ-ХІХ ст. – Львів, 1997.
16. З історії української науки і техніки: хрестоматія-посіб. / Співавт. – уклад.: В.І. Онопрієнко, А.А. Коробченко, О.Я. Пилипчук, С.П. Руда, Л.П. Яресько. – Київ: АН ВІН України, 1999.
17. Ісаєвич Я. Галицько-Волинська держава. – Львів, 1999.
18. Історія Академії наук України 1918-1993. – Київ, 1994.
19. Історія Львова. У трьох томах / Я. Ісаєвич, М. Литвин, Ф. Стеблій. Львів : Центр Європи, 2006.
20. Історія науки і техніки України / за ред. Дещинського Л. Є. – Львів: Видавництво „Растр-7”, 2011.
21. Історія української культури / За ред. І.Я.Хоми. – Львів, 2013.
22. Касьянов Г., Даниленко В. Сталінізм і українська інтелігенція. – Київ, 1991.
23. Конквест Р. Жнива скорботи. Радянська колективізація і голодомор. Київ: Либідь, 1993.
24. Кузьо І. В., Зінько Я. А., Ванькович Т.-Н. М. та ін. Теоретична механіка. Підручник для студентів Вищих навч. закл. – Харків: Фоліо. 2017.
25. Кульчицький С.В. Історичне місце української радянської державності. – К., 2002.
26. Михайличенко О.В. Історія науки і техніки – Суми : СумДПУ, 2013.
27. Львівська політехніка: litteris et artibus: [наукова діяльність ун-ту (до берез. 2010 р.)] / [Нац. ун-т "Львів. політехніка"]; [редкол.: Ю. Я. Бобало (голова) та ін.]. - Київ; Львів: Логос Україна, 2010.
28. Національний університет "Львівська політехніка": [історія та сучасність] / [Нац. ун-т "Львів. політехніка"]; [редкол.: Ю. Я. Бобало (голова) та ін.]. - Київ: Логос Україна, 2009.
29. Огурцов А.П. Історія світової науки і техніки: навч. посіб. – 2-е вид., перероблене / А.II. Огурцов, Л.М. Мамаев, В.В. Заліщук, С.X. Авраменко, В.А. Зінченко. – Київ, 2000.
30. Однороженко О. Українська (руська) еліта доби Середньовіччя і раннього Модерну: структура та влада. – К., 2011.
31. Онопрієнко В.І. Історія української науки: курс лекцій / В. Онопрієнко, В. Ткаченко. – К.: Варта, 2010.
32. Палій В.М. Національна Академія наук України. 1918-2008. Персональний склад / В.М. Палій, Ю.О. Храмов. – Київ: Фенікс, 2008.
33. Патриляк І.К. “Перемога або смерть”: український визвольний рух у 1939-1960-х рр. Львів: Часопис, 2012.
34. Плохій С. Брама Європи. Історія України від скіфських воєн до незалежності. – Харків, 2018.
35. Плохій С. Походження слов’янських націй. Домодерні ідентичності в Україні, Росії та Білорусі. – К., 2015.
36. Посацький Б. С. Простір міста і міська культура (на зламі ХХ – ХХІ ст.). Львів, 2007.
37. Сергійчук В. Що дала Україна світові / Володимир Сергійчук – Київ: ПП Сергійчук М.І., 2008.
38. Снайдер Т. Криваві землі: Європа поміж Гітлером та Сталіним: монографія. Київ: Грані-Т, 2011.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).