Історія державності, культури і техніки України
Спеціальність: Безпілотні літальні апарати
Код дисципліни: 6.134.01.O.005
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: Мельник Р. І., старший викладач
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна та загальні компетентності: здатність розв’язувати складні спеціалізовані та практичні задачі, пов’язані з розробкою, виробництвом та сертифікацією авіаційної та ракетно-космічної техніки, що передбачає застосування теорій та методів фізики, математики та інженерних наук, і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; використання інформаційних і комунікаційних технологій; здатність працювати у команді; здатність реалізовувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенство права, прав і свобод людини і громадянина в Україні; здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для відпочинку та ведення здорового способу життя.
Результати навчання: ПР04: вміння володіти засобами сучасних комунікаційних та комунікаційних технологій в обсязі, достатньому для навчання та професійної діяльності
ПР07: вміння формувати обгрунтовані оцінки дій державних органів, інших політичних інститутів із позицій загальнолюдських, демократичних цінностей, пріоритету прав і свобод людини та громадянина
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Українська мова за професійним спрямуванням
Короткий зміст навчальної програми: У контексті сучасних інтеграційних процесів в українському суспільстві вивчення студентами базових напрямів НУ «Львівська політехніка» навчальної дисципліни «Історія державності, культури і техніки України» передбачає набуття ними громадянської та соціокультурної компетентності як інтегративної якості світоглядного самовизначення особистості, забезпечуючи її професійну та громадянську самореалізацію у сучасному суспільстві. Важливою складовою курсу є проблеми як історії науки і технічної освіти, так і загалом технічного поступу, що забезпечує можливість майбутніх фахівців ознайомитися із здобутками минулих поколінь для гармонійного розвитку суспільства в контексті системи “природа-людина-техніка”. Наукові та технічні досягнення володіють унікальним потенціалом впливу на темпи розвитку людства, сприяє процесам трансформації суспільства, стимулює соціально-економічні зміни, що визначають вектор розвитку цивілізації. Підготовлені фахівці мають змогу отримати стале відчуття приналежності до національної спільноти, навчаються приймати самостійні рішення, здійснювати зважений вибір, прогнозувати розвиток науки і суспільства у майбутньому.
Опис: Територія, склад та ідентичність населення українських земель в історичній ретроспективі.
Ґенеза українського державотворення у середньовіччі і ранньомодерний час.
Суперечливі питання українського державотворення. Форми української державності в ХХ ст.
Людина і спротив тоталітарним режимам в ХХ ст.
Українські землі як частина європейського полікультурного простору в X-XIX ст.
Культурні процеси на українських землях в новітню добу.
Символічний простір міста та його культура.
Технічний розвиток на українських землях у давній період.
Розвиток науки і техніки на українських землях у друг. пол. ХІV–XVIII ст.
Промисловий переворот в Україні у ХІХ ст.
Розвиток науки й техніки в Україні наприк. ХІХ – перш. пол. ХХ ст.
Українські науково-дослідні інституції кін. ХІХ – перш. пол. ХХ ст. та їх роль у розвитку національної науки й технічної галузі.
Наукова й технічна галузі в Україні в 1920-1930-х рр. Досягнення і розробки українських вчених у роки Другої світової війни.
Розвиток науки й технічних галузей в Україні у друг. пол. ХХ – поч. ХХІ ст.
Історія Львівської політехніки як освітнього та наукового центру.
Методи та критерії оцінювання: Семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК) та виконання контрольного заходу (КЗ).
Критерії оцінювання результатів навчання: Рейтингове оцінювання за 100-бальною системою:
поточний контороль - 35 балів (опитування, усні й письмові відповіді, аналітично-творчі завдання);
індивідуальне науково-дослідне завдання та його презентація (необов’язкова складова) - 10 балів;
екзаменаційний контроль - 55 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Аксіоми для нащадків. Українські імена у світовій науці. – Львів, 1992.
2. Аркуша О., Кондратюк К., Мудрий М., Сухий О. Час народів. Історія України XIX століття. – Львів, 2016.
3. Бесов Л.М. Історія науки і техніки: 3-є вид., переробл. і доп. / Л.М. Бесов. – Xарків: НТУ ХПГ, 2004.
4. Бойко О. Історія України. – К., 2012.
5. Брехуненко В. Східна брама Європи. – К., 2014.
6. Бродель Ф. Матеріальна цивілізація, економіка і капіталізм, XV—XVIII ст. – Київ: Основи, 1997.
7. Буцко М. Відомі вчені Державного університету „Львівська політехніка”. – Львів, 1994.
8. Буцко М., Кипаренко В. Державний університет „Львівська політехніка”. – Львів, 1994.
9. Вербицька П.В та ін. Історія України: суспільство, культура, державність. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019.
10. Вертунов В.А. Нариси історії аграрної науки, освіти та техніки / В. А. Вертунов. – К.: Аграрна наука, 2006.
11. Від Реальної школи до Львівської політехніки: нариси з історії Львівської політехніки (1816—1918) / Упорядник О. В. Шишка; За ред. проф. Ю. Я. Бобала; Національний університет «Львівська політехніка», Науково-технічна бібліотека. — Львів: НУ „Львівська політехніка”, 2016.
12. Войтович Л. Князівські династії Східної Європи (кінець ІХ – початок XVI ст.): склад, суспільна і політична роль. – Львів, 2000.
13. Грицак Я. Нарис історії України. Формування модерної української нації ХІХ-ХХ ст. – К., 2019.
14. Грицак Я. Подолати минуле: глобальна історія України – Київ: Портал, 2021. – 432 с.
15. Денісов Я., Черевко М. Стан науково-технічної та інженерної думки в Україні у ІХ-ХІХ ст. – Львів, 1997.
16. З історії української науки і техніки: хрестоматія-посіб. / Співавт. – уклад.: В.І. Онопрієнко, А.А. Коробченко, О.Я. Пилипчук, С.П. Руда, Л.П. Яресько. – Київ: АН ВІН України, 1999.
17. Ісаєвич Я. Галицько-Волинська держава. – Львів, 1999.
18. Історія Академії наук України 1918-1993. – Київ, 1994.
19. Історія Львова. У трьох томах / Я. Ісаєвич, М. Литвин, Ф. Стеблій. Львів : Центр Європи, 2006.
20. Історія науки і техніки України / за ред. Дещинського Л. Є. – Львів: Видавництво „Растр-7”, 2011.
21. Історія української культури / За ред. І.Я.Хоми. – Львів, 2013.
22. Касьянов Г., Даниленко В. Сталінізм і українська інтелігенція. – Київ, 1991.
23. Конквест Р. Жнива скорботи. Радянська колективізація і голодомор. Київ: Либідь, 1993.
24. Кузьо І. В., Зінько Я. А., Ванькович Т.-Н. М. та ін. Теоретична механіка. Підручник для студентів Вищих навч. закл. – Харків: Фоліо. 2017.
25. Кульчицький С.В. Історичне місце української радянської державності. – К., 2002.
26. Михайличенко О.В. Історія науки і техніки – Суми : СумДПУ, 2013.
27. Львівська політехніка: litteris et artibus: [наукова діяльність ун-ту (до берез. 2010 р.)] / [Нац. ун-т "Львів. політехніка"]; [редкол.: Ю. Я. Бобало (голова) та ін.]. - Київ; Львів: Логос Україна, 2010.
28. Національний університет "Львівська політехніка": [історія та сучасність] / [Нац. ун-т "Львів. політехніка"]; [редкол.: Ю. Я. Бобало (голова) та ін.]. - Київ: Логос Україна, 2009.
29. Огурцов А.П. Історія світової науки і техніки: навч. посіб. – 2-е вид., перероблене / А.II. Огурцов, Л.М. Мамаев, В.В. Заліщук, С.X. Авраменко, В.А. Зінченко. – Київ, 2000.
30. Однороженко О. Українська (руська) еліта доби Середньовіччя і раннього Модерну: структура та влада. – К., 2011.
31. Онопрієнко В.І. Історія української науки: курс лекцій / В. Онопрієнко, В. Ткаченко. – К.: Варта, 2010.
32. Палій В.М. Національна Академія наук України. 1918-2008. Персональний склад / В.М. Палій, Ю.О. Храмов. – Київ: Фенікс, 2008.
33. Патриляк І.К. “Перемога або смерть”: український визвольний рух у 1939-1960-х рр. Львів: Часопис, 2012.
34. Плохій С. Брама Європи. Історія України від скіфських воєн до незалежності. – Харків, 2018.
35. Плохій С. Походження слов’янських націй. Домодерні ідентичності в Україні, Росії та Білорусі. – К., 2015.
36. Посацький Б. С. Простір міста і міська культура (на зламі ХХ – ХХІ ст.). Львів, 2007.
37. Сергійчук В. Що дала Україна світові / Володимир Сергійчук – Київ: ПП Сергійчук М.І., 2008.
38. Снайдер Т. Криваві землі: Європа поміж Гітлером та Сталіним: монографія. Київ: Грані-Т, 2011.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).