Загальний устрій безпілотних літальних апаратів

Спеціальність: Безпілотні літальні апарати
Код дисципліни: 6.134.01.O.011
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Авіаційна та виробнича інженерія
Лектор: Назар І.Б.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою курсу є: ознайомитись з класифікацією, характеристиками та сферами застосування БПЛА різного типу; засвоїти особливості конструкції БПЛА літакового та коптерного типу; розуміти особливості технологічного процесу виготовлення БПЛА та його основних складових елементів (з використанням 3D моделювання та друку); ознайомитись із програмним забезпеченням для проектування, виготовлення та діагностики БПЛА різного типу; оволодіти знаннями про українське та європейське законодавство у сфері БПЛА та основні вимоги до використання БПЛА.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово (ЗК01). - Здатність працювати у команді (ЗК05). - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями (ЗК08). фахові компетентності: - Здатність здійснювати розрахунки елементів авіаційної та ракетно-космічної техніки на міцність (ФК 4).
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - Володіти засобами сучасних інформаційних та комунікаційних технологій в обсязі, достатньому для навчання та професійної діяльності (РН04). - Володіти навичками самостійного навчання та автономної роботи для підвищення професійної кваліфікації та вирішення проблем в новому або незнайомому середовищі (РН06). - Дотримуватися вимог галузевих нормативних документів щодо процедур проектування, виробництва, випробування та (або) сертифікації елементів та об’єктів авіаційної та ракетно-космічної техніки на всіх етапах їх життєвого циклу (РН09). - Розуміти теоретичні принципи та практичні методи інструментального забезпечення взаємозамінності деталей авіаційної та ракетно-космічної техніки (РН20).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Дисципліни циклу загальної підготовки - Опір матеріалів. Аеродинаміка безпілотних літальних апаратів - Будівельна механіка.
Короткий зміст навчальної програми: Цей курс надає студентам комплексне розуміння безпілотних літальних апаратів (БПЛА), їх класифікації, характеристик та сфер застосування. Студенти ознайомляться з будовою та управлінням БПЛА різних типів, включаючи літакові та коптерні моделі. Особлива увага приділяється технологічному процесу виготовлення БПЛА, включаючи 3D моделювання та друк основних складових елементів. Курс також охоплює програмне забезпечення для проєктування, виготовлення, діагностики та керування БПЛА. Окремий модуль присвячений законодавству у сфері БПЛА, зокрема українському законодавству та світовим вимогам до використання БПЛА, а також європейському законодавству щодо БПЛА. Після завершення курсу студенти навчаться розрізняти різні типи БПЛА, розуміти їх основні характеристики та сфери застосування. Це дозволить їм визначати, який тип БПЛА найкраще підходить для конкретних завдань; студенти отримають знання про конструктивні особливості літакових БПЛА та навчаться управляти ними, використовуючи принципи навігації та стабілізації. Це допоможе їм ефективно експлуатувати літакові БПЛА в різних умовах; студенти ознайомляться з конструктивними особливостями коптерних БПЛА та навчаться управляти ними, забезпечуючи стабільність польоту. Це дозволить їм використовувати коптерні БПЛА для різних завдань, включаючи аерофотозйомку та моніторинг; студенти здобудуть інформацію та навички 3D моделювання та друку компонентів БПЛА, а також вибору матеріалів та технологій для їх виготовлення. Це дозволить їм самостійно розробляти та виготовляти безпілотні літальні апарати; студенти ознайомляться з основними програмними інструментами для проєктування, виготовлення, діагностики та керування БПЛА. Вони навчаться інтегрувати програмне забезпечення в процеси розробки та експлуатації БПЛА, що підвищить їх ефективність та надійність; студенти отримають знання про основні положення українського законодавства щодо БПЛА, а також міжнародні стандарти та вимоги до їх використання. Це дозволить їм працювати в рамках законодавства та дотримуватися всіх необхідних регуляторних вимог; студенти ознайомляться з регуляторними вимогами ЄС, процедурами сертифікації та реєстрації БПЛА в Європі. Це допоможе їм працювати на міжнародному рівні та відповідати європейським стандартам. Ці знання та вміння допоможуть студентам стати компетентними фахівцями у сфері безпілотних літальних апаратів, готовими до роботи в різних галузях, де використовуються БПЛА.
Опис: Класифікація, характеристика та сфери застосування БПЛА. Будова та управління БПЛА літакового та мультикоптерного типу Особливості технологічного процесу виготовлення БПЛА та його основних складових елементів (3D моделювання та друк) Програмне забезпечення для проєктування, виготовлення, діагностики та керування БПЛА. Законодавство у сфері БПЛА: українське законодавство та світові вимоги до використання БПЛА. Європейське законодавство щодо БПЛА
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист окремих пунктів практичної роботи в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення обчислень. 2. Проведення поточного експрес – контролю засобами віртуального навчального середовища або тестами, усним опитуванням, оцінкою активності та внесених пропозицій. 3. Захист лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою її виконання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Представлення та захист лабораторних робіт (40 балів); Поточний експрес – контроль (60 балів: описовий матеріал/презентація + усна компонента).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова 1. White Jon (ed.) The Drones Book (Книга про безпілотники). 13rd Edition. — Future Publishing Limited, 2023. — 134 p. 2. Abdelkader Mohamed, Koubaa A. (eds.) Unmanned Aerial Vehicles Applications: Challenges and Trends (Застосування безпілотних літальних апаратів: Виклики і тенденції). Springer, 2023. — 404 p. — (Synthesis Lectures on Intelligent Technologies). — ISBN 978-3-031-32037-8 3. Marshall D.M., Barnhart R.K. et al. Introduction to Unmanned Aircraft Systems. Second Edition. — London; New York: CRC Press 2016. — 395 p. — ISBN: 1482263939. Допоміжна 1. Теорія і практика застосування безпілотних літальних апаратів (дронів). – Київ. Видавництво "ЛІТЕРА". 2023р. 126с. (https://cutt.ly/keQVmQPz). 2. Бойові малорозмірні безпілотні літальні апарати з реактивною тягою: монографія / під ред. Академіка НАН України, д.т.н., проф. А.А. Халатова. – Дніпро: Ліра, 2023. – 144 с. 3. ДСТУ В 7371:2020 Техніка авіаційна державної авіації. Апарати літальні безпілотні. Основні терміни та визначення понять. Класифікація. – К.: УкрНДНЦ, 2021. – 21 с. 4. Тимочко О. І. Класифікація безпілотних літальних апаратів / О. І. Тимочко, Д. Ю. Голубничий, В. Ф. Третяк, І. В. Рубан // Системи озброєння і військова техніка. — 2007. — № 1. — С. 61-67. 5. Особливості застосування безпілотних літальних апаратів органами та підрозділами поліції: метод. рек. / А. А. Саковський, С. М. Науменко, С. І. Кравченко, І. М. Єфіменко та ін. Київ: Нац. акад. внутр. справ. 2022. 72 с. Інформаційні ресурси 1. Електронний навчально-методичний комплекс "Загальний устрій БПЛА (безпілотних літальних апаратів)" 134 – Авіаційна та ракетно-космічна техніка https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=17721. Укладачі: Назар І.Б.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).