Енергетичні установки БПЛА та їх агрегати

Спеціальність: Безпілотні літальні апарати
Код дисципліни: 6.134.01.O.027
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Авіаційна та виробнича інженерія
Лектор: Роман Зінько
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: - Базові знання про різні типи енергетичних установок, що використовуються в БПЛА, такі як двигуни згоряння внутрішнього та зовнішнього згоряння, електродвигуни, паливні елементи та інші. - Розуміння принципу роботи різних типів енергетичних установок, включаючи процеси згорання палива, перетворення електричної енергії та гідравлічного тиску. - Вміння аналізувати та оцінювати ефективність та надійність різних типів енергетичних установок, включаючи їх потужність, вагу, споживання палива та інші параметри. - Здатність до проектування та розробки енергетичних установок для БПЛА, включаючи вибір відповідних компонентів та визначення параметрів для досягнення відповідних вимог щодо потужності, маси та надійності. - Базові знання про різні агрегати, що використовуються в енергетичних установках БПЛА, такі як генератори, компресори та турбіни, та їх роль у функціонуванні енергетичної установки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані та практичні задачі, пов'язані з розробкою, виробництвом та сертифікацією авіаційної та ракетно-космічної техніки, що передбачає застосування теорій та методів фізики, математики та інженерних наук, і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. фахові компетентності: ФК 5. Здатність проектувати та здійснювати випробування елементів авіаційної та ракетно-космічної техніки, її обладнання, систем та підсистем. ФКС 1.1 Знання та здатність використання методів проектування різних типів силових установок та систем безпілотних літальних комплексів.
Результати навчання: ЗН 2 Знання і розуміння інженерних наук, які лежать в основі спеціалізації, на рівні, необхідному для досягнення інших результатів програми, у тому числі достатня обізнаність в їх досягненнях ЗН 6 Розуміння широкого міждисциплінарного контексту 134 Авіаційна та ракетно-космічна техніка УМ 1 Вміння виявляти, формулювати і вирішувати типові та складні й непередбачувані інженерні завдання і проблеми виробництва БПЛА, що включає збирання та інтерпретацію інформації (даних), вибір і використання відповідних обладнання, інструментів та методів, застосування інноваційних підходів та спеціалізованого програмного забезпечення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Технічна механіка, Ч.3 Термодинаміка і теплообмін Супутні і наступні навчальні дисципліни Конструкція та проектування БПЛА Основи проектування в АРКТ
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Енергетичні установки БПЛА та їх агрегати» передбачає вивчення процесів, програм керування та характеристик авіаційних двигунів різноманітних типів. Теорія авіаційних двигунів займає одне з ведучих місць в системі підготовки авіаційного інженера. Без знань теорії двигунів неможливе вивчення ряду інших спеціальних дисциплін, якісне проектування і грамотна експлуатація двигунів.
Опис: 1 Класифікація основних типів авіаційних двигунів 2 Поршневі двигуни. Загальні відомості 3 Принцип роботи двигуна 4 Система мащення 5 Система охолодження 6 Система запалення 7 Паливо. Паливо - повітряна суміш. Подача палива в двигун 8 Повітряний гвинт 9 Турбогвинтові двигуни 10 Турбореактивні двоконтурні двигуни 11 Турборакетні двигуни 12 Турбореактивні двигуни 13 Прямоточні реактивні двигуни 14 Ракетно-прямоточні двигуни. Ракетні двигуни на ядерному і электро-ядерном паливі 15 Ракетні двигуни на хімічному паливі( рідке або тверде) 16 Газотурбінні двигуни
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Поточний експрес-контроль засобами віртуального навчального середовища або усним опитуванням, тестами, оцінкою активності та внесених пропозицій. 2. Захист звітів до лабораторних робіт усним опитуванням теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень. 3. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається із завдань різних рівнів складності. 4. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист звітів до лабораторних робіт опитуванням теоретичного матеріалу за темою роботи (10) та методика проведення досліджень, письмові звіти до лабораторних (5) та практичних (20) робіт, поточний експрес-контроль засобами віртуального навчального середовища (10 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Брехов А.Ф., Павленко Г.В., Поляков А.Е. Выбор параметров и термодинамический расчет двухконтурных турбореактивных двигателей. Учебное пособие. Харьков. ХАИ, 1984-100с. 2. Термогазодинамический расчет газотурбинных двигателей и установок: Учебное пособие / Г.В. Павленко. – Харьков: Нац. аэрокосм. ун-т «Харьк. авиац. ин-т», 2007. – 63 с. 3. Газодинамический расчет осевого компрессора ГТД / Г.В. Павленко. – Учеб. пособие. – Харьков: Нац. аэрокосмический ун-т «Харьк. авиац. ин-т», 2002. – 57 с. 4. Газодинамический расчет осевой газовой турбины / Г.В. Павленко, А.Г. Волков – Учеб. пособие. – Харьков: Нац. аэрокосмический ун-т «Харьк. авиац. ин-т», 2007. – 75 с. 5. Методичні вказівки до виконання курсового проекту з дисципліни “Робочі процеси, конструкція, міцність і надійність авіаційних двигунів і агрегатів” для студентів спеціальності 7.090260 “Технологія будування авіаційних двигунів” усіх форм навчання / Укл. Сахно О.Г., Павленко Д.В., Сахнюк Н.В. – Запоріжжя: ЗНТУ. - 2004. – 58 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).