Системи управління бізнес-процесами
Спеціальність: Економіка
Код дисципліни: 6.051.01.E.91
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Воробець Степан Йосипович, к.е.н., доцент
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: 1. знання і розуміння економічних понять, наукових економічних теорій та методів;
2. знання в сфері економіки: економіки підприємства; економіки праці та управління персоналом;
3. знання та розуміння економічного механізму підприємства, організаційного забезпечення його функціонування, прийомів, методів та інструментів управлінського обліку, економічного аналізу, прогнозування, планування, економічного стимулювання, контролю;
4. Уміння збирати та обробляти дані, оцінювати отримані результати, приймати рішення та аргументовано їх захищати;
5. Уміння виконувати постановку та формалізацію економічних задач, розв’язувати їх з допомогою методів економіко-математичного моделювання та сучасних програмних засобів;
6. Уміння аналізувати та оцінювати ресурси, витрати, проекти, бізнес-процеси, бізнес-модель підприємства, фінансово-економічний стан та результати діяльності підприємства, економічний потенціал підприємства, соціально-економічний розвиток регіону, виявляти і використовувати резерви поліпшення показників діяльності;
7. уміння діагностувати зовнішнє середовище, визначати стратегію та формувати бізнес-модель підприємства, моделювати та контролювати бізнес-процеси;
8. уміння розробляти та впроваджувати в практику суб’єктів господарювання сучасні технології управління персоналом з дотриманням вимог законодавства України
9.здатність застосовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології для ефективного спілкування на професійному та суспільному рівнях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Потенціал і розвиток підприємства
Стратегія підприємства
Формування бізнес-моделі підприємства
Кореквізити:
Управління витратами
Управління проектами
Короткий зміст навчальної програми: Тема 1. Моделювання бізнес-процесів
1.1 Історичний аспект становлення процесного підходу до управління підприємством.
1.2 Поняття бізнес-процесу. Види бізнес-процесів.
1.3. Методологія опису бізнес-моделі підприємства. Основні етапи її реалізації.
1.4. Особливості методології структурного аналізу і проектування. Етапи створнння системи
1.5. SADT моделі як інтеграція функціональної моделі і моделі даних. Нотація IDEF0 моделювання функціональних моделей .
1.6 Технологічні ланцюжки, які керуються подіями. Функціонально – подієві діаграми.Особливості нотацій моделювання - IDEF3, EPC BPMN Основні конструктивні елементи в ЕРС –нотації – подія, функція, організаційна структурна одиниця, інформація, матеріали і ресурси, логічні звязки між елементами технологічного ланцюга.
Тема 2. Ланцюжки створення доданої вартості
2.1. Історичний аспект формування поняття – ланцюжок створення доданої вартості.
2.2. Основні види діяльності підприємства в контексті представлення його якланцюга створення доданої вартості.
2.3. Галузеві ланцюжки створення доданої вартості
2.4.Ланцюжки створення доданої вартості
2.5. Збалансована система показників (ЗСП).ЗСП як
система стратегічного управління. Основні проекції діяльності підприємства і їх критерії.
2.6.Фінансова проекція. ЇЇ сиситема цільових показників.
2.7. Ринкова проекція. ЇЇ сиситема цільових показників.
2.8. Проекція - внутрішні бізнес-процеси. Основні групи процесів, завдання управління ними і їх система цільових показників.
2.8.1. Виробничі процеси. Їх класифікація і система цільових показників.
2.8.2..Іноваційні процеси.Їх класифікація і система цільових показників.
2.8.3. Законодавчі і соціальні процеси. Їх класифікація і система цільових показників.
2.9. Проекція навчання і розвитку. Основні компоненти нематеріальних активів. Особливості їх оцінювання.Людський капітал. Профілі компетенцій.
Тема 3. Поопераційний облік витрат. Методики функціонально-вартісногоаналізу (ФВА)
3.1. Недоліки традиційних методів калькуляції. Причини появи поопераційного обліку витрат та історія його створення.
3.2. Основні поняття пов'язані з калькуляцією: об'єкти витрат, прямі і накладні витрати.
3.3. Основні поняття поопераційного обліку витрат: ресурси, операції (їх класифікацією).
3.4.Порівняння технології розподілу витрат в традиційних методах калькуляції і поопераційного обліку витрат.
3.5. Приклад калькуляції традиційним методом і методом поопераційного обліку витрат.
3.6. Призначення функціонально-вартісного аналізу і його реалізація в AllFusion Process Modeler.
3.7. Технологія проведення ФВА в системі AllFusion Process Modeler.
Тема 4. Виконавські бізнес-процеси.
4.1. Історичний контекст появи поняття виконавські бізнес-процеси і СУБП і АР
4.2. Поняття бізнес-процесу і екземпляра бізнес-процеса, структури зберігання даних.
• 4.3. Рівні (перспективи) формального визначення виконавського бізнес-процесу.
4.3.1.. Перспектива потоку управління (control-flow perspective).
4.3.2. Перспектива даних (data perspective)
4.3.3. Перспектива ресурсів (resource perspective)
4.3.4. Перспектива операцій (operational perspective)
Тема 5. Системи управління бізнес-процесами і адміністрування регламентів (СУБП і АР)
5.1.СУБП і АР і їх основная задача
5.2.Компоненты СУБП і АР.
5.3.Работа користувачів і компонентів СУБП і АР
5.4.Особливості інтерфейсу системи RunaWFE.
Тема 6. Стандарти и концепції, які використовуються в СУБПиАР
6.1.Графічні нотації BPMN и UML Activity Diagram
6.2.Базові елементи нотації для представлення перспективи управління потоком – вузли-дії і маршрутні вузли.
6.3.Механізм заміщення виконавців завдань. Визначення ролей виконавців процесів. Механізм ініціювання ролі як узагальнене поняття функції і особливості його реалізації в RunaWFE
6.4.Концепція ботів и бот-станцій і особливості їх реалізації в СУБП і АР
7.Інтерфейс системи RunaWFE
7.1. Основні компоненти системи.
7.2 Робота з браузером системи і особливості його Web-інтерфейсу.
7.3. Визначення користувачів системи і їх повноважень.
7.4 Створення нового проекту і визначення в ньому бізнес-процесу і його основних властивостей. Визначення схеми бізнес-процесу і його ролі.
7.5. Визначення форми властивостей бізнес-процесіві власників повноважень його визначення.
7.6. Технологія запуску на виконання бізнес-процесу
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (лабораторні і контрольні роботи) - 62 :
1 .Захист лабораторної роботи №1 . Побудова моделі основних бізнес-процесів ланцюжка створення доданої вартості з використанням програмної платформи AllFussion Process modeler - 12
2. Захист лабораторної роботи №2 Реалізація імітаційної моделі технологічного ланцюжка основних процесів створення доданої вартості на підприємстві у системі імітаційного моделювання Arrena - 14
3.Захист лабораторної роботи №3 Вивчення перспектив потоку управління в СУБП і АР RUNA WFE - 6
4. Захист лабораторної роботи №4 . Вивчення перспектив ресурсів в СУБП і АР RUNA WFE - 6
5. Захист лабораторної роботи №5 Вивчення перспектив даних в СУБП і АР RUNA WFE - 6
6. Захист лабораторної роботи №6 Лабораторна робота №4. Вивчення перспектив операцій в СУБП і АР RUNA WFE - 6
7.Захист лабораторної роботи №7 Лабораторна робота №5. Робота с MS Word-ботом в СУБП і АР RUNA WFE - 6
8. Захист лабораторної роботи №8 Лабораторна робота №6. Робота с MS Excel-ботом в СУБП і АР RUNA WFE - 6
Тестовий котроль №1 - 18
Тестовий котроль №2 - 20
Рекомендована література: 1. Реалізація процесної моделі однієї з функціональних підсистем підприємства «Ізумруд» (виробництво морозива)з використанням нотаціі моделювання ІDEF0 у середовищі програмної системи AllFusionProcessModelerv. / Укл. Воробець С. Й. та ін. Львів, НУ «Львівська політехніка», 2016.
2. Моделированиебизнес-процессов с BPwin 4.0. С. В. Маклаков. Москва * "ДИАЛОГМИФИ"* 2016.
3. Теорія та практика моделювання бізнес-процесів : монографія. В. С. Пономаренко, С. В. Мінухін, С. В. Знахур. Вид. ХНЕУ, 2017. – 244 с.
4. Бизнес-процессы. Инструменты совершенствования. Андерсен Б. — М.: РИА «Стандарты и качество», 2018.