Фінансовий менеджмент

Спеціальність: Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)
Код дисципліни: 7.073.01.O.005
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: кандидат економічних наук, доцент Таранський І.П.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни “Фінансовий менеджмент” є формування системи знань з питань управління фінансами суб'єктів господарювання, вибору управлінських рішень відповідно до ринкових ситуацій, розроблення тактики і стратегії їх фінансового забезпечення.
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі та проблеми у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачають проведення досліджень та/або здійснення інновацій за невизначеності умов і вимог ЗК1. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні ЗК2. Здатність до спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності) ЗК3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій ЗК4. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети ЗК6. Здатність генерувати нові ідеї (креативність) ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу Спеціальні (фахові, предметні) компетентності спеціальності: СК1. Здатність обирати та використовувати концепції, методи та інструментарій менеджменту, в тому числі у відповідності до визначених цілей та міжнародних стандартів СК2. Здатність встановлювати цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими організація визначає подальші напрями розвитку, розробляти і реалізовувати відповідні стратегії та плани СК4. Здатність до ефективного використання та розвитку ресурсів організації СК5. Здатність створювати та організовувати ефективні комунікації в процесі управління СК7. Здатність розробляти проекти, управляти ними, виявляти ініціативу та підприємливість СК8. Здатність використовувати психологічні технології роботи з персоналом СК9. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію СК10. Здатність до управління організацією та її розвитком.
Результати навчання: ПРН1. Критично осмислювати, вибирати та використовувати необхідний науковий, методичний і аналітичний інструментарій для управління в непередбачуваних умовах ПРН2. Ідентифікувати проблеми в організації та обґрунтовувати методи їх вирішення ПРН3. Проектувати ефективні системи управління організаціями ПРН6. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність ПРН12. Вміти делегувати повноваження та керівництво організацією (підрозділом) ПРН13. Вміти планувати і здійснювати інформаційне, методичне, матеріальне, фінансове та кадрове забезпечення організації (підрозділу) ПРНС 1. Продемонтсрувати поглибоені знання та розуміння класичних і сучасних підходів до менеджменту організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності), принципів, законів, технології, методів менеджменту організацій, процесу прийняття управлінських ріщень, стилів лідерства та керівництва, особливостей розвязання конфліктів в процесі вирішення завдань професійної діяльності. ПРНС 2. Здатність використовувати професійно-профільовані знання й практичні навички з менеджменту, маркетингу, фінансів, логістики, економіки для ефективного управління субєктами господарювання в умовах ринкової економіки. КОМ 1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. КОМ 2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію, використовуючи іноземні мови у професійній діяльності. АіВ1. Управління компексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах. АіВ2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інформаційні системи і технології в управлінні організацією Інфраструктура малого та середнього бізнесу
Короткий зміст навчальної програми: Теоретичні та організаційні основи фінансового менеджменту. Системи забезпечення фінансового менеджменту та аналіз фінансової звітності. Методичні основи прийняття рішень у фінансовому менеджменті. Управління активами. Управління капіталом і вартістю підприємства. Управління прибутком підприємства. Управління інвестиціями. Управління грошовими потоками на підприємстві. Управління фінансовими ризиками. Антикризова політика підприємства.
Опис: 1. Теоретичні та організаційні основи фінансового менеджменту 2. Системи забезпечення фінансового менеджменту та аналіз фінансової звітності. 3. Методичні основи прийняття рішень у фінансовому менеджменті. 4. Управління активами 5. Управління капіталом і вартістю підприємства 6. Упраління прибутком підприємства 7. Управління інвестиціями 8. Упраління грошовими потоками на підприємстві 9. Управління фінансовими ризиками 10. Антикризова політика підприємства
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40%): робота на лабораторних роботах. Підсумковий контроль (60%, екзамен). 1. Поточний контроль роботи студента: - оцінювання знань студентів на практичних заняттях (оцінювання виконання ситуаційних вправ та завдань під час заняття; оцінювання участі в дискусіях, підведеннях підсумків з питань, що розглядаються на практичному занятті); - оцінювання виконання контрольних робіт (правильність обчислень, коректність висновків та рекомендацій; правильність, повнота та лаконічність відповіді під час захисту роботи) – для студентів заочної форми навчання. 2. Екзаменаційний контроль: оцінювання знань студентів на екзамені, що передбачає письмову та усну компоненту. Письмова компонента: - завдання 1-го рівня – тести; - завдання 2-го рівня – розкрити зміст поняття, дати визначення, встановити його характерні ознаки; - завдання 3-го рівня – розв’язати задачі чи дати відповідь на ситуаційну вправу. Усна компонента: - усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: За кожну лабораторну роботу для студентів максимально виставляється по 6 балів (у курсі передбачено 4 лабораторні роботи). За правильність виконання кожної контрольної роботи студентів заочної форми навчання максимально виставляється по 6 балів, а за її захист – максимально 4 бали. При написанні контрольної роботи № 1 згідно варіанту за висвітлення теоретичних питань максимально виставляється по 1,5 бали (два теоретичні питання), за ситуаційну вправу (або задачу) – 3 бали. При написанні контрольної роботи № 2 згідно варіанту за тестове питання виставляється по 0,5 бали (вісім тестів), за ситуаційну вправу – 2 бали. Зокрема, при оцінюванні повноти відповідей при розгляді проблемних питань теми чи ситуаційних завдань, відповідей при захисті контрольних робіт: на 100 % оцінюється відповідь, яка характеризує глибоке розуміння сутності студентом проблематики, передбачає опрацювання додаткової інформації та засвідчує високий рівень засвоєння теоретичного матеріалу та подання оригінальних пропозицій чи рішень; на 75 % оцінюється відповідь, яка характеризує достатній рівень засвоєння студентом теоретичного матеріалу, передбачає подання стандартних пропозицій чи рішень; на 50 % оцінюється відповідь, яка характеризує достатній рівень засвоєння студентом теоретичного матеріалу, проте відповідь неповна за змістом або має окремі неточності в формулюваннях чи передбачає подання пропозицій чи рішень, які є недостатньо обґрунтованими; на 25 % оцінюється відповідь, яка свідчить про низький рівень знання студентом матеріалу і розкриває зміст питання менше, ніж на 50% чи передбачає подання необґрунтованих пропозицій чи рішень. Оцінювання результатів розв’язання задачі відповідно до еталонних розв’язків здійснюється за такими критеріями: 100 % – завдання повністю відповідає еталонному розв’язанню, методично правильно оформлене з належними стислими поясненнями проведених розрахунків, з висновками, студент може ґрунтовно пояснити отримані результати; 75 % – завдання виконано повністю, але припущено незначних неточностей у розрахунках або у оформленні, відсутні стислі пояснення проведених розрахунків; 50 % – завдання виконано не менш як на 50% за умови належного оформлення; наявні окремі неточності у використанні розрахункових формул, помилки у визначенні проміжних й кінцевих результатів, студент недостатньо обґрунтовано може пояснити отримані результати;. 25 % – невірно розв’язане завдання або розв’язане менше, ніж на 50%, у розв’язку наведені окремі формули та здійснені вибіркові розрахунки.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Господарський кодекс України від 16 січня 2003 р. № 436-IV (зі змінами та доповненнями) // Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=436-15. 2. Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. №996-ХIV // Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14. 3. Закон України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 №514-VI // Відомості Верховної Ради України. 2018. № 50-51. 4. Національне Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»: Затв. наказом Міністерства фінансів України від 07 лютого 2013 р. № 73 і зареєстровано Міністерством юстиції України 28 лютого 2013 р. за № 336/22868 (із змінами та доповненнями). 5. Податковий кодекс України: Закон України від 02.12.2010р. № 2755-VI // 6. Базілінська О.Я. Фінансовий аналіз: теорія та практика: Навчальний посібник для студентів ВУЗ. К.: ЦУЛ, 2019. 328 с. 7. Жигалкевич Ж.М., Кам’янська О.В. Фінансовий менеджмент: навч. посіб. для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 073 «Менеджмент». Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. 214 с. 8. Крикавський Є. Економіка і фінанси підприємств: Навч.посібник // Крикавський Є.В., Люльчак З.С. — Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. — 696 с. 9. Партин Г.О., Селюченко Н.Є. Фінансовий менеджмент: підручник – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 388с. 10. Фінансовий менеджмент: навч. посібник / Скаско О.І., Майор О.В., Тимчишин- Чемерис Ю.В., Нашкерська М.М., Виклюк М.М., Килин О.В., Атаманчук З.А., Свелеба Н.А. Львів: Растр-7, 2018. 416 с. Допоміжна 1. Мних Є.В., Барабаш Н.С. Фінансовий аналіз: підручник. К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2014. 536 с. 2. Момот Т.В. Фінансовий менеджмент: Навч. посіб. / [Момот Т.В., Безугла В.О., Тараруєв Ю.О. та ін.] За ред. Момот Т.В. — К.: Центр учбової літератури, 2011. — 712 с. 3. Пазинич В.І. Фінансовий менеджмент [Текст]: навч. посібник / В.І. Пазинич, А.В. Шулешко. – К.: Центр учбової літератури, 2011. – 408 с. 4. Шелудько, В. М. Фінансовий менеджмент: підручник / В. М. Шелудько. Київський нац. ун-т. — 2-ге вид., стер. — Київ: Знання, 2013. — 375 с. Інформаційні ресурси 1. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: http://www.zakon.rada.gov.ua/. 2. Офіційний сайт Урядового порталу. URL: http://www.kmu.gov.ua/. 3. Офіційний сайт Міністерства фінансів України. URL: http://www.minfin.gov.ua/. 4. Офіційний сайт Віртуального університету Міністерства фінансів України. URL: http://edu.minfin.gov.ua/Pages/Default.aspx. 5. Офіційний сайт Академії фінансового управління Міністерства фінансів України. URL:: http://ndfi.minfin.gov.ua/. 6. Офіційний сайт Державної казначейської служби України. URL: http://treasury.gov.ua/main/uk/index 7. Офіційний сайт Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. URL: http://www.me.gov.ua/ 8. Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/. 9. Офіційний сайт Журналу «Урядовий кур'єр» . URL: http://www.ukurier.gov.ua/. 10. Офіційний сайт Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського . URL: http://www.nbuv.gov.ua/. 11. Офіційний сайт Львівської національної бібліотеки України ім. В. Стефаника. URL: http://www.lsl.lviv.ua/. Безкоштовні онлайн-курси з «Фінансового менеджменту»: 1) Ресурс Прометеус. Курс «Фінансовий менеджмент»: https://prometheus.org.ua/course/course-v1:NAUKMA+101+2014_T2 2) Ресурс Сoursera. Курс «Вступ до фінансового обліку»: https://www.coursera.org/learn/wharton-accounting 3) Ресурс Stud-point. Курс «Finance&Audit School»: https://stud-point.com/video-courses/finance-audit-school/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).