Прогнозування економічних процесів

Спеціальність: Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)
Код дисципліни: 7.073.01.E.021
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Менеджмент організацій
Лектор: к.е.н., доцент Войцеховська Юлія Вікторівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання даної дисципліни є вивчення магістрами основ аналізу та прогнозування економічних процесів, забезпечення розвитку самостійного логічного мислення студентів у цій галузі знань, а також формування у студентів навиків практичного використання після закінчення університету набутих знань з дисципліни у своїй науковій діяльності або в управлінській роботі на промислових підприємствах чи в сервісних організаціях.
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачають проведення досліджень та/або здійснення інновацій за невизначеності умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК): ЗК3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій. ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Фахові компетентності (ФК): СК6. Здатність формувати лідерські якості та демонструвати їх в процесі управління людьми. СК9. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, приймати ефективні управлінські рішення та забезпечувати їх реалізацію. ФКС2.1.1. Уміння прогнозувати рівень економічних показників організації, впроваджувати технології внутрішньо фірмового прогнозування для планування потенціалу організації, її маркетингу, збуту, бюджетів.
Результати навчання: ПРН1. Мати навички прийняття, обґрунтування та забезпечення реалізації управлінських рішень в непередбачуваних умовах, враховуючи вимоги чинного законодавства, етичні міркування та соціальну відповідальність ПРН2. Застосовувати спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні системи для вирішення задач управління організацією ПРН3. Демонструвати лідерські навички та вміння працювати у команді, взаємодіяти з людьми, впливати на їх поведінку для вирішення професійних задач; ПРН4. Продемонструвати поглиблені знання та розуміння класичних і сучасних підходів до менеджменту організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності), принципів, законів, технології, методів менеджменту організацій, процесу прийняття управлінських рішень, стилів лідерства та керівництва, особливостей розв'язання конфліктів в процесі вирішення завдань професійної діяльності; ПРН5. Ухвалювати обґрунтовані стратегічні маркетингові рішення, поєднувати різноманітні економіко-математичні методи та моделі планування, організування та оцінювання результативності господарської діяльності підприємств і організацій; ПРН6. Поєднувати різні економіко-математичні методи та моделі аналізування та оцінювання ризиків господарської діяльності, приймати управлінські рішення та розробляти заходи зниження їхнього впливу на ефективність підприємства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: -. кореквізити: Інфраструктура малого та середнього бізнесу, Виконання магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює теоретичні і практичні аспекти прогнозування економічних процесів. Лекційний матеріал дозволяє оволодіти методикою дослідження та прогнозування економічних процесів, систематизує і розширює теоретичні знання з дисципліни. Лабораторні заняття спрямовані на формування вмінь та навичок роботи з пакетами прикладних програм та прогнозуванню соціально-економічних явищ шляхом індивідуального виконання студентом відповідно сформульованих завдань. Для самостійної роботи студента розроблені методичні рекомендації з переліком питань для самостійного опрацювання.
Опис: Предмет і завдання дисципліни. Методологічні основи прогнозування економічних процесів. Види та призначення прогнозів. Поточний стан прогнозування в Україні. Структура прогнозування розвитку національної економіки. Логіка розробки прогнозу. Види кривих підгонки, методи їх знаходження. Коефіцієнт детермінації та інші способи оцінки моделей прогнозування.Статистичні методи прогнозування. Екстраполяція тенденції на основі динамічних рядів. Метод прогнозування «екс-пост» з використанням аналітичних показників рядів динаміки. Методи верифікації прогнозів, виявлення помилок у прогнозуванні. Прогнозування економічних процесів з врахуванням сезонної складової. Індекс сезонності, метод додавання, метод множення. Експертні методи прогнозування, їх види. Метод «мозкового штурму», метод круглого столу, метод Дельфі. Трендвотчинг – новий напрямок у бізнесі. Вибір варіантів управлінських рішень з застосуванням елементів прогнозування.
Методи та критерії оцінювання: Методи навчання і викладання: Лекційні та лабораторні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу, самостійна робота. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо, Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: поточний контроль: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (45 балів); підсумковий контроль (екзамен: письмова форма (55 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Войцеховська Ю.В., Новаківський І.І. Основи статистичного прогнозування економічних процесів: навч. посібник / Ю.В.Войцеховська, І.І.Новаківський. – Львів: Видавництво «Новий Світ – 2000», 2020. – 200 с. 2. Геєць В. М. Моделі і методи соціально-економічного прогнозування : підручник / В. М. Геєць, Т. С. Клебанова, О. І. Черняк та ін. – Х. : ВД "ІНЖЕК", 2005. – 396 с. 3. Галущак М. П., Галущак О. Я., Кужда Т. І. Прогнозування соціально-економічних процесів: навчальний посібник для економічних спеціальностей. – Тернопіль: ФОП Паляниця, 2021. – 160 с. 4. Прогнозування економічних і соціальних процесів: навч. посіб. /І.В. Буртняк, Г.П. Малицька; 2019. – 131 с. 5. Войцеховська Ю.В. Методичні вказівки для виконання лабораторних робіт з дисципліни “Прогнозування економічних процесів” для студентів спеціалізації 073.1 “Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)”. 6. Войцеховська Ю.В. Методичні рекомендації для самостійного вивчення дисципліни “Прогнозування економічних процесів” для студентів спеціалізації 073.1 “Менеджмент організацій і адміністрування (за видами економічної діяльності)”. 7. Грабовецький Б. Є. Економічне прогнозування і планування : навч. посібн. / Б. Є. Грабовецький. – К. : Центр навчальної літератури, 2003. – 188 с. 8. Сайт Державного комітету статистики України. – Режим доступу : www.ukrstat.gov.ua. 9. Сайт Національного банку України. – Режим доступу : www.bank. gov.ua. 10. Cайт ПФТС. – Режим доступу : http://pfts.ua/.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).