Маркетингова основа соціального підприємництва, співробітництва громад і державно-приватного партнерства
Спеціальність: Територіальний маркетинг
Код дисципліни: 7.075.11.O.003
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіки і маркетингу
Лектор: Доктор економічних наук, Старший дослідник, доцент кафедри ЕКМ
Попадинець Назарій Миколайович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей:
загальних:
Здатність приймати обґрунтовані рішення.
Навички міжособистісної взаємодії.
Здатність розробляти проєкти і управляти ними.
Результати навчання: ПР1. Знати і вміти застосовувати у практичній діяльності сучасні принципи, теорії, методи і практичні прийоми маркетингу
ПР2. Вміти адаптовувати і застосовувати нові досягнення в теорії та практиці маркетингу для досягнення конкретних цілей і вирішення задач ринкового суб’єкта.
ПР6. Вміти підвищувати ефективність маркетингової діяльності ринкового суб’єкта на різних рівнях управління, розробляти проекти у сфері маркетингу та управляти ними
ПР8. Використовувати методи міжособистісної комунікації в ході вирішення колективних задач, ведення переговорів, наукових дискусій у сфері маркетингу
ПР10. Обґрунтовувати маркетингові рішення на рівні ринкового суб’єкта із застосуванням сучасних управлінських принципів, підходів, методів, прийомів
ПР12. Здійснювати діагностування та стратегічне і оперативне управління маркетингом для розробки та реалізації маркетингових стратегій, проєктів і програм
ПР18. Застосовувати педагогічні технології та проводити заняття з фахових навчальних дисциплін відповідно до чинного законодавства
ПР19. Вміти використовувати інструменти територіального маркетингу та застосовувати їх у формуванні маркетингових стратегій територіальних громад
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Територіальний маркетинг, Регіональна економіка, Просторова економіка, Стратегічний маркетинг.
Кореквізити: Економіка управління підприємством, Емоційний інтелект керівника, Маркетинг фінансових послуг,
Матеріальна та фінансова основа територіальних громад
Короткий зміст навчальної програми: Предметом вивчення навчальної дисципліни «Маркетингова основа соціального підприємництва, співробітництва громад і державно-приватного партнерства» є теоретичні та практичні засади планування соціально-економічного розвитку територіальних громад, з акцентом на дослідження розвитку економічних суб’єктів господарювання в межах територіальних громад.
Дисципліна «Маркетингова основа соціального підприємництва, співробітництва громад і державно-приватного партнерства» є обов’язковою дисципліною в системі фахової підготовки магістрів. Курс спрямований на формування системи знань у здобувачів, які сприятимуть зростанню економічного потенціалу на регіональному і локальному рівнях за умови знаходження дієвих механізмів та інструментів маркетингу. Студенти зможуть вміло використовувати сучасну інформацію і методи досліджень, самостійно працювати у територіальних громадах, приймати рішення і опрацьовувати проєкти у сфері інвестиційної діяльності, іміджу та бренду територій. Здобувачі спеціальності «Маркетинг» отримають теоретичні знання, методичні і практичні навички щодо застосування механізмів та інструментів стосовно комплексного підходу формування стратегічних напрямів розвитку економіки на локальному територіальному рівні, а також можливостей їх втілення через проєкти, завдання і заходи соціального підприємництва.
Опис: 1. Поняття соціального підприємництва, основні підходи до його визначення у територіальних громадах. Сутність соціального підприємництва. Історія розвитку соціального підприємництва, міжнародний та український досвід. Мета, візія та місія соціального підприємництва. Сфери застосування діяльності соціального підприємництва у громадах. Законодавчі аспекти соціального підприємництва.
2. Процес втілення та застосування механізмів соціального підприємництва. Формування ідеї соціального підприємництва. Організація підприємницької діяльності на підприємствах, в установах та організаціях, що займаються соціальним підприємництвом. Організація поточної діяльності, у тому числі вирішення проблем безробіття, соціального захисту, громадського залучення.
3. Бізнес-моделювання у соціальному підприємництві. Сутність бізнес-моделювання. Характеристика окремих видів бізнес-моделей. Інструменти для складання бізнес-моделі.
4. Маркетинг у соціальному підприємництві. Роль маркетингу у соціальному підприємництві. Проведення маркетингових досліджень у сфері соціального середовища та підприємництва. Відмінності маркетингу у комерційній діяльності та маркетингу у соціальному підприємництві.
5. Особливості елементів маркетингового комплексу у соціальному підприємництві. Товарна політика, соціальна цінність та її вимірювання (якісний аспект). Цінова політика: комерційна складова та споживча вартість. Політика комунікацій та розподілу. Політичний та громадський вплив на формування маркетингу у соціальному підприємництві. Фінансова складова у соціальному підприємництві.
6. Інвестування у соціальному підприємництві. Типологія інвесторів, їх мета та результативні очікування. Інвестиційний процес, стимулювання органів місцевого самоврядування для залучення інвестицій. Види інвестицій, джерела інвестування.
7. Поняття грантів, їх роль в соціальному підприємництві. Поняття та види грантів, грантові проєкти. Міжнародні та національні джерела грантових ресурсів. Основні вимоги та характеристика заявок на отримання грантів. Використання грантових ресурсів, звітність та контроль.
8. Поняття релокації підприємств у період воєнного стану та соціальне значення цього процесу. Релокація підприємств – як вимушена дія для захисту і збереження соціально-економічного потенціалу територій. Повноваження органів місцевого самоврядування та сприяння релокації підприємств із зони бойових дій: соціальна складова. Економічна складова результатів релокації підприємств у територіальних громадах. Екологічна та безпекова складова релокації у територіальних громадах.
9. Соціальне підприємництво та співробітництво територіальних громад. Законодавча основа співробітництва територіальних громад. Форми співробітництва. Джерела фінансування проєктів співробітництва громад у соціальному підприємництві.
10. Державно-приватне партнерство – ефективна модель співпраці бізнесу і державних структур. Законодавча основа державно-приватного партнерства. Сфери застосування та форми державно-приватного партнерства. Роль територіальних громад у реалізації співпраці державно-приватного партнерства у період воєнного стану та післявоєнної відбудови України.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають:
1. Поточний контроль роботи здобувача:
• Тестове опитування;
• Усне опитування на практичних заняттях ;
• Виступи на семінарських заняттях;
• Участь у круглих столах, ділових іграх, ділових дискусіях та обговореннях.
• Виконання індивідуального завдання( за варіантом) та його захист;
2. Підсумковий контроль: Складання екзамену (письмової та усної компонент)
Письмова компонента:
• Завдання 1-го рівня – тести.
• Завдання 2-го рівня – розкрити зміст питання і поняття, дати визначення.
• Завдання 3-го рівня – розкриття теоретичного питання.
Усна компонента:
• Розкриття суті понять.
Критерії оцінювання результатів навчання: В процесі навчання здобувач повинен продемонструвати активну навчальну діяльність протягом семестру і за результатами поточного контролю набрати від 26 до 45 балів.
До обов’язкових видів робіт поточного контролю входять:
1. Тестування у ВНС з 10 тем навчальної дисципліни, які оцінюються максимум в 3 бали:
10*3 = 30 балів.
2. Виконання індивідуального завдання за окремим варіантом, яке відображає дослідження громади, представлення звіту та презентації. Індивідуальне завдання оцінюється в 10 балів. Захист – 5 балів.
3. Виконання контрольної роботи для здобувачів ЗФН оцінюється 10 балів. Захист – 5 балів.
Методичні вказівки до виконання індивідуального завдання та контрольної роботи розміщаються у ВНС окремо.
Окремо додатковими балами (від 5 до 10 балів) заохочується здобувач до науково-пошукової роботи – участь в конкурсах науково-пошукових робіт, публікації наукових тез і статей.
Підсумковий контроль:
Студент, який вчасно (до початку екзаменаційної сесії) не виконав індивідуального завдання (контрольної роботи ЗФН) або не набрав 26 балів з поточного контролю, не допускається до екзамену.
Успішна здача екзамену оцінюється максимум 55 балів. Екзамен складається з письмової та усної компонент. Письмова компонента - екзаменаційний білет, який складається із завдань трьох рівнів, що оцінюються за окремою шкалою:
Рівень1 – відповіді на тести = 10 балів;
Рівень 2 – розкриття змісту питання: суть, зміст поняття, приведення визначення із пропозицією можливостей практичного застосування = 10 балів;
Рівень 3 – розкриття теоретичних питань – 20 балів
Під час усного спілкування з викладачем здобувач може отримати від 0 до 15 балів за відповідь на запитання екзаменатора.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Соціальне підприємництво: посібник для викладачів курсу / за наук. редакцією к.е.н. А. О. Корнецького К. : Фамільна друкар- ня Huss, 2019. 160 с.
2. Конституція України // Відомості ВРУ. 1996. №30. URL: https://www.president.gov.ua/documents/constitution
3. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05. 1997 р. № 280/97-ВР. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/280/97.
4. Закон України «Про співробітництво територіальних громад» від 17 червня 2014 р. № 1508-УІІ. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1508-18.
5. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель» від 17 червня 2020 року № 711 (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2020, № 46, ст. 394)
6. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо засад державної регіональної політики та політики відновлення регіонів і територій» від 9 липня 2022 року № 2389-ІХ. Голос України від 26.07. 2022 - №152.
7. Закон України «Про державно-приватне партнерство» від 01.07.2010 № 2404-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text
8. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки» від 05.08.2020 року № 695.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).