Стратегічне планування в територіальних громадах на основі маркетингового підходу

Спеціальність: Територіальний маркетинг
Код дисципліни: 7.075.11.O.005
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Економіки і маркетингу
Лектор: Кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки і маркетингу Олексюк Ганна Василівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни – набуття здобувачами вищої освіти базових теоретичних та аналітичних знань для використання засад стратегічного планування у територіальних громадах з використанням маркетингового підходу, який поєднує комплексний розвиток територій із інтегрованими взаємозв’язками бізнесу, населення, відвідувачів, інвесторів та інших цільових груп відповідно до особливостей громади; вмінь аналітичного мислення та практичного використання методів планування, аналізу та оцінки соціально-економічного розвитку територіальних громад, які застосовуються при стратегічному плануванні, формуванні маркетингових стратегій, системного територіального просторового, економічного, маркетингового планування їх розвитку.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: загальних: Здатність приймати обґрунтовані рішення. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). Навички міжособистісної взаємодії.
Результати навчання: ПР3. Планувати і здійснювати власні дослідження у сфері маркетингу, аналізувати його результати і обгрунтовувати ухвалення ефективних маркетингових рішень в умовах невизначеності. ПР4. Вміти розробляти стратегію і тактику маркетингової діяльності з урахуванням крос-функціонального характеру її реалізації. ПР7. Вміти формувати і вдосконалювати систему маркетингу ринкового суб’єкта. ПР9. Розуміти сутність та особливості застосування маркетингових інструментів у процесі прийняття маркетингових рішень. ПР15. Збирати необхідні дані з різних джерел, обробляти і аналізувати їх результати із застосуванням сучасних методів та спеціалізованого програмного забезпечення. ПР17. Вміти оприлюднити результати власних наукових досліджень у фаховому середовищі та презентувати їх із застосуванням сучасних технічних засобів. ПР20. Володіти основами урбанізаційних процесів і досліджувати їх вплив щодо трансформації міського простору та простору територіальних громад. ПР21. Використовувати положення Державної стратегії регіонального розвитку у формуванні концепції територіального маркетингу управління територіями.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Територіальний маркетинг, Регіональна економіка, Просторова економіка, Маркетингові дослідження. Кореквізити: Маркетингові дослідження інвестиційних проєктів розвитку територій, Інформаційний маркетинг у територіальних громадах, Європейська практика підтримки розвитку територій Матеріальна та фінансова основа територіальних громад
Короткий зміст навчальної програми: Предметом вивчення навчальної дисципліни « Стратегічне планування в територіальних громадах на основі маркетингового підходу» є теоретичні та практичні засади планування соціально-економічного розвитку територіальних громад, з акцентом на дослідження ендогенного потенціалу та зміцнення їх конкурентоспроможності з використанням інструменту реалізації стратегічного плану – маркетингової стратегії територіальної громади. Дисципліна «Стратегічне планування в територіальних громадах на основі маркетингового підходу» є обов’язковою дисципліною в системі фахової підготовки магістрів. Курс спрямований на формування системи знань у здобувачів, які сприятимуть зростанню економічного потенціалу на регіональному і локальному рівнях за умови знаходження дієвих механізмів та інструментів реалізації стратегічних планів громад, одним із яких є маркетингова стратегія. Студенти зможуть вміло використовувати сучасну інформацію і методи досліджень, самостійно працювати у територіальних громадах, застосовувати методику формування маркетингових стратегій у громадах, приймати рішення і опрацьовувати проєкти у сфері інвестиційної діяльності, іміджу та бренду територій. Здобувачі спеціальності «Маркетинг» отримають теоретичні знання, методичні і практичні навички щодо застосування механізмів та інструментів стосовно комплексного підходу формування стратегічних напрямів розвитку економіки на локальному територіальному рівні, а також можливостей їх втілення через проєкти, завдання і заходи маркетингових стратегій.
Опис: 1. Поняття, мета та завдання стратегічного планування у територіальних громадах. Мета та завдання стратегічного планування розвитку територіальних громад. Принципи і підходи до розробки Стратегій розвитку територіальних громад. Поняття процесу, складові та етапи стратегічного планування. 2. Методологічні підходи до формування Стратегії соціально-економічного розвитку територіальних громад. Підготовчий етап до процесу стратегічного планування, стратегічний аналіз, його структура та законодавчо-нормативна і інформаційна основа. Розробка елементів стратегічного плану територіальних громад, поняття та підходи до формування стратегічних, операційних цілей та завдань. 3. План реалізації Стратегічного плану розвитку територіальних громад. Формування плану реалізації Стратегії розвитку територіальних громад, основні підходи та принципи. Поняття інструментів реалізації Стратегічного плану розвитку територіальних громад. Система моніторингу виконання стратегічних, операційних цілей та завдань. 4. Методологічні підходи до розробки Маркетингової стратегії розвитку територіальної громади як інструменту реалізації Стратегічного плану. Етапи формування та впровадження Маркетингової стратегії територіальної громади, територіальна громада як об’єкт маркетингу із особливими ознаками та характеристиками. Аспекти позиціонування територіальної громади стосовно визначення цільових груп, на які спрямовується маркетинг. 5. Імідж територіальної громади в інформаційному середовищі. Поняття іміджевих ресурсів територіальної громади та населених пунктів. Основні підходи та критерії визначення іміджу територіальної громади в цілому, проблеми формування іміджу території та шляхи їх подолання. Формування концепції бренду населеного пункту (територіальної0 громади. 6. Формування структурно-логічної схеми Маркетингової стратегії територіальної громади. Поняття структурно-логічної схеми Маркетингової стратегії, мета та завдання побудови, стратегічні та операційні цілі. Поняття сфер (напрямів) формування бренду територіальної громади, у тому числі цінностей та проєктів. 7. План дій за напрямами реалізації Маркетингової стратегії територіальної громади. Формування виконання Маркетингової стратегії га основі прийнятих стратегічних та операційних цілей. Основні підходи до позиціонування територіальної громади, промоція, інформування та комунікація територіальної громади в контексті реалізації Маркетингової стратегії. 8. Впровадження та моніторинг реалізації Маркетингової стратегії територіальної громади. Показники виконання положень (цілей) Маркетингової стратегії, взаємозв’язок моніторингу виконання Стратегічного плану та Маркетингової стратегії територіальної громади. Звітність про виконання Маркетингової стратегії, доступність, прозорість та відкритість для цільових груп. 9. Маркетингові дослідження в територіальних громадах як основа стратегічного планування та формування маркетингових стратегій. Методика та методологія маркетингових досліджень у територіальних громадах, маркетинговий аналіз та маркетинговий аудит. 10. Економічні і соціальні аспекти взаємодії бізнесу та органів влади в рамках маркетингу територій. Економічні аспекти взаємодії бізнесу та органів влади в рамках маркетингу територій, основа та результат. Соціальні аспекти взаємодії бізнесу та органів місцевого самоврядування та соціальних груп населення. Маркетинговий підхід до формування доходів територіальних громад.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають: 1. Поточний контроль роботи здобувача: • Тестове опитування; • Усне опитування на практичних заняттях ; • Виступи на семінарських заняттях; • Участь у круглих столах, ділових іграх, ділових дискусіях та обговореннях. • Виконання індивідуального завдання( за варіантом) та його захист; 2. Підсумковий контроль: Складання екзамену (письмової та усної компонент) Письмова компонента: • Завдання 1-го рівня – тести. • Завдання 2-го рівня – розкрити зміст питання і поняття, дати визначення. • Завдання 3-го рівня – розкриття теоретичного питання. Усна компонента: • Розкриття суті понять.
Критерії оцінювання результатів навчання: В процесі навчання здобувач повинен продемонструвати активну навчальну діяльність протягом семестру і за результатами поточного контролю набрати від 26 до 45 балів. До обов’язкових видів робіт поточного контролю входять: 1. Тестування у ВНС з 8 тем навчальної дисципліни, які оцінюються максимум в 3 бали: 8*3 = 24 бали; 2. Доповіді на семінарських і практичних заняттях, круглих столах, обговорення та активність під час імітаційних форм проведення занять (ділові ігри, дискусії, обговорення проблемних ситуацій) і оцінюються відповідно 1бал кожна робота: 9*= 9 балів. 3. Виконання індивідуального завдання за окремим варіантом, яке відображає схематичне розроблення стратегічного плану та маркетингової стратегії територіальної громади, дослідження її окремих особливостей . Індивідуальне завдання оцінюється в 10 балів. 4. Виконання контрольної роботи для здобувачів ЗФН оцінюється 19 балів. 5. Методичні вказівки до виконання індивідуального завдання та контрольної роботи розміщаються у ВНС окремо. Окремо додатковими балами(від 5 до 10 балів) заохочується здобувач до науково-пошукової роботи – участь в конкурсах науково-пошукових робіт, публікації наукових тез і статей. Студент, який вчасно (до початку екзаменаційної сесії) не виконав індивідуального завдання (контрольної роботи ЗФН)або не набрав 26 балів з поточного контролю, не допускається до екзамену. Успішна здача екзамену оцінюється максимум 55 балів. Екзамен складається з письмової та усної компонент. Письмова компонента - екзаменаційний білет, який складається із завдань трьох рівнів, що оцінюються за окремою шкалою: Рівень1 – розкриття теоретичного питання = 5 балів; Рівень 2 – розкриття змісту питання: суть, зміст поняття, ,приведення визначення із пропозицією можливостей практичного застосування = 10 балів; Рівень 3 – Розв’язування та обґрунтування задачі на основі певної практичної ситуації – 10 балів Під час усного спілкування з викладачем здобувач може отримати від 0 до 30 балів за відповідь на запитання екзаменатора.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конституція України // Відомості ВРУ.-1996. - №30. 2. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05. 1997 р. № 280/97-ВР [Електронний ресурс ] .- Режим доступу : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/280/97. 3. Закон України «Про співробітництво територіальних громад» від 17 червня 2014 р. № 1508-УІІ [Електронний ресурс ]. - Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1508-18. 4. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель» від 17 червня 2020 року № 711 (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2020, № 46, ст. 394) 5. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо засад державної регіональної політики та політики відновлення регіонів і територій» від 9 липня 2022 року № 2389-ІХ. Голос України від 26.07. 2022 - №152. 6. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки» від 05.08.2020 року № 695. 7. Постанова Кабінету Міністрів України від 1 вересня 2021 р. № 926 «Про затвердження Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації». 8. 8. Борщ Г. А., Вакуленко В.М., Гринчук Н.М.,Дехтяренко Ю. Ф., Ігнатенко О. С., Куйбіда В. С. Ткачук А. Ф., Юзефович В.В. Ресурсне забезпечення об’єднаної територіальної громади та її маркетинг. навч. посіб. К., 2017. 107 с. 9. 9.Буднікевич Ірина. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика / Ірина Буднікевич. – Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2012. – 648 с. 10. 10. Васильченко Г., Парасюк І., Єременко Н. Планування розвитку територіальних громад. Навчальний посібник для посадових осіб місцевого самоврядування / Г. Васильченко, І. Парасюк, Н. Єременко / Асоціація міст України – К. – ТОВ «Підприємство «ВІ ЕН ЕЙ», 2015. – 256 с. 11. 11. Гринчук Н. Формування територіальних маркетингових стратегій.Київ, Всеукраїнська мережа фахівців та практиків з регіонального і місцевого розвитку,2014. 43 с.URL: http://regionet. org. ua 12. 12. Корягіна С. В. Маркетинговий аудит [текст ] навч. посіб. / С. В. Корягіна, М. В. Корягін – К. : «Центр учбової літератури», 2014. – 320 с. 13. 13. Наказ Мінрегіонрозвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 30 березня 2016 року № 75 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо формування і реалізації прогнозних та програмних документів соціально-економічного розвитку об'єднаної територіальної громади» [Електронний ресурс]. Режим доступу: www.cct.com.ua/2016/30.03.2016_75.htm 14. 14. Методичні рекомендації. Порядок розроблення, затвердження, реалізації, проведення моніторингу та оцінювання реалізації стратегій розвитку територіальних громад. Міністерство розвитку громад та територій України. 2021. 15. 15. Маркетингова стратегія міста Полтави. htts: // www. rada – poltava. gov. ua 16. 16. Олексюк Г.В., Лисяк Н. М., Попадинець Н.М. – Концептуально - структурні моделі ендогенного потенціалу об’єднаних територіальних громад як передумова підвищення їх конкурентоспроможності // Економіка України .- 2019. № 3. – С.52 – 69. 17. 17. Олексюк Г. В., Куйбіда С. В., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Організація планування розвитку територій у контексті децентралізації державного управління: поєднання інтегрованих, просторових та економічних підходів. // Економіка України. – 2021. № 11 (720) – С. 23-38. 18. 18. Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Лисяк Н. М. Концептуальна фінансово-економічна модель урбанізованих систем. // Економіка та право. – 2020. № 2 (57). С. 84-94. 19. 19. Олексюк Г. В., Хром»як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. // Економіка України. – 2022. № 7 (728) – С. 67-87. 20. 20. Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу. // Регіональна економіка. – 2021. № 3. (101). С. 15-27. 21. 21. Ткачук А.Ф. Стратегічне планування у громаді (навчальний модуль) Анатолій Ткачук, Василь Кашевський, Петро Мавко. – К. : ІКЦ «Легальний статус», 2016. – 96 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).