Матеріальна та фінансова основа територіальних громад
Спеціальність: Територіальний маркетинг
Код дисципліни: 7.075.11.O.007
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Фінансів, обліку і аналізу
Лектор: Кандидат економічних наук, доцент Садура О.Б.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей:
загальних:
Здатність приймати обґрунтовані рішення.
Здатність до адаптації та дії в новій ситуації.
Здатність розробляти проекти та управляти ними.
Фахові компетентності спеціальності:
Здатність розробляти і аналізувати маркетингову стратегію ринкового суб’єкта та шляхи її реалізації з урахуванням між функціональних зв’язків.
Фахові компетентності професійного спрямування:
Здатність проектувати, розробляти маркетингову стратегію територіальних громад, здійснювати моніторинг та оцінку виконання стратегій.
Здатність формувати концептуальні документи щодо просторового розвитку територіальних громад, залучення інвестицій, центрів зростання та сталого розвитку територій на тривалу перспективу.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
Знання:
2. Критичне осмислення основних теорій, принципів, методів і понять у навчанні та професійній діяльності.
Комунікація:
Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності.
Автономія і відповідальність:
Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Маркетингові дослідження інвестиційних проектів розвитку територій, Соціально-економічні та екологічні засади містобудівної діяльності, Маркетингова основа соціального підприємництва, співробітництва громад і державно-приватного партнерства, Стратегічне планування в територіальних громадах на основі маркетингового підходу, Інформаційний маркетинг у територіальних громадах.
Кореквізити: Маркетинг фінансових послуг, Інструменти територіального маркетингу, Тактичний урбанізм, трансформація міського простору на засадах маркетингу, Маркетинг послуг місцевого самоврядування.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Матеріальна та фінансова основа територіальних громад» є однією з важливих навчальних дисциплін магістерської підготовки, що забезпечує оволодіння студентами фахових теоретичних знань і практичних навичок з дослідницьких компетентностей. Дисципліна закладає наукові основи і навички фахово орієнтованої дослідницької діяльності майбутніх фахівців, формує комплекс знань і умінь щодо організування й ведення досліджень у фінансовій сфері.
Опис: 1. Формування та функціонування об’єднаних територіальних громад в Україні. Передумови об’єднання територіальних громад в умовах децентралізації. Організація та функціонування системи місцевого самоврядування об’єднаної територіальної громади. Територіальне розмежування громад. Стратегічне планування розвитку об’єднаної територіальної громади.
2. Фінансова політика об’єднаних територіальних громад. Фінансова політика об’єднаних територіальних громад: економічна сутність, завдання та принципи фінансової політики, її форми та функції. Формування та реалізація фінансової політики на місцевому рівні. Основні засади партисипативної концепції фінансової політики розвитку об’єднаних територіальних громад.
Особливості маркетингових інструментів механізму збутової політики у територіальних громадах.
3. Фінансові ресурси об’єднаних територіальних громад. Доходи об’єднаних територіальних громад. Міжбюджетні трансферти об’єднаних територіальних громад. Видатки об’єднаних територіальних громад. Бюджетний процес в об’єднаній територіальній громаді.
4. Місцеві податки і збори в об’єднаних територіальних громадах. Історичні аспекти місцевого оподаткування. Нормативно- правове забезпечення місцевого оподаткування в Україні. Механізм прийняття рішень об’єднаними територіальними громадами щодо запровадження місцевих податків і зборів. Практика надходжень місцевих податків і зборів в об’єднаних територіальних громадах.
5. Фінансова спроможність об’єднаних територіальних громад. Сутність фінансової спроможності ОТГ. Показники фінансової спроможності територіальних громад. Порядок розрахунку фінансової спроможності об’єднаної територіальної громади. Формування фінансово-економічного потенціалу ОТГ
6. Фандрайзинг як інструмент розвитку ОТГ. Сутність фандрайзингу. Форми фандрайзингу. Методи здійснення фандрайзингу. Субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам ОТГ на формування їхньої інфраструктури. Основні етапи фандрайзингу.
7. Роль неурядових організацій у соціальному розвитку об’єднаних територіальних громад. Базові засади співпраці об’єднаних територіальних громад з неурядовими організаціями. Організаційно-економічні основи формування та функціонування неурядових організацій. Управління фінансами в неурядових організаціях.
8. Планування та управління фінансовими ресурсами об’єднаних територіальних громад. Фінанси комунальних підприємств. Складання проєктів місцевих бюджетів. Потенційні джерела залучення ресурсів для територіальної громади.
Методи та критерії оцінювання:
Методи контролю знань та умінь здобувача при вивченні дисципліни включають:
1. Поточний контроль роботи здобувача:
• Тестове опитування;
• Усне опитування на семінарських і практичних заняттях;
• Розв’язування задач і оформлення розв’язків у вигляді самостійних робіт;
• Виконання індивідуального завдання (за варіантом) та його захист;
2. Підсумковий контроль: Складання заліку (письмової та усної компонент)
Письмова компонента:
Завдання 1-го рівня – тести;
Завдання 2-го рівня – розкрити зміст поняття, дати визначення;
Завдання 3-го рівня – розв’язати задачі;
Усна компонента:
Розкриття суті понять;
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (виконання практичних завдань та обовязкової індивідуальної роботи) - 70 балів;
Підсумковий контроль – тестування, усне опитування – 30 балів.
(заліковий курс допускає формування оцінки тільки через поточний контроль)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: В процесі навчання здобувач повинен продемонструвати активну навчальну діяльність протягом семестру і за результатами поточного контролю набрати від 26 до 70 (100) балів.
До обов’язкових видів робіт поточного контролю входять:
1. Тестування у ВНС з 8 тем навчальної дисципліни, які оцінюються максимум в 2 бали:
8*2 = 16 балів;
2. Виконання практичних робіт з розміщенням у ВНС, які складаються з 2-3х задач і оцінюються відповідно до правильних розрахунків від 0 до 2 балів кожна робота: 3*2 = 6 балів. Максимальний бал отримують здобувачі, які вірно розв’язали усі задачі. За допущені помилки в розрахунках віднімаються від 1 до 2 балів.
3. Виконання індивідуального завдання за окремим варіантом здобувач складає схему погашення довготермінового боргу, готує пояснюючу записку боржнику з висновками про най вигідніший варіант погашення боргу частинами. Здобувач представляє свій варіант індивідуального завдання у вигляді письмової роботи і захищає її.
Завдання оцінюється в 20 балів, з яких 15 балів за зміст і оформлення завдання і максимально 5 балів за захист.
Крім того здобувач може отримати бали за активність на заняттях (Усне, фронтальне опитування), доповіді на семінарських заняттях максимально 1-6 балів.
Підсумковий контроль проводиться у формі заліку.
Здобувач може отримати максимум 100 - 70 балів протягом семестру накопичуючи бали за обов’язкові роботи і за додатково виконані завдання, науково-пошукову роботу.
Залік складається з письмової та усної компонент. Письмова компонента – задачі.
Під час усного спілкування з викладачем здобувач може отримати від 0 до 10 балів за відповідь на запитання підчас заліку.
Рекомендована література: 1. Берданова О. В. Управління розвитком об’єднаних територіальних громад на засадах громадської участі: навч. посіб. / О. В. Берданова, В. М. Вакуленко, Н. М. Гринчук, В. С. Колтун, В. С. Куйбіда, А. Ф. Ткачук. К. : – 2017. – 129 с.
2. Васильєва Н. В. Місцевий бюджет і фінансове забезпечення об’єднаної територіальної громади: навч. посіб. / Васильєва Н. В., Гринчук Н. М., Дерун Т. М., Куйбіда В. С., Ткачук А. Ф. Київ, 2017. - 119 с.
3. Патицька Х. Фінансово-економічний потенціал територіальних громад: механізми функціонування та активізації: монографія / ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2019. 209 с. (Серія «Проблеми регіонального розвитку»)
4. Планування та управління фінансовими ресурсами територіальної громади / О. Кириленко, Б. Малиняк, В. Письменний, В. Русін / Асоціація міст України – К., ТОВ «Підприємство «ві ен ей», 2015. – 396 с.
5. Територіальні громади в умовах децентралізації: ризики та механізми розвитку: монографія / за ред. Кравціва В. С., Сторонянської І. З. Львів: ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України, 2020. 531 с. (Серія «Проблеми регіонального розвитку»)
6. Фінанси об’єднаних територіальних громад: навчальний посібник / Ситник Н. С., Стасишин А. В., Західна О. Р. та ін.; за заг. ред. Н. С. Ситник.- Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2019. - 536 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).